دستگاه UV گند زدایی استخر یکی از تجهیزات استخر برای تصفیه و ضدعفونی کننده آب استخر به شمار می‌رود. دستگاه یو وی استخر با اشعه فرابنفش روی میکروارگانیسم‌های مضر و خطرناک برای انسان نظیر باکتری‌ها، میکروب‌ها و ویروس‌ها تاثیر می‌گذارد و آن‌ها را نابود می‌کند. همچنین دستگاه ضدعفونی کننده UV می‌تواند از استخر در مقابل رشد و تکثیر انواع جلبک‌ها مراقبت کند و از کدر شدن آب استخر جلوگیری نماید. استفاده از سیستم ضدعفونی UV برخلاف دیگر مواد گندزدایی، تغییرات غیر قابل کنترل در شیمی آب ایجاد نمی کند و هیچ مشکل جانبی برای آب استخر بوجود نمی‌آورد.

برای مشاوره تخصصی و اطلاع از لیست و قیمت دستگاه UV گند زدایی استخر با مشاوران ما در ارتباط باشید.

تصفیه آب استخر با اشعه UV جایگزین مناسبی به جای مواد شیمیایی با خاصیت گندزدایی در روند ضدعفونی و تصفیه آب استخر است؛ زیرا نور فرابنفش سیستم ضدعفونی UV روی تمامی عوامل خارجی موجود در آب که کلر روی آن‌ها تاثیری ندارد، تاثیر گذاشته و آن‌ها را از بین می‌برد. ما در فروشگاه تجهیزات استخر و جکوزی آبیکو دستگاه UV گند زدایی استخر را با کیفیت بسیار بالا و بهترین قیمت دستگاه یو وی آب برای شما عزیزان ارائه نموده‌ایم.

دستگاه UV گند زدایی استخر چیست؟

با توجه به اهمیت تصفیه آب جکوزی و استخر، از بین بردن جلبک استخر و جلوگیری از رشد و تکثیر آن‌ها برای سلامت شناگران، از سیستم‌های ضدعفونی کننده بسیاری استفاده می‌شود. سیستم ضدعفونی uv استخر یکی از تجهیزات استخر است که برای ضدعفونی و گندزدایی آب استخر و جکوزی بکار می‌رود. در اغلب استخرها از دستگاه یو وی استخر به عنوان سیستم کمکی در کنار تزریق قرص کلر یا پودر کلر برای گندزدایی کامل استفاده می‌شود.

دستگاه UV گند زدایی استخر با قدرت نور اشعه ماوراء بنفش و تاثیر روی DNA میکروارگانیسم‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌ها با هدف نابودی آن‌ها و جلوگیری از رشد و تکثیر جلبک‌ها در تجهیزات ضدعفونی کننده و گندزدایی استخر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از سیستم ضدعفونی uv هیچگونه فرآورده جانبی به دنبال ندارد. لازم به ذکر است هرگونه عملیات گندزایی به غیر از UV در سیستم فیلتراسیون استخرها باید بعد از دستگاه ضدعفونی کننده uv قرار داده شود تا تاثیر اشعه UV روی مواد شیمیایی به حداقل برسد. سیستم ضدعفونی uv به سبب تاثیرگذاری روی عوامل خارجی که کلر تاثیری روی آن‌ها ندارد، جایگزین بسیار مناسبی به جای استفاده از این مواد شیمیایی است.

نحوه عملکرد دستگاه ضدعفونی کننده uv

در دستگاه یو وی استخر یا لامپ UV استخری، آب استخر از بین محفظه استیل و غلاف کوارتزی که لامپ در آن قرار داده شده است، عبور می‌کند. آب در اثر تابش اشعه ماوراء بنفش با طول موج 254 نانومتر در سیکل زمانی معین، سبب نابودی میکروارگانیسم‌ها و تجزیه کلرآمین‌ها می‎شود. نور ضد میکروبی در دستگاه ضدعفونی کننده uv دارای خاصیت تغییر و نابودی DNA و RNA میکرو ارگانیسم‌ها نظیر ویروس‌ها، باکتری‌ها، کپک، هاگ و ... است. همچنین میکرو آمین‌هایی مقاوم در برابر کلر نیز توسط این نور به صورت کامل از بین خواهند رفت. این روند در دستگاه UV گند زدایی استخر بدون هیچ گونه اثر و فرآورده جانبی بوده و تا 85 درصد نیز باعث کاهش میزان مصرف کلر می‌شود.

