تست نشت استخر و ابزارها و روش های تشخیص آن

تست نشت استخر و ابزارها و روش های تشخیص آن

گاهی شاهد محسوس کاهش آب استخر هستید و مشاهده می‌کنید که اطراف استخر شما همواره خیس است و در اطراف آن آب دیده می‌شود. چنین مواردی ناشی از نشت استخر در داخل و خارج استخر می‌باشد که می‌تواند در تجهیزات مختلف استخر از جمله پمپ استخر، لوله کشی استخر، فیلتر تصفیه آب استخر و حتی دیوارها و کف استخر رخ دهد. اما آنچه اهمیت دارد نحوه‌ی یافتن و رفع این نشتی می‌باشد. با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله فروشگاه تجهیزات استخر و جکوزی آبیکو تصمیم داریم ابزارها و روش‌های تست نشت استخر را به شما همراهان عزیز معرفی نماییم.

انواع تست تشخیص نشت آب استخر

چندین نشانه می‌تواند نشان دهنده‌ی نشت آب استخر باشد که عبارتند از:

  • مسائل مربوط به کیفیت آب و یا جلبک که نشان دهنده عدم تعادل در شیمی آب است.
  • کاشی‌های سست و یا ترک در عرشه استخر و یا مناطق اطراف از نشانه‌های نشتی آب استخر است.
  • و …

با توجه به این نشانه‌ها می‌توانید تست نشت آب استخر را با استفاده از یکی از روش‌های زیر بررسی و برای رفع مشکل اقدام نمایید:

  • تست تبخیر
  • تست رنگ
  • آشکارسازهای نشت و آزمون فشار

مراحل تست نشت استخر با روش سطل آب یا تست تبخیر

پیش از شروع به کار حتما آزمایش تست سطل (The Bucket Test) برای اطمینان از کاهش آب استخر انجام دهید. زیرا گاهی نشتی با تبخیر طبیعی آب اشتباه گرفته می‌شود. انجام این تست ساده است و برای آن تنها به یک سطل پلاستیکی 5 گالنی و یک مارکر یا نوار نیاز دارید. برای انجام آزمایش مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله1: پرکرن سطل آب و قرار دادن کنار استخر

ابتدا سطل را از آب پر کنید و آن را در کنار استخر قرار دهید. برای انجام این کار دو راه پیش رو دارید:

  • قرار دادن سطل در طبقات داخلی استخر و پر کردن سطل با آب استخر تا با سطح آب استخرتان هم تراز شود. در این حالت نیمی از سطل در استخر غوطه‌ور می‌باشد.
  • چنانچه استخرتان طبقات داخلی ندارد، می‌توانید سطل را بیرون آب و روی عرشه استخر قرار دهید و آنرا از آب پر کنید.

مرحله2: علامت گذاری سطح آب سطل و استخر

سپس سطح آب استخر و سطل را توسط نوار نشانگر علامتگذاری کنید تا بعد بتوانید میزان از دست دادن آب را بسنجید.

مرحله3: خاموش کردن پمپ

پمپ تصفیه استخر و هر وسیله دیگری که به استخر آب اضافه می‌کند را خاموش و چند روز صبر کنید. سپس سطح جدید را در سطل و استخر علامتگذاری کنید.  هر دو سطل و آب استخر باید به طور مساوی تبخیر شوند. در این حالت شما با تبخیر طبیعی مواجه هستید. اگر سطح استخر یا حوضچه آبگرم به طور قابل توجهی بیشتر باشد، ممکن است نشتی داشته باشید. توصیه می‌کنیم برای دستیابی به نتیجه بهتر هرگونه آب را در سانتی متر یا اینچ اندازه‌گیری کنید. زیرا این اطلاعات برای مرحله‌ی بعدی مهم هستند.

مرحله4: روشن کردن پمپ برای مدت 24 ساعت

این کار را ادامه دهید تا محل نشت آب استخر را بیابید. اکنون که از وجود نشتی مطمئن هستید باید محدوده مکانی که در آن نشتی وجود دارد را محدود کنید. برای اینکار مجددا همین آزمایش را انجام دهید با این تفاوت که پمپ استخر را به مدت 24 ساعت روشن بگذارید. با گردش آب استخر، در این مرحله لوله‌ها و لوله‌کشی استخر نیز آزمایش می‌شود.

مرحله5: مقایسه سطح آب استخر و سطل برای دو حالت پمپ خاموش و روشن

در این مرحله برای مقایسه سطح آب سطل و استخر در حالت روشن بودن پمپ مجددا سطح آب استخر و سطل را اندازه بگیرید.

چنانچه بعد از اندازه‌گیری متوجه اتلاف آب بیش از زمان خاموش بودن پمپ شدید، پس می‌توان نتیجه گرفت که نشت آب استخر ناشی از لوله‌هاست. اما اگر میزان اتلاف آب با زمانی که پمپ استخر خاموش بود برابر است، می‌توان نتیجه گرفت که نشتی داخل استخر است.

تست تشخیص نشت استخر به روش تست رنگ

برای انجام این روش با احتیاط استخر را تمیز کنید و برس بکشید و به پله‌ها، اتصالات و گوشه‌ها توجه نمایید. این کار را در یک روز آرام شروع کنید. زیرا باد در استخرهای روباز موجب می‌شود ترک‌های کوچک دیده نشوند. می‌توانید از صابون در سطح برای افزایش دید، استفاده کنید. برای پیدا کردن ترک‌ها، از خط کاشی شروع کنید. به آرامی با یک ابزار روی کاشی‌ها ضربه بزنید تا بررسی کنید آیا توخالی است یا صدا می‌دهد.

اکنون که لیستی از مناطق نشتی توسط روش تبخیر و بررسی دستی از طریق ضربه زدن، به دست آورده‌اید اکنون زمان آن است که با آزمایش رنگ تست تشخیص نشت آب استخر را با دقت و اطمینان بیشتری انجان دهید و منابع واقعی نشتی را بیابید. برای شروع مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. پمپ استخر را خاموش کنید.
  2. به آرامی وارد آب شوید و حرکت بسیار آرامی داشته باشید تا آب تا حد ممکن ثابت بماند. زیرا با حرکت کمتر، آزمایش دقیق‌تری خواهید داشت.
  3. اندکی رنگ را در نزدیکی ناحیه مشکوک به نشت سرنگ کنید.
  4. اگر رنگ به طرف نشتی حرکت کند و از بین برود، این نشتی واقعی است.
  5. اگر رنگ به هیچ وجه حرکت نکرد، در آن قسمت نشتی وجود ندارد.

استفاده از متخصصان

چنانچه با دو روش قبل نتوانستید تست نشت استخر یا حوضچه آبگرم را انجام دهید، می‌توانید از متخصصین فعال در این حوزه کمک بگیرید. متخصصین با استفاده از دستگاه‌های Geophone-en electronic به راحتی می‌توانند صدای نشت آب را بشنوند و محل نشتی را بطور دقیق تشخیص دهند.

اگر تمام آزمایشات نشان دهنده‌ی نشتی استخر شما هستند، توصیه می‌کنیم با یک سرویس تشخیص نشت معتبر برای انجام آزمایش تماس بگیرید. برای اطمینان از تست دقیق، توصیه می‌کنیم آن را با جارو استخری تمیز کنید و کپک، جلبک و باکتری‌های سطح استخر را از بین ببرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید