آب بندی استخر و انواع روش‌های آن

آب بندی استخر و روش های عایق کاری آن

آب بندی استخر از مهمترین گام‌ها در نگهداری از استخرهای شنا، کشاورزی، بلوکی و سیمانی و… است. آب بندی استخر بلوکی و بهترین روش عایق بندی استخر سیمانی موجب حفظ آب و جلوگیری از نشت آن می‌شود. استفاده از ملات آب بندی استخر و افزودنی‌های بتن در عایق بندی استخر و آب بندی استخر نقش مهمی دارد. برخی از این مواد آب بندی استخر ممکن است مستقیما برای نفوذپذیری بکار نروند، اما از تاثیرات جانبی این مواد، افزایش تراکم و کاهش نفوذپذیری است.

معمولا در ساخت استخرها از سیمان استفاده می‌شود که در مقابل آب نفوذپذیر هستند و به دلیل اینکه استخرها نگهدارنده‌ی حجم زیادی از آب بوده، مهم‌ترین اقدام در راستای نگهداری از آنها عایق‌بندی است.

برای مشاوره تخصصی و اطلاع از قیمت و هزینه های آب بندی استخر با مشاوران ما در ارتباط باشید.

عایق بندی استخر علاوه‌بر جلوگیری از نشتی آب، باعث می‌شود تا در طولانی مدت نمای بیرونی استخر تغییر نکرده و آسیب نبیند. همچنین انواع روش آب بندی استخر مانند اب بندی استخر با مواد نانو، شرایط حفاظت از استخر در سرما و یخ بندان را فراهم کرده و باعث افزایش عمر مفید این سازه خواهد شد.

استفاده از بهترین چسب بتن برای استخر و مواد مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. امروزه نیز با پیشرفت علم در این زمینه مواد جدیدی وارد بازار شده که بسیاری از آنها باعث تسهیل روند عایق‌ کاری استخر شده‌اند.

به همین علت ما در فروشگاه تجهیزات استخر و جکوزی آبیکو مطلبی کامل درباره بهترین روش آب بندی استخر به شما عزیزان ارائه کرده‌ایم.

عایق بندی استخر و آب بندی استخر

انواع روش های آب بندی استخر

در ادامه به بهترین روش آب بندی استخر نظیر آب بندی استخر با ایزوگام، آب بندی استخر با چسب بتن، اب بندی استخر با مواد نانو و ... اشاره کرده‌ایم:

اب بندی استخر با مواد نانو بهترین روش آب بندی استخر

منظور از آب بندی، ضد آب کردن استخر است که با ژل نانو سرامیک الاستیک و نانو کریستال امکان پذیر است. ضد آب کردن استخر با این روش شکاف‌های موجود بر روی دیواره‌ها را پر می‌کند. به این ترتیب با گذشت زمان سطح بتن جدا و یا پوسته پوسته و کنده نمی‌شود و برای سالهای طولانی دوام خواهد داشت. برای این کار در ابتدا باید سطح استخر را تمیز کرده و سپس جهت کیفیت بالاتر عایق، نانو کریستال را به صورت 1 به 5 (1 واحد نانو کریستال و 5 واحد آب) رقیق کرده و روی کل سطح اجرا کرد.

سپس ژل نانو را در دو مرحله به فاصله خشک شدن با قلمو اجرا می‌‌کنند. پس از گذشت 24 ساعت سطح استخر آماده آب گیری خواهد بود.

عایق بندی استخر با مواد نانو

مزایای عایق بندی استخر با مواد نانو

نانو از فناوری‌های جدید است که در صنایع مختلف از آن استفاده شده و ویژگی ضد آب بودنشان بسیار مورد توجه می‌باشد. از این رو استفاده از مواد نانو مانند چسب نانو در آب بند استخرها از اهمیت ویژه‌ای برخورددار است.

چسب نانو مایع و شیری رنگ است و بعد از کار بی رنگ خواهد شد. فرمول پیچیده‌ای در ساختار مواد نانو وجود دارد که همین امر باعث مقاومت بالای این مواد و مانع از نشتی آب در استخرها می‌شود. در ادامه به مزیت‌های این روش که بهترین روش آب بندی استخر است اشاره می‌کنیم:

  • نانو غیر سمی بوده و از طریق قلمو به راحتی بر روی سطوح اجرا می‌شود و نیاز به ابزار خاص و مهارت بالایی ندارد.
  • ذرات نانو بسیار کم حجم هستند و به همین دلیل پوششی که ایجاد می‌کنند، کاملا نامریی است و باعث تغییر در رنگ، بافت و کیفیت استخر نمی‌شود.
  • مواد نانو در برابر اشعه‌های خورشیدی، مواد اسیدی و بازی مقاوم هستند و خاصیت آنتی باکتریالی دارند.
  • مواد نانو در برابر سرما، گرما و آتش مقاوم هستند.

آب بندی استخر با ایزوگام

در این روش به حرارت بالایی نیاز است.  در روش عایق بندی استخر با ایزوگام باید رول‌های ایزوگام در کنارهم قرار گرفته و با حرارت بالا به کف و دیواره‌ها بچسبند.

رول‌ها باید در نقاط تلاقی هم‌پوشانی داشته تا جایی برای نفوذ آب به پشت ایزوگام وجود نداشته باشد. چراکه در صورت نفوذ آب، ایزوگام از سطح زیر جدا شده و خاصیت نفوذپذیری خود را از دست می‌دهد.

آب بندی استخر با ایزوگام

معایب ایزوگام برای استخر

از آنجایی که آب استخر در حرکت نیست و قرار است مدتی طولانی در استخر بماند ایزوگام برای سازه‌هایی مانند استخر و مخازنی که طولانی مدت در تماس با آب هستند، توصیه نمی‌شود. عمر ایزوگام نسبت به هزینه آن بسیار کم است و آب استخر به دلیل انبساط و انقباض باعث ترک خوردن ایزوگام می‌شود.

برای آب بند استخر باید درصد پلیمر و قطر ایزوگام زیاد باشد که اینگونه ایزوگام‌ها گران و کمیاب می‌باشند.

اگر قرار باشد 10 متر مکعب ایزوگام شود باید 13 متر مکعب ایزوگام مصرف شود که هزینه آن با توجه به متراژ مصرفی بسیار بالا است. از دیگر معایب ایزوگام برای عایق بندی استخر، احتمال طبله کردن (باد کردن) ایزوگام در دراز مدت است و همین امر در دراز مدت باعث خرابی استخر می‌گردد.

جنس خاک استخر در زمان عایق بندی با ایزوگام بسیار مهم است و برای بررسی آن نیاز به تحقیقات آزمایشگاهی می‌باشد که به دلیل محدودیت خدمات کشور معمولا این مورد بررسی نمی‌شود.

به طور کلی استفاده از ایزوگام به هیچ عنوان برای استخر استفاده نمی شود.

عایق بندی استخر با ورق‌های ژئو ممبران

با این روش در ابتدا باید خاکبرداری صورت گرفته و دیوارها را به صورت شیبدار درآورد. سپس دیواره و کف استخر صاف شود و تمام سنگ‌های بزرگ و قسمت‌های تیز از سطح دیوار و کف حذف شوند. بعد از این مراحل باید اطمینان پیدا کنید که دیوار و کف فاقد هرگونه رطوبت است.

سپس ورق‌ها را برش داده و اتصالات اولیه را فیکس کرده و در آخرین مرحله جوشکاری‌های لازم انجام شده و عایق استخر تست می‌شود.

عایق بندی استخر با ورق‌های ژئو ممبران

معایب آب بندی استخر با ورق ژئو ممبران

در ادامه به معایب این روش آب بندی اشاره کرده‌ایم:

  1. این ورق‌ها تنها برای آب بندی استخر کشاورزی کاربرد دارند و برای استخرهای شخصی و آب بندی استخر بلوکی و سیمانی قابل استفاده نمی‌باشند.
  2. طول عمر این ورق‌ها باتوجه به شرایط نصب و نحوه استفاده از آنها بین 10 تا 15 سال است.
  3. امکان تعمیر و بازسازی در آنها وجود ندارد.
  4. در سطوح شیبدار و روی سطوح مرطوب قابل نصب نیستند.

استفاده از پودرهای پلیمری برای عایق‌کاری استخر

یکی از روش‌های بسیار کارآمد برای آببندی استخرها استفاده از پودر پلیمری است. برای به کار بردن این پودرها ابتدا باید با آب مخلوط شوند و معمولا دوبار از آنها استفاده می‌شود و بعد از 24 ساعت می‌توان از استخر استفاده کرد.

برای عایق کاری با پودر پلیمری بهتر است از افراد متخصص در این زمینه کمک گرفته شود. علاوه بر پودرهای پلیمری می‌توان از پلیمرهای مایع برای محافظت و نگهداری از استخرها بهره برد.

کاربرد رزین برای آببندی استخر

از محبوب‌ترین و اقتصادی‌ترین روش‌ها برای حفاظت انواع استخر استفاده از رزین پلیمری و رزین اکریلیکی است. برای به کار بردن رزین باید این ماده را با سیمان و بتن ترکیب کنند.

ترکیب این سه ماده باعث شده مولکول‌های سیمان و بتن تراکم‌شان بالا رفته و امکان نشتی آب بسیار پایین می‌آید. رزین در هنگام استفاده به رنگ سفید است اما بعد از کار بی‌رنگ می‌شود.

استفاده از واتر استاپ در استخر

واتر استاپ نواری از نمونه تجهیزاتی است که برای آب بندی انواع سازه‌ها استفاده می‌شود و مانع از نشت آب در استخرها، سدها، تصفیه خانه‌ها و .. می‌شود. این محصول کاربری آسانی داشته و باید قبل از بتن ریزی، استفاده شود. برخی ویژگی‌های واتر استاپ‌ها عبارتند از :

  • مقاومت فیزیکی و شیمیایی بالایی دارند.
  • قابلیت ارتجاعی و جوشکاری آسان دارند.
  • و برای آب بندی در فشارهای بالا هم مناسب هستند.

همچنین می‌توانید از واتراستاپ هیدروفیلی برای این منظور استفاده نمایید.

استفاده از انواع چسب آب بندی استخر

چسب آب بندی استخر پلیمری از نمونه تجهیزات استخر مناسب برای آب بندی می‌باشند. از نمونه این چسب‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

چسب آب بندی نانو NSG-Z90

آب بندی استخر با چسب بتن

چسب بتن بر پایه رزین‌های امولسیونی و با هدف افزایش چسبندگی بتن در برابر یخ زدگی و آنتی باکتریال طراحی شده است. از بهترین چسب بتن برای استخر برای آب بند و عایق بندی استخر و جکوزی استفاده می‌شود. از جمله مزایای این روش عبارت است از:

  • افزایش مقاومت فشاری و کششی بتن
  • کاهش نفوذ پذیری
  • افزایش مقاومت بتن در برابر یخ زدگی
  • آنتی باکتریال
  • افزایش چسبندگی بتن به بتن‌های قدیمی
نحوه استفاده از چسب بتن در استخر

برای استفاده از این چسب، باید ملات‌های ریزدانه بتن و سیمان ترکیب شوند. این ترکیب به طور لایه بندی پلاستر گونه بر روی سطح دیوار استخر به کار می‌رود. در این روش باید درزهای سرد و تخلل را پوشاند. میزان استفاده بهترین چسب بتن برای استخر به میزان وزنی 5 تا 10 درصد سیمان مصرفی در ملات است. در صورتی که بدنه استخر از بلوک یا آجر باشد بهتر است در این روش برای جلوگیری از ترک‌های ناشی از نشت آب از الیاف پروپیلن، توری فایرگلاس یا رابیس در لایه اجرایی استفاده شود. اگر از الیاف شود باید مقدار مصرف از 1.5 تا 2 کیلوگرم در مترمکعب محدود شده و در صورت استفاده از توری فایبرگلاس باید از 45 تا 60 گرم فایبرگلاس استفاده شود.

