ابعاد موتورخانه استخر خانگی و استانداردهای آن

ابعاد موتورخانه استخر خانگی و استانداردهای آن

شنا کردن در استخر یکی از لذت بخش‌ترین تفریحات است. افرادی که استخر و باغ دارند به دلایل مختلفی از جمله سرمایه گذاری در ملک تصمیم به ساخت استخر خانگی می‌گیرند. اما یکی از دغدغه ‌های این افراد، هزینه موتورخانه استخر خانگی و دردسرهای راه اندازی آن است. اگر شماهم نگران هزینه‌ها و طراحی موتورخانه با ابعاد استاندارد هستید کافیست تا انتهای این مطلب با فروشگاه تجهیزات استخر و جکوزی آبیکو همراه باشید. ما به شما خواهیم گفت که چگونه با صرف مقدار کمی هزینه برای ساخت موتورخانه استخر خانگی خود اقدام کنید.

موتور خانه استخر چیست؟

موتورخانه استخر به فضایی گفته می‌شود که تجهیزات تصفیه استخر و گرمایش آب در آن جای می‌گیرد. موتورخانه استخر خانگی نیز یکی از مهم‌ترین تجهیزات برای اجرا و پیاده‌سازی استخر خانگی می‌باشد. طراحی موتورخانه استخرها براساس استاندارد DIN کشور آلمان انجام می‌شود. طول، عرض و ارتفاع موتورخانه باید به گونه‌ای باشد که فضای کافی برای جای دادن وسایل موتورخانه استخر داشته باشد. همچنین امکان بازدیدهای ماهیانه و تعمیر و نگهداری سالانه نیز فراهم باشد.

زیرا معمولا بخشی از فضای موتورخانه استخر برای نگهداری کلر استخر و سیلیس تصفیه استخر و همچنین نگهداری وسایلی مثل جارو استخری در نظر گرفته می‌شود.

ارتفاع استاندارد موتورخانه استخر خانگی

مطابق استاندارد DIN ارتفاع موتورخانه استخر حداقل باید 2200 سانتی متر باشد. لازم به ذکر است این ارتفاع برای استخرهای عمومی بویژه با سایز فیلتر استخر بزرگ، افزایش می‌یابد. بنابراین باید پیش از اقدام برای تجهیزات استخر مثل مبدل حرارتی استخر، فیلتر شنی استخر و غیره ارتفاع این تجهیزات را با سازنده و فروشنده بررسی کنید ابعاد آنها را موتورخانه استخر خود مقایسه کنید تا به مشکل نخورید.

اندازه لوله‌های موتورخانه استخر خانگی

اندازه لوله‌ ورودی استخر که وظیفه انتقال آب استخر به موتورخانه را برعهده دارند، براساس پارامترهای مختلفی نظیر اندازه استخر و کاربری استخر (خانگی، عمومی، روباز یا سربسته) بستگی دارد. در جدول زیر می‌توانید اندازه لوله متناسب با ابعاد استخر خود را بیابید:

سایز استخر(متر مکعب) ابعاد لوله ورودی به موتورخانه (لوله خروجی استخر/تخلیه) mm اندازه لوله سر ریز(استخر بینهایت) mm سایز لوله اسکیمر استخر mm
30 63 75 63
50 75 75 63
70 90 90 63
100 90 90 63
130 110 110 63
150 125 110 63
200 125 110 63

توجه داشته باشید براساس استاندارد سایز لوله تخلیه استخر یا لوله ورودی موتورخانه استخر 1.5 متر بر ثانیه می‌باشد.

طول و اندازه لوله خروجی موتورخانه استخر

لوله پرکن یا لوله خروجی آب از موتورخانه به سمت استخر مطابق اندازه‌های جدول زیر محاسبه می‌شود. در این جدول می توانید متناسب با ابعاد و اندازه استخر، ابعاد لوله خروجی موتورخانه استخر خانگی خود را تعیین کنید:

اندازه استخر
(متر مکعب)
  سایز لوله پر کن استخر / لوله خروجی از موتورخانه استخر (لوله ورودی به استخر) mm اندازه لوله سر ریز (استخر بینهایت) mm ابعاد لوله اسکیمر استخر mm
30 50 75 63
50 63 75 63
70 75 90 63
100 75 90 63
130 90 110 63
150 110 110 63
200 110 110 63

لوله اتصالات UPVC در موتورخانه استخر

در موتورخانه استخر خانگی استفاده از لوله و اتصالات UPVC و همچنین شیرآلات فشارقوی UPVC ضروری است. از جمله محل‌هایی که لازم است شیر توپی UPVC نصب شود به شرح زیر می‌باشد:

  1. لوله خروجی تخلیه کف استخر به موتورخانه استخر
  2. خروجی اسکیمر
  3. ورودی پمپ بعد از کولکتور
  4. خروجی پمپ استخر
  5. قبل و بعد از فیلتر شنی ( شیر 6 راهه فیلتر شنی)
  6. پیش و پس از مبدل حرارتی و بای یپس مبدل حرارتی استخر
  7. قبل و بعد از مبدل حرارتی و بای یپس مبدل حرارتی استخر
  8. قبل و بعد از کلر زن استخر و بای پس
  9. خروجی بک واش فیلتر شنی

تجهیزات تصفیه موتورخانه استخر خانگی و عمومی

تجهیزات تصفیه موتورخانه استخر شامل کلیه وسایلی است که وظیفه گندزدایی، شفاف‌سازی و ضد عفونی آب استخرو جکوزی را بر عهده دارد. فیلتر شنی و سیستم تزریق کلر و اسید تجهیزات و وسایل موتورخانه استخر در این بخش را شامل می‌شود.

تجهیزات گرمایشی موتورخانه استخر

تجهیزات گرمایشی استخر شامل کلیه وسایلی است که در مدت زمان بین 6 تا 48 ساعت آب استخر شما را به دمای 26 درجه سانتیگراد می‌رساند. برای گرمای استخر به تجهیزات زیر نیاز دارید:

عمق و تراز موتوخانه

اجزا و تجهیزت موتورخانه استخر خانگی باید نیم متر پایین‌تر از عمق زیاد استخر تراز شوند. در این حال آب همواره بر پمپ تصفیه استخر سوار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید