مزایای ضدعفونی کردن جکوزی با دستگاه یو وی

مزایای ضدعفونی کردن جکوزی با دستگاه یو وی

ضدعفونی کردن جکوزی با دستگاه یو وی یک راهکار جدید برای از بین مواد آلاینده و میکروارگانیسم‌های موجود در آب استخر و جکوزی می‌باشد. دستگاه ضدعفونی کننده UV یکی از سیستم‌های ضد عفونی UV است که به دلیل داشتن خاصیت میکروبیولوژیکی، می‌تواند از طریق اشعه‌ی ماوراء بنفش (UV) انواع ویروس‌ها، باکتری‌ها و کلیه میکروارگانیسم‌ها را از بین ببرید. این دستگاه روی ساختار DNA میکروارگانیسم‌ها تاثیر گذاشته و آنها را منفعل و بی اثر می‌کند. در ادامه با فروشگاه تجهیزات استخر و جکوزی آبیکو همراه باشید تا بیشتر با ساختار و مزایای بی نظیر این دستگاه آشنا شوید.

افزایش استفاده از دستگاه UV

در سالهای گذشته، در ساختار دستگاه ازن نظیر ازن ژنراتور NedGas و دستگاه یو وی پیشرفت‌های قابل توجهی بوجود آمده است. از مهمترین پیشرفت‌های موجود در این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش حجم دستگاه‌های UV
  • کاهش حجم دستگاه ازن
  • افزایش بازدهی
  • ارتقای ظرفیت ضدعفونی کنندگی
  • بهبود سیستم کنترلی
  • افزایش توانایی اندازه‌گیری دائمی کیفیت آب استخر
  • تنظیم خودکار تزریق مواد شیمیایی

با توجه به این تغییرات و پیشرفت‌ها، استفاده و تقاضا دستگاه یو وی برای ضدعفونی کردن جکوزی گسترش یافته است. در نتیجه مصرف کلر بین 50 تا 90 درصد کاهش می‌یابد. طبیعتا با کاهش مصرف کلر مشکلات ناشی از استفاده آن در استخر و جکوزی از بین رفته و شناگران نیز از این موضوع رضایت کاملا دارند.

توصیه برای استفاده اصولی از دستگاه یو وی

توصیه دقیق و اصولی برای ضدعفونی کردن جکوزی با دستگاه یو وی این است که همزمان با استفاده از این دستگاه و ازن در استخر، از کلر و سایر مواد شیمیایی پیشگیری کننده از رشد جلبک نظیر مواد از بین برنده فسفات نیز استفاده کنید.

اما توجه به این نکته ضروری است که در صورت استفاده از ازن یا UV، تنها کافی است میزان کلر آزاد موجود در آب استخر و جکوزی بین 0.2 تا 0.5 ppm نگه داشته شود. این میزان کلر بسیار ناچیز است و شناگران به هیچ وجه حس ناخوشایندی نخواهند داشت. این در حالی است که اگر بخواهید از دستگاه‌های ضد عفونی کننده کمکی از جمله ازن و UV استفاده نکنید و تنها با استفاده از کلر عمل ضد عفونی کردن آب را انجام دهید، باید مقدار کلر آزاد استخر بین 1 تا 3 ppm باشد.

فواید و مزیت ضدعفونی کردن جکوزی با دستگاه یو وی

در ادامه اصلی‌ترین و مهمترین مزایای استفاده از دستگاه یو وی را معرفی می‌کنیم:

کاهش مصرف کلر

یکی از بارزترین و مشخص‌ترین مزایای استفاده از دستگاه UV در استخر و جکوزی، کاهش مواد ضدعفونی کننده از جمله پودر کلر استخری و قرص کلر استخری می‌باشد. زیرا اغلب شناگران ترجیح می‌دهند از استخری استفاده کنند که آب آن تا حد امکان با روش‌های سالم و بدون افزودن مواد شیمیایی نگهداری و ضدعفونی شود. استفاده از این دستگاه تا حد بسیار زیادی خواسته‌ی شناگران را تامین می‌کند.

کاهش بو و محصولات جانبی ناشی از استفاده کلر

از دیگر مزایای ضدعفونی کردن جکوزی با دستگاه یو وی می‌توان به پیشگیری از تشکیل کلر ترکیبی (بویژه کرامین) و کاهش بوی استخر و جکوزی اشاره کرد. بخش عمده بوی نامطلوب پیچیده در فضای استخر که اغلب تصور می‌کنند بوی حاصل از کلر است، بر خلاف تصور عموم ناشی از انتشار بوی کلرامین (ترکیب کلر و آمونیاک) موجود در آب می‌باشد.

نرخ گردش بالای آب در جکوزی

از آنجاییکه اثربخشی عملیات ضدعفونی توسط دستگاه یو وی به مدت زمان قرار گرفتن آن در برابر اشعه ماوراء بنفش بستگی دارد و از سوی دیگر نرخ گردش آب در جکوزی در مقایسه با استخر بیشتر است. استفاده از دستگاه یو وی گزینه بسیار مناسب برای ضدعفونی کردن آب جکوزی محسوب می‌شود.

ضدعفونی کردن جکوزی با دستگاه یو وی برای کاهش آلودگی

یکی از مهمترین مشکلات جکوزی بالا بودن آلودگی ناشی از شناگران می‌باشد. چراکه اغلب اوقات نسبت تعداد شناگران به حجم آب موجود در جکوزی بیشتر است. به علاوه بالا بودن دمای آب جکوزی نیز موجب تشدید این مشکلات و افزایش آلودگی می‌شود. در نتیجه وجود یک سیستم ضدعفونی کننده مناسب با اثربخشی بالا که به صورت مداوم در حال ضدعفونی کردن آب جکوزی است، بسیار ضروری می‌باشد.

کمک به ثیات تعادل شیمیایی آب جکوزی

با توجه به کاهش مصرف کلر به دلیل استفاده از دستگاه یو وی برای ضدعفونی کردن جکوزی و کاهش ورود مواد شیمیایی در جکوزی، سایر پارامترهای شیمیایی از جمله

  • PH آب
  • قلیائیت آب
  • سختی کل
  • TDS

تغییرات کمتری پیدا می‌کنند. در نتیجه کیفیت آب جکوزی افزایش می‌یابد و نگهداری و کنترل تعادل شیمیایی جکوزی ساده‌تر می‌شود.

قدرت بالاتر ضدعفونی کنندگی اشعه ماوراء بنفش نسبت به کلر

براساس نتایج اثبات شده در آزمایشگاه‌ها و مطالعات علمی، نور اشعه ماوراء بنفش توانایی از بین بردن برخی میکروارگانیسم‌ها نظیر انگل”کریپتوسپوریدیوم” که در برابر کلر مقاوم هستند، را دارد. این ویژگی بسیار مهم یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استقبال از ضدعفونی کردن جکوزی با دستگاه یو وی در کنار کلر می‌باشد. از سوی دیگر این روش مورد تایید سازمان‌های بهداشتی بین المللی معتبر می‌باشد.

نکات مهم در هنگام ضدعفونی کردن جکوزی با دستگاه یو وی

هنگام ضدعفونی کردن با اشعه ماوراء بنفش باید کاملا از نحوه استفاده از دستگاه اطلاع داشته باشید. برخی از مهم‌ترین نکات استفاده از دستگاه UV به شرح زیر می‌باشد:

  • به دلیل وجود استفاده از اشعه UV باید هنگام استفاده حتما استخر و جکوزی را ترک کنید.
  • از قرار گرفتن مستقیم در برابر اشعه UV خودداری کنید.
  • قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این دستگاه موجوب بروز مشکلات جدی پوستی و چشمی برای افراد می‌شود.
  • حیوانات و گیاهان نیز نباید در معرض این دستگاه قرار گیرند.
  • برای ضدعفونی کردن فضایی به ابعاد 25 متر مربع لازم است به مدت حدود 30 دقیقه از دستگاه استفاده کنید.
  • برای استخر و جکوزی‌های بزرگ در صورت استفاده از دستگاه با 3 لامت UV حداقل باید 15 دقیقه از دستگاه استفاده کنید.

یک دیدگاه در “مزایای ضدعفونی کردن جکوزی با دستگاه یو وی

  1. میلاد رجبی گفت:

    خوب و عالی و بسیار مفید

دیدگاهتان را بنویسید