شیر فیلتر شنی استخر و جکوزی و نحوه عملکرد آن

شیر فیلتر شنی استخر و جکوزی و نحوه عملکرد آن

شیر فیلتر شنی استخر و جکوزی به صورت چند راهه بوده و در حالت‌های مختلف عملکرد متفاوتی دارند که در این مطلب از فروشگاه تجهیزات استخر و جکوزی آبیکو قصد داریم، راهنمای شیر فیلتر شنی و انواع عملکرد شیرهای چند راهه‌ را برای شما عزیزان بررسی نماییم. شیر فیلتر شنی چندراهه روی فیلتر استخر نصب می‌شوند و هدایت و تغییر مسیر آب را انجام می‌دهند. با استفاده از شیر چند راهه امکان هدایت آب عبوری از فیلتر در جهت مسیر فیلتراسیون، شستشوی معکوس و یا مسیر فاضلاب فراهم می‌شود. همچنین بواسطه شیر فیلتر شنی می‌توان مسیری برای عدم عبور آب از داخل فیلتر ایجاد نمود که درواقع فیلتر بای پس گردد.

برای مشاوره تخصصی و اطلاع از لیست و قیمت شیر فیلتر شنی با مشاوران ما در ارتباط باشید.

لازم به ذکر است فیلتر شنی استخر به دلیل مقرون به صرفه بودن و زمان‌بر نبودن نگهداری آنها از متداول‌ترین انواع فیلتر تصفیه استخر و جکوزی به شمار می‌روند. در ادامه این مطلب از وب سایت فروشگاه تجهیزات استخر و جکوزی آبیکو بیشتر به ورودی و خروجی فیلتر شنی استخر و شیر فیلتر شنی اشاره خواهیم کرد.

فیلتر تصفیه استخر از نمونه تاسیسات استخر

بررسی انواع حالت های فیلترشنی و شیر آن

شیر فیلترهای تصفیه آب شنی و ماسه‌ای یکی از انواع شیر 6 حالته هستند که به یکی از دو صورت زیر قابل استفاده می‌باشند:

به صورت یک شیر “چند منظوره” که می‌تواند به صورت بالا یا جانبی نصب شود، که اصطلاحا به آنها شیر از بالا و شیر از بغل می گویند.

در ادامه انواع حالت‌های عملکرد شیر فیلتر شنی استخر و جکوزی معرفی شده است:

حالت فیلتر (filter)

شیر فیلتر شنی در حالت "فیلتر" جریان آب از سمت پمپ تصفیه استخر به درون فیلتر هدایت می‌شود و از قسمت بالای بستر سیلیس به پایین آن حرکت می‌کند. پس از تصفیه شدن، از طریق نازل‌ها و لوله عمودی داخل فیلتر (رایزر) به طرف بالا حرکت کرده و بعد از خارج شدن از پورت خروجی شیر، وارد سیستم های گرمایشی و گندزدایی  میشود و بعد مجدد به کاسه استخر برمیگردد.

در این روش در بیشتر مواقع فیلتر برای تصفیه آب تنظیم می‌شود که در این حالت، آب به سمت بالای فیلتر جاییکه ماسه‌ها را فشرده و صاف می‌کند، هدایت می‌شود. به این ترتیب آلودگی‌های آب از بین رفته و آب مسیر خود را به سمت لبه‌های پایین پیش می‌گیرد و با خروج از فیلتر وارد استخر می‌شود.

حالت شستشوی معکوس یا بک واش فیلتر استخر(BackWash)

بک واش حالتی است که در زمان تمیز کردن فیلتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که فشارسنج یک بار بالاتر از حد طبیعی باشد یعنی زمان آن رسیده که فیلتر باید تمیز شود،  پس زمان شستشوی فیلتر شنی فرا رسیده است در این حالت:

  • ابتدا شیر شش راهه آب را از پمپ به سمت فیلتر هدایت می‌کند.
  • آب با حرکت از داخل رایزر فیلتر به سمت پایین، از لبه های زیرین سیلیس به سمت بالای آن حرکت کرده و جریان را از طریق مخزن معکوس می‌کند (این حالت بر خلاف حالت فیلتراسیون معمول می‌باشد).
  • به این ترتیب سیلیس‌ها کاملا شسته شده و آلودگی‌ها و مواد چسبنده به سیلیس یا شن تصفیه جدا شده و تمیز می‌شوند. درنتیجه ماسه‌ها (یا سیلیس‌ها) نزدیک به 7 اینچ بالاتر از حالت طبیعی خود بلند شده و آلودگی ها اجازه خروج از فیلتر را یافته و کدورت‌ها را دفع می‌کند.
  • آب خروجی، وارد شیر فیلتر شنی شده و از طریق پورت تخلیه (waste) یا شیر تخلیه استخر از فیلتر خارج و وارد فاضلاب می‌شود.

شیر فیلتر شنی حالت شستشو سریع (fast rinse)

در این حالت جریان آب از از مجرای ورودی به بخش بالای مخزن سیلیس به سمت پایین هدایت می‌شود. سپس از طریق خورشیدی داخل فیلتر و لوله عمودی درون فیلتر به طرف بالا هدایت و وارد شیر فیلتر شنی می‌شود. این حالت دقیقا همان مسیر جریان آب در حالت فیلتراسیون عادی می‌باشد با این تفاوت که پس از عبور از روی سیلیس، توسط لوله درین و شیر تخلیه استخر به سمت فاضلاب هدایت می‌شود.

از حالت “شستشو سریع” برای راه اندازی فیلتر تمیز و آماده‌سازی بستر سیلیس پس از بک واش استفاده می‌شود. زمانیکه دسته شیر روی حالت شستشو قرار گرفت، پمپ مجددا روشن شده و فیلتر برای مدت زمان 30 تا 60 ثانیه شسته می‌شود.

حالت چرخش یا سیرکولاسیون مجدد (Recirculate) :

در وضعیت سیرکولیت یا چرخش شیر فیلتر شنی، آب از سمت پمپ و بدون عبور از روی بستر شنی از مجرای ورودی شیر چندراهه وارد شده و از مجرای خروجی بدون وارد شدن به فیلتر مجددا به استخر باز می‌گردد.

این حالت برای زمان‌هایی کاربرد دارد که هنگام تمیز کردن استخرها از مواد شیمیایی نظیر

استفاده می‌شود و نمی‌خواهید آب ماسه را آلوده کند. در چنین شرایطی گردش آب در استخر بدون نیاز به وارد شدن به فیلتر نیاز است.

حالت زباله یا خارج کردن فاضلاب (waste water):

در حالت تخلیه زباله، آب توسط پمپ وارد شیر می‌شود و بدون ورود به درون فیلتر، مستقیما به فاضلاب هدایت و در آنجا تخلیه می‌شود. این حالت برای زمان‌های زیر کاربرد دارد:

  • زمانیکه می‌خواهید آب استخر بدون آلوده کردن بستر شنی فیلتر، تخلیه شود.
  • زمانی که لازم است سطح آب استخر کاهش یابد.
  • زمانی که نیاز است استخر تخلیه شود.

روش تخلیه کامل آب از خط لوله یک روش عالی برای موارد زیر می‌باشد:

افزودن ماسه‌های جدید یا تعویض کل سیلیس فیلتر

شیر فیلتر شنی حالت بسته (close) :

همانطور که از اسم این حالت گویاست، در این حالت هیچ جریانی در درون شیر فیلتر شنی وجود نخواهد داشت و مسیر آب ورودی و خروجی شیر مسدود شده و راه‌های ارتباطی آب ورودی بطور کامل قطع می‌شود.

توجه داشته باشید زمانیکه پمپ روشن است به هیچ‌وجه شیر فیلتر شنی را در حالت بسته قرار ندهید. زیرا این روش برای زمان تعمیرات و خاموشی‌های طولانی مدت کاربرد دارد.

شیر 6 حالته فیلتر شنی در موقعیت وینتر (winter)

در زمانیکه برای مدت زمانی نمی‌خواهید از استخر و جکوزی استفاده نمایید (برای مثال در زمستان)، از حالت وینتر WINTER استفاده می‌شود. نحوه کار با شیر شش حالته فیلتر شنی در این حالت کار خاصی نبوده و آب تجهیزات را برای فصول سرد خشک می‌گرداند. زمانی که روی استخر با روکش استخر پوشانده شده و شیر روی حالت وینتر است، به هیچ وجه نباید پمپ تصفیه استخر را روشن کرد. در غیر این صورت صدمه جدی به شیر وارد خواهد شد. 

کدام فیلتر شنی استخر مناسب تر است و چرا؟

فیلتر شنی با بدنه فایبرگلاس برای سیکل تصفیه استخر و جکوزی انتخاب مناسب‌تری به شمار می‌رود. زیرا در تماس با آب استخر حاوی کلر و دیگر مواد شیمیایی دچار خوردگی و زنگ شدگی نمی‌شوند. همچنین در مقابل اشعه فرابنفش خورشید و تغییرات آب و هوایی مقاوم بوده و در صورت نصب در سیستم‌هایی با دمای آب ورودی بالا مثل جکوزی‌ها، دچار نشتی نمی‌شوند.

چه زمانی از شیر 6 حالته فیلر شنی در موقعیت وینتر استفاده می شود؟

زمانیکه قصد نداشته باشید مدت زمان زیادی از استخر و جکوزی استفاده کنید مثل فصل زمستان، باید از حالت وینتر استفاده نمایید. استفاده از این حالت در استخرهایی که در طول سال، استخر و جکوزی را تعطیل می‌کنند، کاربرد دارد.

برای برخورداری از مشاوره رایگان شیر فیلتر شنی استخر و جکوزی و نحوه عملکرد آن، کافیست فرم زیر را پر نمایید، همکاران ما مشتاقانه در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

تخفیف ویژه محصولات

دیدگاهتان را بنویسید