کلرزنی آب استخر از روش‌های ضدعفونی کننده

کلرزنی استخر با استفاده از پودر کلر استخر به دلیل خاصیت اکسیدکنندگی بالا از مناسب‌ترین روش‌ها برای ضدعفونی کردن و گندزدایی استخرها می‌باشد.

برای مشاوره تخصصی و اطلاع از قیمت پودر کلر استخری با مشاوران ما در ارتباط باشید.

پودر کلر استخر چیست؟

پودر کلر استخر یا هیپوکلریت کلسیم (Calcium hypochlorite) یک ترکیب معدنی با فرمول شیمیایی Ca(ClO) 2 می‌باشد و در مقیاس تجاری از واکنش گاز کلر با هیدروکسید کلسیم  تولید می‌شود. این پودر با نام‌های دیگری از جمله پرکلرین شناخته می‌شود و کاربردهای گسترده‌ای در صنعت دارد. هیپوکلریت کلسیم در آب سخت قادر به حل شدن نمی‌باشد و عموما در آب نرم تا متوسط کاربرد داشته و به دو صورت:

  • خشک (بی آب)
  • و هیدراته

وجود دارد. هیپوکلریت کلسیم ماده فعال و اصلی برای تولید محصولات تجاری نظیر سفید کننده ، پودر کلرین یا آهک کلرینه می‌باشد. این ماده فعالیت ضد میکروبی بسیار گسترده‌ای دارد و از خود باقی مانده سمی برجای نمی‌گذارد. پودر کلر  ارگانیسم‌های خشک و ثابت و بیوفیلم‌های بوجود آمده روی سطوح را از بین می‌برند و سمیت حاد پایینی دارند.

این پودر در دمای اتاق یک جامد سفید یا خاکستری می‌باشد و همانند کلر بوی قوی دارد. زیرا با مولکول‌های آب موجود در هوا واکنش نشان می‌دهد. به دلیل آنکه این ماده H+ را هنگام انحلال در آب به راحتی جذب می‌کند به عنوان یک باز قوی عمل می‌کند. به علاوه به دلیل آنکه الکترون‌ها را به سادگی می‌پذیرد، یک اکسید کننده قوی می‌باشد. از این کلرزنی استخر با استفاده از پودر کلر یک روش بسیار مناسب برای گندزدایی استخر می‌باشد.

کاربردهای پودر کلر استخر

1- استفاده در شیمی آلی به دلیل خاصیت اکسید کنندگی هیپوکلریت کلسیم.

2- کلرزنی استخر به کمک پودر کلر. برای این کار اغلب از پودر کلر با درصد خلوص 65 درصد، 70 درصد و 90 درصد استفاده می‌شود. همچنین از پودر کلر با این درصد خلوص برای کاربردهای زیر هم استفاده می‌شود:

  • ضدعفونی کردن آب آشامیدنی
  • ضدعفونی سبزیجات و میوه‌ها
  • تصفیه خانه فاضلاب صنعتی
  • تمیز کردن سرویس بهداشتی خانگی
  • و تمیز کردن استخرهای پرورش ماهی

3- هیپوکلریت کلسیم در واکنش با هالوفرم برای تولید کلروفرم کاربرد دارد. این ماده به منظور اکسیداسیون فرآورده‌های تیول و سولفید در سنتز آلی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

4- هیپوکلرید کلسیم با درصد خلوص 65 برای ضدعفونی کردن حجم بسیار زیادی از آب استفاده می‌شود تا برای مصارف خانگی از رفع آلودگی‌های آن اطمینان حاصل کنیم.

نکته: به هیچ عنوان پودر کلر را با دیگر مواد شیمیایی به‌صورت همزمان استفاده نکنید، چراکه در اثر واکنش شیمیایی سبب از بین رفتن آب خواهد شد.

نحوه استفاده از پودر کلر برای ضدعفونی استخر

با یک محاسبه سرانگشتی میزان هیپوکلریت کلسیم مورد نیاز برای تصفیه آب استخر به ازای هر متر مکعب حجم استخر برابر 5 گرم پودر کلر می‌باشد. برای این کار

  1. ابتدا حجم استخر را محاسبه کنید (برای مثال 100 متر مکعب)
  2. سپس حجم حاصل را در عدد 5 ضرب کنید. ( برای نمونه 500 گرم "100*5" برای استخر 100 متر مکعبی)
  3. در نهایت مقدار حاصل (در اینجا با توجه به مثال 500 گرم پودر کلر) را در یک ظرف آب دو یا سه لیتری حل کرده و سپس محلول غلیظ کلر حاصل شده را به تناسب روی استخر آب بپاشید.

مزایای استفاده از هیپوکلریت کلسیم در کلرزنی

  • عدم کدر شدن رنگ آب
  • عدم کاهش شفافیت آب
  • عدم ایجاد ته نشینی هنگام کلرزنی استخر با استفاده از پودر کلر
  • تاثیر خوب بر ساختار انگل‌ها و ویروس‌ها و تخریب کلی آنها
  • پیشگیری از انتقال ویروس‌ها، اسهال، استفراغ، بیماری‌های پوستی و التهاب‌های حاد و مزمن

آیا کلرزنی استخر خانگی با پودر کلر لازم است؟

ممکن است به دلیل اطمینان از سلامت اعضای خانواده خود و اینکه هیچ یک از اعضای خانواده‌تان مبتلا به هیچ ویروسی نیستند نسبت به کلرزنی استخر به کمک قرص کلر استخری و پودر کلر استخری بی توجه باشید. اما لازم است بدانید ویروس‌ها تنها با استفاده از دستگاه‌هایی نظیر میکروسکوپ یا نمونه‌گیری و بررسی در آزمایشگاه قابل تشخیص هستند. از اینرو نمی‌توان گفت استخر خانگی عاری از هرگونه میکروب و ویروس است. بنابراین به سادگی با استفاده از پودر کلر می‌توانید سلول‌ها بنیادین این ویروس‌ها را تخریب کنید. زیرا این پودر با نفوذ در بافت اصلی و زنده این موجودات، عملکرد آنها را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت آنها را از پای در می‌آورد.

نحوه کلرزنی استخر خانگی با استفاده از پودر کلر

کلرزنی آب استخر از روش‌های بسیار مهم برای ضدعفونی کردن آب استخر و همچنین حذف میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا در استخر است. کلرزنی آب استخر از روش‌های بسیار مهم برای ضدعفونی کردن آب استخر و همچنین حذف میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا در استخر است. توجه کنید که استفاده از این روش معایبی دارد، از جمله:

  • میکروارگانیسم های مقاوم در برابر chlorine مانند کریپتوسپوریدیوم پاروم (Cryptosporidium parvum)
  • ژیاردیا لامبلیا (Giardia lambia)
  • و تشکیل محصولات جانبی ضدعفونی (DBP) که ممکن است خطرناک

که در استخرهای سرپوشیده با تهویه نامناسب می‌توانند مشکلات تنفسی را ایجاد کنند. با بررسی تمام جوانب و انتخاب روش کلرزنی استخر لازم است تا موارد زیر را رعایت کنید.

اگرچه کلرزنی استخر کار ساده‌ای می‌باشد و نیازمند تجربه‌ی خاصی نیست اما بهتر است پیش از مصرف، به صورت تئوری هم که شده روش استفاده از آن را یاد بگیرید. برای استفاده از پودر کلر به یک دستگاه کلرزن نظیر:

نیاز دارید.

کلر زن نمکی مجهز به PH سنج می‌باشند و به خوبی کاربر را از قلیایی یا اسیدی شدن آب به دلیل عدم تعادل کلر آگاه می‌سازند. در صورتی که در خانه یا ویلای خود استخر دارید باید به این نکته توجه کنید که تجهیزات جانبی استخر نظیر دستگاه کلرزن را خریداری نمایید. برای این منظور می‌توانید به منو سایت فروشگاه آبیکو مراجعه کرده و محصولات مرتبط با کلرزنی و گندزدایی آب استخر را بررسی نمایید و از مشاوره رایگان خرید کالا آبیکو بهره‌مند شوید.

پخش کلر در عرض چند دقیقه انجام شده و بعد از آن تمامی ویروس‌ها و انگل‌های موجود در استخر از بین خواهند رفت. همچنین با اینکار مدت زمان شفاف بودن و ماندگاری آب افزایش یافته و شما قادر خواهید بود برای یک مدت طولانی از آن استفاده کنید.

بهترین مقدار مصرفی پودر کلر استخر

بهترین مقدار کلر برای از بین بردن باکتری‌ها مقدار 4PPM می باشد. پس از 24 ساعت تزریق کلر به آب باید مقدار کلر آب را اندازه بگیریم. هنگام استفاده شناگران از آب مقدار کلر موجود در آب نباید از 2PPM بیشتر باشد در غیر این صورت موجب حساسیت‌های شدید پوستی می‌شود.

تابش مستقیم نور آفتاب سبب از بین رفتن ذرات کلر می‌شود به‌همین دلیل در استخرهای روباز می‌بایست از دستگاه‌های کلر زن بزرگتر استفاده کرد.

شوک کلر چیست و چگونه انجام می‌شود؟

برای از بین بردن جلبک‌ها و میکروارگانیسم‌ها از تکنیک شوک کلر که به معنای اضافه کردن کلر به آب استخر می‌باشد استفاده می‌نماییم. استفاه دائمی از این روش به دلیل کلوخه شدن سیلیس در فیلترشنی پیشنهاد نمی‌شود.

در استفاده از این روش لازم است تا زمان رسیدن کلر آزاد استخر به سطح مجاز خود باید منتظر باشید. برای شوک کلر لازم است تا از 15-25 گرم بر مترمکعب پودر کلر استفاده نمایید. که به هیچ عنوان نباید بر روی آن پاشیده شود. بلکه باید ابتدا پودر را درون ظرفی حل کرده و سبب به آب استخر اضافه نمایید.

خرید پودر کلر

مرکز پخش پودر کلر آبیکو عرضه کننده پودر کلر استخر ایرانی و هندی آکوافیت و آکوالایت و سولوکس از مواد شفاف کننده استخر می‌باشد. استخرهای خصوصی و عمومی از محیط‌هایی هستند که در آن‌ها امکان رشد جلبک و ویروس به دلیل وجود رطوبت وجود دارد به‌ همین دلیل باید طبق اصول و قواعد خاص اقدام به ضدعفونی کردن محیط استخرها نمود. در‌صورتی که در انجام این امر کوتاهی شود شاهد ایجاد رسوب و تجمع جانوران ریز و درشت در استخر و هم‌چنین بوی نامطبوع در استخر خواهیم بود. یکی از اصول پاکسازی در استخر کلرزنی است که به‌وسیله‌ی پودر کلر استخر انجام می‌شود.

برای برخورداری از مشاوره رایگان خرید کالا و برخورداری از تخفیفات ویژه فروشگاه آبیکو، کافیست فرم زیر را پر نمایید، همکاران ما مشتاقانه در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

تخفیف ویژه محصولات