از دیگر روش‌های عایق بندی استخر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روش اندودکاری
  • کاشی کاری و استفاده از کفشور سرامیک خور استخر
  • استفاده از رنگ‌های سیمانی، اکریلیک و پلیمری و روکش‌‌ها برای عایق بندی استخر
  • عایق بندی استخر با پودر کریستال شونده و پودر نفوذگر
  • با استفاده از خمیر و چسب کاشی
  • ژل میکروسیلیس

آب بندی استخر بلوکی

در این روش در ابتدا باید بتن ریزی کف و دیواره‌های استخر حدود 10 تا 20 سانتی متر انجام شود. سپس کف استخر تراز شده و بلوکه‌ها چیده شوند. پر کردن بلوکه‌ها باید با سیمان باشد. در مرحله آخر برای استحکام بیشتر از چسب بتن و یک لایه رابیتس استفاده می‌شود. اما این روش عایق بندی استخر معایبی دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده‌ایم:

  • مراحل سخت
  • هزینه بالا
  • امکان نشتی استخر
  • عمر کم
  • عدم نمای زیبا برای استخرهای شخصی

آب بند استخر کاشی کاری شده

یکی از روش‌های مرسوم این پروسه، کاشی کاری است که اغلب در استخرهای خصوصی بکار می‌رود و نیاز به هزینه بیشتری دارد. با این روش تمیز کردن استخر با جاروی استخر و نظافت آن راحتتر است. از طرفی فضای کاشی کاری شده جلوه زیبایی برای استخر شما به ارمغان خواهد آورد. درصورت کاشی کاری در حاشیه بیرونی استخرهای دیگر نیازی به کاشی کاری داخلی و کف استخر نخواهید داشت و می‌توان از دیگر روش‌ها برای آب بند استخر استفاده کرد. در این روش ابتدا کف استخر، شیب بندی شده و سپس با ایزوگام، دیواره‌ها و کف آب بند می‌شود. در انتها با سیمان و کاشی سطح روی کار استخر کاشی کاری می‌شود.

درصورتی که این عایق دچار مشکل شود، می‌توان بوسیله پلیمر کوپلینگ آن را آب بند نمود. پلیمر دو جزئی امکان چسبیدن روی تمامی سطوح به غیر از پلاستیک را دارد. در این روش کاشی‌ها باید از رسوب زدوده شوند. این عایق با لایه نازک 3 میلی متری ایجاد می‌شود و امکان تحمل فشار مکانیکی و هیدرولیکی را دارد.

روش اندودکاری

در این روش سنتی برای عایق بندی استخر مراحل زیر انجام می‌شود:

  • سطح استخر باید صاف شود.
  • آهک یا پچ با ماسه و آب مخلوط شود.
  • لات آب بندی استخر ایجاد شده روی کف و دیواره‌های استخر با کاردک کشیده می‌شود.

از جمله معایب این روش، دوام کم و اجرای سخت آن است؛ همچنین از این ملات برای تمامی سطوح نمی‌توان استفاده کرد.

آیا امکان عایق بندی استخر برای کف منبع‌های فلزی هم مناسب است؟

بله. با روش عایق بندی استخر با مواد نانو می‌توانید این کار را انجام دهید.

آیا امکان ترمیم آب بندی استخر به روش نانو وجود دارد؟

بله. امکان ترمیم روش‌های سنتی با روش نانو امکان پذیر است.

بهترین مواد برای آب بندی استخر چیست؟

مواد نانو بهترین و عالی‌ترین ملات آب بندی استخر می‌باشند.

در هر متر مربع از چقدر مواد نانو استفاده می‌شود؟

پاسخ به این سوال به عوامل زیادی بستگی دارد اما معمولا در هر متر مربع از 1 کیلوگرم مواد نانو استفاده می‌شود.

چرا باید استخر را آب بندی کنیم؟

با بهترین عایق استخر می‌توانید اطمینان پیدا کنید که استخر به مدت طولانی از نمای بیرونی خوبی برخورددار است. همچنین از دیگر دلایل آب بندی استخر، حفاظت از استخر در برابر سرمای زیاد و یخ زدگی و تخریب و آسیب به کف استخر است.

برای داشتن بهترین انتخاب ممکن می‌توانید از خدمات مشاوره ما در فروشگاه آبیکو استفاده نمایید.

برای برخورداری از خدمات آب بندی و عایق کاری استخر و برخورداری از تخفیفات ویژه فروشگاه آبیکو، کافیست فرم زیر را پر نمایید، همکاران ما مشتاقانه در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

تخفیف ویژه محصولات

دیدگاهتان را بنویسید