ویژگی های دستگاه یو وی استخر

دستگاه UV گند زدایی استخر عوامل بیماری‌زا و خطرناک درون آب استخر را غیرفعال می‌کند. این دستگاه هیچگونه افزودنی، بو و پاتوژن فعالی در استخر برجای نمی‌گذارد. اما از سیستم ضدعفونی uv به تنهایی نمی‌توان استفاده نمود. چرا که این دستگاه، آب استخر را ضدعفونی می‌کند اما یک محلول ضدعفونی شناور در آب به شمار نمی‌رود. پس باید بعد از تصفیه و گندزدایی آب با دستگاه UV گند زدایی استخر، ضدعفونی کننده مانند کلر به آب اضافه شود. در زیر به برخی از دیگر ویژگی‌های دستگاه یو وی استخر اشاره می‌کنیم:

  • نصب آسان
  • طول عمر بالا
  • ضدعفونی کردن آب در PH های مختلف
  • سرویس و نگهداری آسان
  • از بین بردن تمامی میکروارگانیسم‌های مضر و مقاوم در برابر کلر تا 99%
  • عدم تغییر در خواص شیمیایی و فیزیکی آب

مزایای گندزدایی آب استخر با اشعه uv

سیستم ضدعفونی uv بر میزان PH آب تاثیر نمی‌گذارد و استفاده از آن موجب صرفه جویی در میزان مصرف آب خواهد شد. همچنین به سبب عدم تاثیرپذیری از دما، دستگاه یو وی استخر قابل استفاده برای استخرهای روباز و مراکز آب درمانی نیز می‌باشد. از طرفی دستگاه ضدعفونی کننده uv امکان حذف کلرآمین موجود در آب را نیز داراست. که این موضوع باعث می‌شود تا مضرات استفاده از کلر نظیر ایجاد حساسیت‌ها، سوزش چشم، تنگی نفس و حساسیت‌ها پوستی و ... از بین رود. در زیر به برخی دیگر از مزایای تصفیه آب استخر با اشعه uv اشاره خواهیم کرد:

  • گندزدایی فوری و تصفیه آب استخر با اشعه uv
  • کاهش تعداد دفعات بکواش فیلتر شنی استخر
  • ایجاد محیطی دلپذیر با مواد شیمیایی کمتر برای شناگران
  • جلوگیری از رشد و چسبیدن جلبک‌ها به دیواره‌های استخر
  • هزینه پایین و راه اندازی راحت

اجزای تشکیل دهنده دستگاه ضدعفونی کننده uv استخر

مدل‌های مختلفی از سیستم گندزدایی UV برای دستگاه یو وی استخر یا سیستم ضدعفونی یو وی استخر طراحی شده است اما ساختار همه آن‌ها دارای اجزای زیر است:

لامپ UV

تمامی لامپ‌های یوی وی در سیستم ضدعفونی uv استخر، دارای عملکرد یکسانی هستند. تفاوتشان در تاثیر آن‌ها در از بین بردن میکروارگانیسم‌ها در طول موجشان می‌باشد.

محفظه استنلس استیل

محفظه قسمتی از سیستم ضدعفونی UV استخر است که دربرگیرنده کوارتز و لامپ یو وی است. این محفظه جریان آب در سیستم را کنترل می‌کند و معمولا از جنس استیل ضدزنگ با مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون می‌باشد. همچنین این قسمت در ابعاد مختلف براساس دبی جریان عبوری طراحی و تولید می‌شود.

کوارتز

کوارتز در دستگاه UV گند زدایی استخر یک لوله استوانه‌ای شیشه‌ای می‌باشد. این بخش جهت محافظت از لامپ یو وی و جلوگیری از تماس مستقیم آب با لامپ در سیستم قرار می‌گیرد. لامپ درون این غلاف قرار می‌گیرد و با گذشت مدت زمانی رسوبات و آلاینده‌ها روی جداره شیشه جمع می‌شوند. این باعث کاهش بازدهی می‌گردد که در این مواقع باید بعد از تعویض لامپ، کوارتز تمیز شود.

آدابتور یا مبدل برق شهری

آدابتور به عنوان مغز سیستم دستگاه UV گند زدایی استخر است که وظیفه کنترل خروجی الکتریکی لامپ را دارد.

نصب دستگاه UV گند زدایی استخر

در دیاگرام زیر به صورت شماتیک محل قرارگیری و نصب UV نمایش داده شده است. باید توجه داشت که دستگاه‌های تصفیه آب استخر با اشعه uv باید حتما توسط فردی مجرب نصب شوند. در غیر این صورت احتمال آسیب رسیدن به دستگاه و همچنین پرسنل وجود خواهد داشت. علاو‌ه‌بر محل نصب دستگاه، برای افزایش راندمان بالای این سیستم، گردش آب استخر نیز اهمیت بالایی دارد.

لازم به ذکر است در تصفیه آب استخر با اشعه uv از مولد شیمیایی استفاده نمی‌شود که در کل آب حل شده و ضدعفونی به شکل یکنواخت انجام گیرد. از این رو باید گردش آب بگونه‌ای باشد که آب از یک سمت وارد دستگاه و از طرف دیگر به استخر برگردد تا تمامی آب استخر در بازه زمانی معینی از دستگاه یو وی استخر عبور کند. در صورت ظرفیت بیشتر، می‌توان همانند تصویر زیر از دو یا چند دستگاه UV گند زدایی استخر به شکل موازی استفاده کرد.

نصب دستگاه UV گند زدایی استخر

نکات مهم در انتخاب دستگاه UV استخر

در زمان خرید دستگاه UV گند زدایی استخر، انتخاب درست اندازه دستگاه و توجه به نکات زیر حائز اهمیت است:

  • نوع استخر (استخر خانگی، عمومی و…
  • حجم آب استخر
  • سرپوشیده و یا سرباز بودن استخر
  • نوع سیستم ضدعفونی کننده مکمل
  • دبی آب گردشی یا نرخ فیلتراسیون
  • نوع آب مصرفی در سیستم ضدعفونی uv
  • حداکثر افت فشار مجاز در سرتاسر راکتور UV
  • حداکثر فشار کاری سیستم ضدعفونی uv

خرید و قیمت دستگاه یو وی آب

قیمت دستگاه یو وی آب براساس برند آن متفاوت است. از طرفی قیمت دستگاه یو وی آب علاوه بر برند به عوامل مختلف دیگری نظیر کیفیت، سرعت کار سیستم، طول عمر لامپ و ... نیز بستگی دارد. اما در حالت کلی قیمت این دستگاه به سبب کاربرد فوق العاده آن در از بین بردن جلبک استخر و سایر میکروارگانیسم‌ها، مقرون بصرفه است. ما در فروشگاه تجهیزات استخر و جکوزی آبیکو کلیه لوازم جانبی استخر و تجهیزات تصفیه و ضدعفونی کننده آب استخر نظیر دستگاه UV  گند زدایی استخر را با بهترین قیمت و کیفیت عرضه نموده‌ایم.

انواع دستگاه یو وی استخر بر اساس طول موج کدام است؟

دستگاه UV گند زدایی استخر با توجه به گستره طول موج خود به سه دسته UV-B،  UV-A و UV-C تقسیم می‌شوند. دستگاه ضدعفونی کننده uv می‌تواند میکروارگانیسم‌ها و سایر مواد مضر در آب را تا طول موج 250 نانومتر از بین ببرد. از آنجایی که طول موج اشعه UV-C در بازه 100 تا 280 نانومتر است، دستگاه UV گند زدایی استخر از اشعه UV-C استفاده می‌کند.

آیا با استفاده از دستگاه یو وی استخر می توان به صورت کامل کلر را حذف نمود؟

حذف کامل کلر در هیچکدام از روش‌های گندزدایی و ضدعفونی استخر امکان‌پذیر نیست. تمامی تجهیزات گندزدایی از این قبیل، برای کاهش نیاز آب استخر به کلر بکار می‌روند  و میکروب ها و میکروارگانیسم های مقاوم در برابر کلر را از بین می برند.

برای برخورداری از مشاوره رایگان خرید دستگاه UV گند زدایی استخر و برخورداری از تخفیفات ویژه فروشگاه آبیکو، کافیست فرم زیر را پر نمایید، همکاران ما مشتاقانه در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

تخفیف ویژه محصولات