روش سرریز بهتر است یا اسکیمر؟

روش سرریز بهتر است یا اسکیمر؟

به منظور تصفیه آب استخر، باید آب از سطح استخر جمع و به تصفیه خانه هدایت شود. زیرا اکثر مواد زائد و غیر آلی غیر زنده روی سطح آب شناور می‌شود و چنانچه آب تنها از راه‌های دیگر نظیر فاضلاب مکش شود، آلودگی‌های سطحی آن باقی مانده و فیلتر نمی‌شوند. بنابراین جمع آوری از روی سطح به روش‌ سرریز یا اسکیمر انجام می‌شود. در استخرها، آب موجود در کاسه استخر به سمت تصفیه خانه هدایت می‌شود و پس از تصفیه مجددا به کمک پمپ تصفیه استخر به کاسه استخر باز می‌گردد. تصفیه سطحی استخر و جکوزی به دو روش سرریز یا اسکیمر انجام می‌شود که در این مقاله فروشگاه آبیکو به مقایسه آنها می‌پردازیم.

استخر با سیستم اسکیمر

اسکیمر استخر به صورت یک صافی عمل می‌کند و آلاینده‌های بزرگ شناور روی سطح آب را به دام می‌اندازد. به این ترتیب مانع ورود زباله‌ها به خط لوله و مسدود شدن مسیر عبور آب می‌گردد.  این روش ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین روش برای مکش آب آلوده سطح استخر می‌باشد.این قطعه معمولا بر روی یکی از دیواره های استخر یا جکوزی تعبیه میشوند و نازل های دهش دقیقا روبروی آنها قرار میگیرند تا آلودگی های روی سطح آب را به داخل  آن هدایت کنند. و همچون سرریزهای خود تنظیم، عمل می‌نمایند. در مقایسه برای استفاده از این روش باید خاطر نشان کرد که آنها برای استخرهای خصوصی و کوچک با تعداد شناگران کم بسیار کاربردی و مفید می‌باشند.

اغلب نمونه‌های امروزی آن از جنس پلیمر و به صورت یکپارچه ساخته می‌شوند. در حالیکه نمونه‌های قدیمی از جنس بتن و متصل به سازه استخر بودند. با نصب این قطعه در استخر بار فیلتر کاهش یافته و عملکرد کلی سیستم بهبود می‌یابد. از طریق در پوش تعبیه شده در بخش بالایی آن می‌توان به درون آن دسترسی داشت.

ساختار و عملکرد

در اغلب استخرها، این قطعه درون چاله‌ای که به کاسه استخر راه دارد و در دید نیست قرار می‌گیرد. عملکرد این روش به این صورت است که با روشن شدن پمپ صفحه شناور در وضعیت مایل قرار می‌گیرد تا امکان ورود آب و آشغال به درون آن وجود داشته باشد. پس از خاموش شدن پمپ و قطع شدن مکش، این صفحه به صورت اتوماتیک به حالت اولیه (قائم) باز می‌گردد. در اینجا برای مقایسه این دو روش باید خاطر نشان کرد که اغلب آنها نقش چربی‌ گیر استخر را برعهده دارند.

روش سرریز

در روش سرریز در اطراف استخر یکسری گریل و گاتر یا جوی در نظر گرفته می‌شود. با روشن شدن سیستم تصفیه آب تا لبه دیواره استخر بالا می‌آید و وارد گاتر می‌شود. در حقیقت تمام آلودگی‌ها و ذرات معلق موجود روی سطح آب وارد گاتر می‌شود و به سمت تصفیه خانه سرریز می‌شود. در تصفیه خانه منبع بالانس، آب ورودی را جمع آوری می‌کند. مکش پمپ تصفیه تعبیه شده در کف منبع بالانس، کلیه چربی‌ها و آشغال‌های ورودی را جذب می‌کند. وجود مخزن بالانس موجب می‌شود تا در روش سرریزی برای تصفیه خانه به فضای بیشتری نیاز داشته باشید.

گریل و گاتر استخر

سیستم سرریز برای استخرهایی با تعداد زیاد شناگران و استخرهای مسابقه بسیار ایده آل است. در این روش آبراهه یا گاترها یکسان ساخته نمی‌شوند. اکثر آبراهه‌ها جوی‌هایی از جنس بتن می‌باشند که آب در آنها سرریز شده و به تصفیه خانه منتقل می‌شود. البته انواع استیل آنها نیز موجود هستند که شکل تجملی‌تری دارند. در صورتی که سیستم سرریز مجهز به سیرکولاسیون باشد، در کنار جمع آوری آب از سطح استخر و انتقال به تصفیه خانه، دارای محفظه‌ای جداگانه برای پمپاژ آب برگشتی به استخر می‌باشد که نیازی به بازگشت آب از کف یا دیواره استخر نمی‌باشد.

مخزن تعادل

همانطور که اشاره شد روش سرریز دارای منبع بالانس یا مخزن تعادل می‌باشد. آب جریان یافته در آبراهه دارای هوا می‌باشد که به سمت لوله‌های بزرگی هدایت می‌شود و وارد مخزن تعادل نصب شده در تصفیه خانه می‌شود. سپس پمپ آب را از این مخزن به فیلترهای تصفیه وارد می‌کند. اما در روش اسکیمر نیازی به وجود مخزن تعادل نمی‌باشد. زیرا این قطعه چند اینچ فضای باز برای افزایش حجم آب دارد. در استخرهایی که سیستم سرریز اجرا می‌شود، باید با توجه به حجم جابجایی آب و تعداد شناگران، گنجایش مخزن تعادل انتخاب شود.

مقایسه

در ادامه این دو روش از نقطه نظرهای مختلف مورد مقایسه قرار گرفته‌اند:

ابعاد تصفیه خانه

همانطور که در بالا اشاره شد به دلیل نیاز به وجود مخزن تعادل در روش سرریز، لازم است تصفیه خانه با ابعاد بزرگتر در نظر گرفته شود.

ظاهر روش ها

از نظر ظاهر روش سرریزی بهتر است چراکه خط چربی روی لبه‌های برخورد آب با دیواره به چشم نمی‌خورد.

نظافت دیواره‌

در روش اسکیمر به طور مرتب باید خط چربی در لبه برخورد با دیواره تمیز شود. اما در روش سرریز چندان نیاز به نظافت نیست. زیرا همیشه خط آب بالاتر از کاسه استخر است.

محدودیت استفاده از این دو روش

توصیه می‌کنیم در استخرهای روباز از روش سرریز استفاده نکنید. زیرا باران‌های شدید موجب می‌شود حجم زیادی از آب وارد گاترها شده و به سمت تصفیه خانه برود.

در استخرهای قهرمانی نیز توصیه می‌کنیم از اسکیمر استفاده نشود. زیرا در این روش تعدادی نازل در تراز سطح آب وجود دارد که موجب می‌شود یک جریان موافق یا مخالف برای شناگرد ایجاد کند.

هزینه

اجرا و پیاده‌سازی روش سرریزی در مقایسه با روش اسکیمر هزینه بالاتری به همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید