بیماری‌ های شایع در استخرها کدام هستند؟

بیماری‌ های شایع در استخرها

بیماری‌‌ های شایع در استخرها که بیشتر مربوط به چشم، گوش، دستگاه تنفس و خارش پوست هستند که سالانه مشکلات زیادی را برای شناگران ایجاد می‌کنند. سلامتی افراد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و همین امر سبب شده تا در این مطلب در فروشگاه آبیکو به بررسی انواع این بیماری‌ های قابل انتقال از استخر بپردازیم. علت این بیماری‌ها در درجه‌ی اول عدم گندزدایی آب استخر است. به همین دلیل تا زمانی که در آب استخرها از مواد ضدعفونی کننده مانند کلر استفاده شود و میزان PH آب همیشه در حد تعادل باشد و به صورت مداوم بررسی شود، احتمال ابتلا به بیماری‌های ناشی از آب استخر نیز تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

اما نمی‌توان گفت این احتمال به صفر می‌رسد. چراکه آب استخر تنها علت این امر نمی‌باشد. عواملی مانند عدم رعایت بهداشت شناگران، رختکن، حمام استخر و دمپایی‌هایی که به صورت مشترک استفاده می‌شوند از عوامل ایجاد این مشکل هستند. اما این مشکلات نباید سبب دوری از این ورزش آبی شود، بلکه باید با رعایت موارد بهداشتی و آگاهی کامل از محیط استخرها استفاده نمود.

بیماری های شایع در آب استخرها

با فرارسیدن فصل گرم سال استخرها و پارک‌های آبی محلی هستند که مردم برای فرار از گرما به آنها پناه می‌آورند و در چنین زمانی است که امکان ابتلا به بیماری و عفونت‌های مرتبط به آلودگی آب نیز بروز پیدا کرده و شیوع پیدا می‌کنند. به عنوان مثال ویروس هپاتیت A از طریق استخر آلوده منتقل می‌شود و یکی دیگر از مشکلات شایع نیز خشکی و حساسیت‌های پوستی است که باعث آزار افراد می‌شود. در ادامه به بیماری های شایع و خطرناک در استخر اشاره خواهیم کرد:

خارش پوست بعد از شنا در استخر

یکی از متداول‌ترین مشکلاتی که افراد بعد از آب تنی در استخر ممکن است با آن مواجه شوند خارش پوست، جوش‌های قرمز و کوچک و حتی تاول هستند که روی پوست ظاهر می‌شوند. این بیماری در واقع واکنش آلرژیک به انگل و باکتری است که سودوموناس آئروژینوز نام دارد. این مشکل در ابتدا ناراحت کننده خواهد بود.

اما مدت زمان آن کوتاه است و طی چند روز مداوا می‌شود. برای درمان سریعتر توصیه شده از داروهای آنتی هیستامین و پمادهای ضدخارش استفاده شود و در صورتی که خارش‌ها شدیدتر شد و درمان آن طول کشید بهتر است به پزشک مراجعه شود. برای پیشگیری از این اتفاق باید بعد از شنا در استخر بدن را با صابون در حمام بشویید.

بیماری‌ مربوط به گوش که از طریق آب استخر منتشر می شود

یکی از عوارضی که بسیاری از شناگران با آن مواجه می‌شوند عفونت گوش است که به صورت خارش، قرمز شدن، درد و ورم بروز پیدا می‌کند که ناشی از عفونت گوش خارجی است. عواملی که ممکن است باعث این مشکل بشوند تکثیر باکتری درون گوش، شیرجه در آب، تعرق و رطوبت بالا و … است.برای جلوگیری از این اتفاق باید از گوش گیر استفاده کرد و با استفاده از آن به درستی گوش را مسدود کنند و یا اینکه بعد شنا و خروج از حوضچه استخر با استفاده از حوله رطوبت گوش را خشک کنید. در صورت ابتلا باید به پزشک مراجعه کرد معمولا قطره‌ای تجویز می‌شود که از رشد بیشتر باکتری در گوش جلوگیری می‌کند.

انگل و بیماری‌ های شایع در استخرها

بعضی از شناگران یک یا دو هفته بعد از شنا در استخر دچار اسهال می‌شوند که علت آن انگل کریپتوسپوریدیوم است. این انگل در مدفوع سایر شناگران وجود دارد و بعد از ورود به آب به دلیل مقاومتی که در برابر مواد شیمیایی مورد استفاده در استخرها  دارد می‌تواند روزها زنده بماند و باعث آلودگی و بیماری شود. به همین دلیل توصیه می‌شود در صورت ابتلا به این بیماری از ورود به استخر خودداری کنید. یکی از میکروب‌های قابل انتقال از طریق آب استخر، میکروب سودوموناس نام دارد که بسیار مقاوم است و با مواد ضدعفونی کننده هم از بین نرفته و در آب استخر رشد می‌کند. انگل ژیادیا و آمیب از دیگر بیماری‌های شایع استخرها هستند که به شدت سلامتی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

میکروب استاف‌ها از بیماری های قابل انتقال از استخر

از میکروب‌های دیگری که از طریق آب و وسایل عمومی استخرها منتقل می‌شود، خانواده استاف‌ها است. این میکروب بیشتر در اثر استفاده از دمپایی، حوله، شانه و سایر وسایل مشترک در بین افراد مختلف منتقل می‌شود و از طریق آب استخر باعث عفونت‌های پوستی و ایجاد سلولیت می‌گردد.

ابتلا به هپاتیت در استخر

هپاتیت از بیماری‌های شایع و خطرناک در استخرها است. این ویروس در آب و غذای آلوده و مدفوع انسان زندگی می‌کند. به همین علت زمانی که این آب وارد بدن انسان شود باعث یک بیماری کبدی به نام هپاتیت می‌شو. این بیماری به شکل درد در بالای سمت راست شکم، تهوع، استفراغ و احساس خستگی بروز پیدا می‌کند.

قارچ پا یکی از بیماری‌ های شایع در استخرها

قارچ پا معمولا در محیط‌های گرم و مرطوب رشد دارد و در اثر تماس با فرد آلوده امکان ابتلا به آن وجود دارد. به همین علت توصیه می‌شود در هنگام استفاده از رختکن و راه رفتن در اطراف استخر از دمپایی استفاده شود.

بیماری لژیونر از بیماری های شایع در استخرها و پارک های آبی

باکتری لژیونلا عامل بیماری لژیونر (نوع شدید بیماری سینه پهلو) و تب پونتیاک (نوعی عفونت تنفسی خفیف) است. علائم این بیماری 2 تا 10 روز بعد از آلودگی به این باکتری ظاهر می‌شوند و عبارتند از: سردرد، درد عضلانی، تب و لرز شدید.

شیگلا و نورو ویروس دو میکروب شایع دیگر در استخرها

شگیلا منجر به اسهال خونی، دل درد و تب می‌شود. اما اغلب افراد مبتلا به آن بدون نیاز به درمان بهبود می‌یابند. نورو ویروس به شدت مسری است و در استخرها وجود دارد و منجر به استفراغ شدید و اسهال به مدت 1 تا 3 روز می‌شود.

چه کارهایی باید قبل از شنا انجام دهیم؟

بیشتر افراد نسبت به دوش گرفتن قبل از استخر بی اعتنا هستند و به همین دلیل باکتری‌های روی پوست وارد استخر می‌شوند. همین امر باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها می‌گردد. بنابراین قبل از ورود و بعد از خروج از استخر باید دوش بگیرید و مو را به خوبی بشویید تا مواد شیمیایی و آلودگی از روی بدن و مو پاک شوند. همچنین از آنجایی که پوست برخی از افراد به کلر موجود در آب استخرها حساس است و ممکن است این آلرژی به صورت خارش بروز پیدا کند، باید از لوسیون خنثی کننده کلر بر روی پوست قبل از استخر استفاده شود.

در کل کلر و نمک موجود در آب استخرها باعث پوسته پوسته شدن و ترک‌های پوستی و تغییر رنگ پوست می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم هر 30 دقیقه یکبار از آب استخر بیرون بیایید و از کرم محافظ بر روی پوست استفاده نمایید. کلر آب باعث آسیب به مو می‌شود. برای جلوگیری از آسیب به مو حتما در استخر از کلاه شنا استفاده کنید. از دیگر نکاتی که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های استخر باید رعایت شود به شرح زیر است:

  1. از خوردن، آشامیدن و جویدن آدامس در زمان شنا باید خودداری کرد. چراکه ممکن است سبب خفگی شناگر شود.
  2. اگر مبتلا به اسهال هستید از رفتن به استخر تا زمان بهبودی کامل خودداری نمایید. چراکه انواع اسهال‌ها از راه آب انتقال می‌یابند.
  3. از خوردن آب استخر جلوگیری شود. چراکه بسیار خطرناک است.
  4. در زمان شنا خلط گلوی خود را وارد آب استخر نکنید.
  5. بعد از دوش گرفتن و قبل از و.رود به استخر حتما از حوضچه ضد عفونی عبور کنید.
  6. از وسایل مخصوص شنای خود استفاده نمایید.
  7. در صورت ابتلا به هرگونه بیماری اعم از سرماخوردگی، شپش سر و… تا زمان بهبودی کامل به استخر نروید.

سوالات متداول

در ادامه به سوالات پرتکرار درباره بیماری های شایع از استخرها پاسخ داده‌ایم:

آیا بیماری های پوستی ناشی از استخر وجود دارد؟

برخی از بیماری‌های پوستی مانند پسوزیاریس از طریق استخر قابل انتقال نیستند. حتی انتقال بیماری‌هایی مانند زگیل به صورت فرد به فرد و در صورت تماس مستقیم هم از طریق آب استخر غیر ممکن است.

آیا تبخال از طریق استخر انتقال می‌یابد؟

استفاده از وسایل مشترک یا حتی راه رفتن بدون دمپایی در کنار استخر و سطوح مرطوب باعث انتقال ویروس هرپس یا تبخال می‌شود. اما این ویروس نمی‌تواند مدت زیادی در محیط زنده بماند و تنها در صورتی منتقل می‌شود که فرد بلافاصله پس از شخص مبتلا از وسایل عمومی استفاده کند.

مهم ترین بیماری های قابل انتقال از استخر چه بیماری‌هایی هستند؟

بیماری‌های داخلی که بیشتر شامل بیماری‌های گوارشی مانند اسهال آمیبی، اسهال باسیلی، وبا، شبه وبا، ژیاردیا، بیماری‌های انگلی و یا حتی هپاتیت‌ها و حصبه هستند. بیماری‌های تنفسی مثل سرماخوردگی و گلودردهای عفونی و بیماری‌های عفونی مانند عفونت چشمی، گوش و حلق و بینی، درماتیت‌ها، بیماری‌های سیستم ادراری، تناسلی و بیماری‌های جلدی مانند قارچ، کچلی، زرد زخم و اگزما و خارش پوست از مهم‌ترین بیماری‌های شایع استخرها هستند.

آیا آب استخر باعث عفونت می‌شود؟

بسیاری از بیماری‌های جلدی عفونی از طریق تماس مستقیم منتقل می‌شوند. در کل احتمال عفونت بسیار کم است. در صورتی که ماساژور استخر از وسایل غیر استریل استفاده کند، شخص خدمات گیرنده در معرض خطر قرار می‌گیرد. بنابراین عفونت از طریق تماس افراد صورت نمی‌گیرد و تنها از طریق مخاط چشم و گوش و بینی و دستگاه گوارشی احتمال عفونت وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید