از بین بردن جلبک استخر و جلوگیری از سبز شدن آب استخر

از بین بردن جلبک استخر

از بین بردن جلبک استخر اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مطلب از فروشگاه تجهیزات استخر و جکوزی آبیکو به معرفی بهترین روش برای از بین بردن جلبک استخر، جلوگیری از جلبک زدن استخر، پاك كردن جلبك استخر و ... برای شما عزیزان پرداخته‌ایم. برای فهمیدن علت جلبک زدن استخر باید به بررسی دمای آب استخر، مشکلات چرخش آب استخر، کمبود کلر در آب و ... پرداخت. زمانی که آب استخر به رنگ سبز در میاید و بوی نامطبوعی ایجاد می‌کند، استخرداران باید به دنبال روش از بین بردن جلبک استخر باشند.

در این هنگام با این پرسش مواجه می‌شوند که رفع جلبک استخر و پاك كردن جلبك استخر چه باید کرد؟ از جمله بهترین روش از بین بردن جلبک سبز، تمیز کردن کف و دیواره‌های استخر، توجه به ph آب، بهبود گردش آب، استفاده از محلول از بین برنده جلبک، سولفات مس برای از بین بردن جلبک استخر و ... هستند. در ادامه این مطلب در ارتباط با حذف جلبک و پاسخ به سوالات زیر پرداختیم؛

  •  جلبک چیست؟
  • علت رشد جلبک چیست؟
  • روش‌های از بین بردن جلبک کدامند؟

جهت انتخاب بهترین روش از بین بردن جلبک استخر با ما در ارتباط باشید.

جلبک چیست؟

جلبک در محیط‌های مرطوب فتوسنتز کرده و رشد می‌نماید. جلبک‌ها انواع متنوعی دارند که اغلب آن‌ها سبز رنگ می‌باشند. جلبک‌های سیاه رنگ می‌توانند روی دیواره استخر لکه‌هایی ماندگاری ایجاد نمایند. جلبک‌های شناور بر روی آب استخر سبب می‌شوند تا آب سبز رنگ شده و بوی نامطبوعی را ایجاد می‌نمایند.

از طرفی وجود جلبک‌ها درآب استخر سبب لیز خوردن شناگران خواهند شد. جلبک‌ها قادرند تا با ایجاد تغییرات شیمیایی در آب،  PH آن را تغییر دهند. تولید و رشد باکتری‌ها از دیگر ثمرات وجود جلبک در استخر است.

تمامی موارد سبب شده تا از بین بردن جلبک استخر به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های استخرداران تبدیل شود. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و به همین منظور لازم است تا با روش‌هایی برای جلوگیری از جلبک زدن استخر و سبز شدن آب استخر آشنا باشید. تا مانع از رشد آنها شوید. در صورت رشد جلبک نیز باید تمامی روش‌های از بین بردن جلبک سبز را بدانید تا بتوانید آنها را از بین ببرید.

علت جلبک زدن استخر

محیط‌های گرم و مرطوب بهترین گزینه برای رشد و تکثیر جلبک‌ها و علت جلبک زدن استخرمی باشند. به همین دلیل در هوای گرم تابستان بیشتر شاهد وجود جلبک‌‎ها در آب استخر هستیم. در نتیجه لازم است تا بهترین روش برای از بین بردن جلبک استخر را بیابیم.

در استخرهای روباز با تابش مستقیم آفتاب و رطوبت موجود، میزان رشد جلبک‌ها به میزان بیشتری رخ می‌دهد. رویش جلبک در استخرها خیلی دور از ذهن نمی‌باشد چراکه حتی انتقال هاگ از طریق لباس‌های شناگران و یا وزش باد و دیگر اشیا سبب بوجود آمدن و رشد آنها خواهد شد.

همانطور که در ابتدای همین متن اشاره نمودیم، ایجاد تغییرات در PH آب نیز می‌تواند سبب تولید جلبک‌ها شود. افزایش میزان فسفات، افزایش میزان قلیایی بودن آب استخر همگی به کاهش میزان تاثیر مواد ضدعفونی کننده استخر منجر می‌گردند. که سبب بروز رشد و تکثیر جلبک‌ها خواهد شد.

وظیفه اصلی فیلتر شنی و پمپ تصفیه استخر تمیز نمودن آب استخر می‌باشد. ایجاد اختلال و یا خرابی در این تجهیزات نیز از دیگر عوامل اصلی در تولید و رشد جلبک‌ها و سبز شدن آب استخر است.

اصلی‌ترین دلایل تشکیل جلبک در آب و سبز شدن آب استخر عبارتند از:

  1. کمبود کلر موجود در آب
  2. بروز مشکل در چرخش آب استخر
  3. وجود نورخورشید
  4. بالا بودن دمای آب استخر

که بایستی برای جلوگیری از جلبک استخر به تمامی این موارد توجه بسیار ویژه‌ای نمایید. چراکه جلوگیری از جلبک زدن استخر بسیار کم هزینه‌تر است تا از بین بردن رنگ سبز آب استخر.

در این مواقع افراد به این پرسش برمی‌خورند که برای جلبک نزدن استخر چه باید کرد؟ و یا چکار کنیم استخر جلبک نزنه؟

کاربردی‌ترین روش‌های جلوگیری از جلبک زدن استخر

در ابتدا لازم است تا از رشد و بوجود آمدن جلبک جلوگیری کنید. به همین منظور کاربردی‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از جلبک استخر را در ادامه برای شما عزیزان قرار داده‌ایم؛

تمیز کردن دیواره‌ها و کف استخر

طبق برنامه‌ریزی مشخص سعی کنید همیشه دیواره‌ها و کف استخر را تمیز نمایید. برای این منظور می‌توانید از برس و جاروی استخر کمک گرفته و تمامی دیواره‌ها و کف استخر را به‌طور کامل تمیز کنید. توجه نمایید در حین تمیز کردن حتما اگر به دیواره‌ها جلبکی وجود داشت، حتما آن را کنده و با برس تمیز نمایید.

در این مرحله بایستی تمامی قسمت‌ها از جمله نردبان استخر، پشت نردبان، تمامی گوشه‌ها که بهترین محل برای رشد جلبک‌ها می‌باشند را دقیق تمیز نمایید.

لازم به ذکر است برس‌های فلزی برای استخرها به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشوند و برس‌های پلاستیکی برای انواع مختلف استخرها انتخابی عالی می‌باشند. این اقدام به حد بسیار چشمگیری به جلوگیری از سبز شدن آب استخر کمک می‌نماید. تمیز بودن استخر بهترین روش جلوگیری از جلبک زدن استخر به شمار می‌رود.

به تنظیم بودن PH آب توجه ویژه کنید

تنظیم بودن PH آب استخر از دیگر مواردی است که به شدت در جلوگیری از تولید جلبک‌ها کمک می‌نماید. دقت کنید که همیشه PH آب استخر را مورد سنجش قرار دهید. برای این کار کافی است تا یک کیت سنجش PH داشته باشید. مناسب‌ترین میزان PH آب استخر بین 7.2 تا 7.6 می‌باشد. در این بازه کلر قادر است تا بیشترین اثربخشی را داشته باشد. در صورت بالا بودن PH آب از عدد 7.6 باید از مواد شیمیایی کاهش دهنده PH مانند سولفات سدیم و اسید خشک گاردکس استفاده نمایید. بعد از گذشت 2 ساعت مجدد اندازه‌گیری را انجام دهید.

توجه نمایید که قلیایت آب نیز بایستی در بازه 80 الی 120 PPM باشد. مناسب‌ترین کیفیت آب استخر عبارت است از؛

  • کلر آزاد: بین ۲-۴ ppm
  • سختی کلسیمی: بین ۲۰۰-۴۰۰ ppm
  • مقدارPH :  بین ۷.۲ - ۷.۶
  • قلیائیت کل: بین ۸۰-۱۲۰ ppm
کیت سنجش کلر و PH

فیلتر استخر را تمیز کنید

فیلترهای استخری یکی از تجهیزات استخر و جکوزی بسیار مهم برای تمیز نمودن آب استخر می‌باشند. سالم بودن و تمیز بودن این فیلترها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است تا بتوانند بهترین کارایی ممکن را برای شما داشته باشند. پس حتما به این موضوع توجه نموده و هرچند وقت یکبار آن را تمیز نمایید.

گردش آب استخر را بهبود بخشید

درصورت گردش آب صحیح در استخر و پوشش دهی همه قسمت‌های استخر، خیلی کمتر با مشکل رویش جلبک‌ها مواجه خواهید شد. در صورتی که جلبک‌ها در تمامی قسمت‌های استخر شما نمی‌باشند و تنها در محدوده‌ای هستند، نشان دهنده مشکل در گردش آب استخر شما می‌باشد.

آب ورودی از جت‌ها باید به صورت زاویه دار باشد که این زاویه سبب حرکت حلقوی آب درون استخر خواهد شد. در این صورت آب در تمامی قسمت‌ها گردش داره و ثابت نخواهد ماند.

جلوگیری از رشد جلبک استخر با استفاده از مواد ضد جلبک

با مراجعه به بازار با محلول و مواد ضد جلبک مواجه خواهید شد که ‌می‌توان برای جلوگیری از رشد جلبک استخر و همچنین از بین بردن جلبک‌ استخر از آنها بهره برد. اما توجه به این نکته ضروری است که باید با توجه به شدت و مقدار جلبک‌ زدن استخر از مقدار مشخصی از محلول ضد جلبک استخر استفاده نمایید.

اگر شاهد مقدار و حجم زیادی از جلبک بر روی آب هستید از محلول و موادی با قدرت بیشتر استفاده کنید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر درمورد محلول از بین برنده جلبک تنها کافیست از دانش افراد متخصص این حوزه استفاده نمایید.از نمونه محلول از بین برنده جلبک می‌توان به محلول ضد جلبک POOL PLEX اشاره نمود. که این روزها به شدت توانسته رضایت مصرف کنند‌گانش را به دست آورد.

روش‌های از بین بردن جلبک استخر

علاوه بر استفاده از پودر ضد جلبک استخر، قرص ضد جلبك استخر و یا محلول از بین برنده جلبک، در ادامه به معرفی بهترین روش‌ها برای از بین بردن جلبک استخر و از بین بردن جلبک سبز پرداخته‌ایم؛

استفاده از کلر برای از بین بردن جلبک سبز

یکی از دلایلی که باعث رشد جلبک در آب می‌شود ضدعفونی نبودن آب است. یکی از موادی که به وفور در استخرها شاهد استفاده از آن برای تمیز نگه داشتن آب هستیم، پودر کلر استخر و قرص کلر استخر است.

برای استفاده از این ماده در گام نخست با استفاده از برس استخر قسمت‌هایی نظیر دیواره‌ها و سایر قسمت‌های حوضچه که احتمال وجود جلبک بیشتر است را کاملا تمیز کنید. پیش از استفاده از کلر ابتدا PH آب را بسنجید و باتوجه به وجود مقداری از گیاه که در آب استخر وجود دارد برای از بین بردن رنگ سبز آب استخر از میزان مناسبی کلر استفاده کنید. برخی از نکات ایمنی در زمان استفاده همزمان از سایر مواد شیمیایی را در نظر داشته و استفاده از ماسک را فراموش نکنید. در این مرحله اصطلاحا شک کلر انجام می‌شود. تا تمامی جلبک‌ها مرده و از بین روند.

از مواد منعقد کننده برای پاك كردن جلبك استخر استفاده کنید

زاج از نمونه مواد منعقدکننده می‌باشد. استفاده از سولفات مس در روش سنتی و استفاده از محلول ضد جلبک استخر پولپلکس در روش مدرن برای از بین بردن جلبک استخر، و سپس استفاده از منعقد کننده ها سبب ته نشین شدن جلبک‌های مرده می‌شود. در نتیجه می‌توانید به راحتی آنها را جمع آوری کنید.

معمولا بعد از شک کلر و کاهش میزان کلر، از زاج استفاده می‌شود. تا به‌عنوان منعقد کننده بتواند جلبک‌ها را در کنار هم جمع کند. تا به سمت فیلتراسیون استخر هدایت شوند. همچنین با استفاده از جاروی استخری می‌توانید جلبک‌های مرده را تخلیه کنید.

در صورت استفاده از فیلترهای شنی و دیاتومه باید آنها را در حالت بکواش قرار دهید. شستشوی استخر با جوهر نمک یا اسید مخصوص شستشو استخر و فشار آب نیز برای شستشوی فیلتر کاتریجی پیشنهاد می‌شود. عدم توجه به نظافت این تجهیزات سبب گرفتگی آنها با جلبک‌های مرده خواهد شد.

بهترین روش‌ها برای جلوگیری از جلبک استخر چیست؟

برس زنی منظم دیواره ها و حفظ تعادل شیمیایی آب استخر و استفاده از ضد جلبک استخر با کیفیت.

ph چگونه به از بین بردن جلبک استخر کمک می‌کند؟

هرچه بالاتر باشد خاصیت کلر در آب کاهش پیدا میکند و احتمال جلبک زدن افزایش پیدا میکند.

آیا کلر برای از بین بردن جلبک استخر مناسب است و ارتباط آن با دمای آب چگونه است؟

هرچه دما بالاتر باشد خاصیت کلر در آب کاهش پیدا میکند و احتمال جلبک زدن افزایش پیدا میکند.

 آیا کلر به تنهایی برای از بین بردن جلبک استخر کافی است؟

 خیر کلر وظیفه ی گندزدایی و ضدعفونی کردن استخر را به عهده دارد و میکروب ها و فسفات آب را از بین میبرد که برای رشد جلبک نیاز هستند اما ضد جلبک فقط جلبک ها را که نوعی گیاه هستند از بین میبرد.

چرا آب استخر سبز میشود؟

بدلیل پایین بودن کلر آب استخر و کم بودن مواد ضد جلبک در آب استخر

برای برخورداری از مشاوره رایگان خرید کالاهای از بین برنده جلبک و برخورداری از تخفیفات ویژه فروشگاه آبیکو، کافیست فرم زیر را پر نمایید، همکاران ما مشتاقانه در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

تخفیف ویژه محصولات

دیدگاهتان را بنویسید