خوردن آب استخر و عوارض ناشی از آن

خوردن آب استخر و عوارض ناشی از آن

شنا یکی از پرطرفدارترین و هیجان انگیزترین سرگرمی‌ها در فصول مختلف سال بویژه تابستان می‌باشد. این ورزش به اندازه‌ای طرفدار دارد که جوانان، کودکان و حتی بسیاری از بزرگسالان با شروع فصل تابستان برای رفتن به استخر برنامه‌ریزی می‌کنند. اما دغدغه خیلی از این افراد تمیزی آب استخرهاست. گندزدای مناسب آب استخر و استفاده از مواد شفاف کننده استخر کیفیت در استخرها از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا آلودگی آب استخر می‌تواند برای شناگران مشکلات زیادی به دنبال داشته باشد. گاهی ممکن است در هنگام شنا کردن آب بخورید که این موضوع نیز خطراتی به همراه دارد. در ادامه این مقاله فروشگاه تجهیزات استخر و جکوزی آبیکو قصد داریم نکاتی برای جلوگیری از خوردن آب استخر و در امان بودن از بیماری‌های احتمالی ناشی از آن ارائه دهیم.

دلایل خوردن آب استخر چیست؟

بسیاری از افراد از دوران کودکی میانه چندان خوبی با آب، استخر و شنا ندارند و از آب می‌ترسند. اما در بزرگسالی به دعوت همکاران و دوستان خود مجبور می‌شوند به استخر بروند. این افراد به دلیل ترس از آب و استرس بالا دچار افت فشار شده و به دلیل استرس زیاد بیهوش می‌شوند و تعادل خود را از دست می‌دهند. در این حالت آب استخر وارد بدن فرد بی هوش می‌شود. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی به این افراد توصیه می‌کنیم پیش از رفتن به استخر در منزل آب لیمو و عسل تهیه کرده و با خود به استخر بیاورید. همچنین افراد مبتدی در حین یادگیری شنا به دفعات خوردن آب استخر را تجربه می‌کنند. از جمله بیماری‌هایی که به دنبال قورت دادن آب استخر می‌تواند برای فرد ایجاد شود عبارتند از:

  • تب تيفوئيدآ
  • اسهال آميبی و باسيلی
  • هپاتيت
  • تبخال
  • ورم ملتحمه چشم
  • و زرد زخم

از این رو توصیه می‌کنیم افراد مبتلا به بیماری سرماخوردگی توام با خلط عفونی، در کلاس‌های شنا شرکت نکنند و برای تفریح به استخر نروند تا دوره بیماری آنها طی شود.

اسهال، یک بیماری خطرناک ناشی از خوردن آب استخر

اسهال از طریق میکروب‌های مختلفی ایجاد می‌شود و ممکن است بین چند روز تا چند هفته ادامه داشته باشد. شناگران ممکن است متوجه نشوند که در اثر قورت دادن آب استخر دچار اسهال شده‌اند. زیرا این بیماری چند روز تا چند هفته پس از بلعیدن آب آلوده بروز می‌کند.

اسهال ناشی از میکروب کریپتو (کریپتو اسپوریدیوم) به سادگی درمان نمی‌شود و می‌تواند خیلی شدید باشد. اسهال ناشی از این میکروب باید در کودکان و زنان باردار سریعا درمان شود. زیرا بدن این افراد در مدت زمان کوتاهی دچار کم آبی می‌شود. برای جلوگیری از کم آب شدن بدن نوشیدن آب در طی روز بسیار اهمیت دارد.

دو میکروب شایع استخر که از آن بی اطلاع هستید!

براساس تحقیقات، هر انسان بالغ در هر زمان معین، تقریبا 0.14 گرم مدفوع روی معقد خود دارد. این مدفوع داخل آب استخر حل می‌شود و همین مساله دیگر شناگران را در معرض انواع بیماری‌ها قرار می‌دهد.

شیگلا و نورو ویروس دو عامل بیماری‌زای دیگر موجود در استخرها هستند. شیگلا موجب اسهال خونی، دل درد و تب می‌شود. خوشبختانه اغلب افراد مبتلا به این میکروب بعد از مدت کوتاهی بدون درمان بهبود می‌یابند. اما نورو ویروس به شدن مسری است و در استخرها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و چشمه‌ها وجود دارد. با خوردن آب استخر حاوی این ویروس به مدت یک یا چند روز دچار اسفراغ شدید و اسهال خواهید داشت. از این رو افراد مبتلا به این ویروس را خطر از دست دادن آب بدن تهدید می‌کند.

براساس شواهد، گونه‌هایی از ویروس‌ها و میکروب‌ها که منجر به اسهال و دل درد می‌شوند، در آب استخر زنده می‌مانند. اگر یک یا دو روز بعد از استفاده از استخر بیمار شدید، ممکن است ویروس از آب استخر به بدن شما منتقل شده باشد.

افراد با حساسیت بالا و نیازمند به آب درمانی چه کنند؟

برخی از افراد بدن ضعیف و بسیار حساسی دارند، اما بسته به شرایط بدنی و بیماری که دارند باید آب درمانی انجام دهند و نمی‌توانند به استخر نروند. از آنجایی که این افراد ممکن است با رفتن به استخر به بیماری‌های دیگری هم مبتلا شوند. بویژه اگر نتوانند تعادلشان را حفظ کنند و آب استخر را قورت دهند. برای اینکه این افراد با چنین مشکلاتی روبرو نشوند، ما یک راه حل فوق العاده داریم!

این افراد تنها با استفاده از گالن‌های 19 لیتری و پمپ دستی آب و یک ظرف پلاستیکی بزرگ به سادگی می‌توانند یک حوضچه آب خانگی همراه با آب نمک برای درمان درست کنند و پاها و هر قسمت بدن‌شان که احساس درد دارد را داخل وان حمام یا حوضچه‌ای که ایجاد کرده‌اند قرار دهند و به راحتی توسط پمپ از داخل گالن، آب بریزند.

مشکل تنفسی و خوردن ناگهانی آب استخر

در صورتی که در فصل تابستان که کودکان برای بازی و تفریح به استخر می‌روند، مراقبت‌های لازم انجام نشود و به علت بی احتیاطی و سهل انگاری حین شنا کردن آب استخر را قورت دهند، بدون شک بیمار می‌شوند. امکان دارد در حین آموزش شنا و در هنگام نفس‌گیری در طی آموزش، با خوردن آب استخر و بلعیدن کلر موجود در آب مواجه شوند. که می‌تواند مشکلاتی برای کودک ایجاد کرده و موجب افتادن کودک در آب و وارد شدن ناخواسته آب به بدن کودک گردد.

مدیران استخرها برای پیشگیری برای جلوگیری از بیماری‌های ذکر شده، میزان کلر آب را افزایش می‌دهند که این کار خطرات زیادی برای سلامتی افراد به همراه دارد. برخی صاحبان استخرها نیز از وایتکس استفاده می‌کنند. این ماده محرک شدیدی برای بیماران تنفسی است و موجب بروز علائم آسم و آلرژی در افراد دارای مشکلات تنفسی می‎‌گردد. به علاوه وایتکس عوارض بسیار شدیدتری در مقایسه با کلر دارد.

عوارض آب آلوده استخر برای بیماران

کلر موجود آب استخرها سرپوشیده تبخیر شده و در فضای استخر می‌پیچد. بنابراین اگر شناگران داخل آب هم نروند، کلر بخار شده در فضای استخر موجب ایجاد تشدید علائم آسم می‌شود. افراد با مشکلات تنفسی بهتر است از استخرهای رو باز استفاده کنند.

توصیه می‌کنیم در فاصله زمانی ساعت 10 تا 2 بعد از ظهر وارد استخرهای روباز نشوید. زیرا احتمال گرمازدگی در این زمان بسیار بالاست. چنانچه در استخر روباز علائنمگرمازدگی احساس کردید، خودتان را به بوفه استخر برسانید و آب بنوشید. اما پیش از آنکه دچار گرمازدگی بشوید آب تهیه کرده و مرتب بنوشید.

دیدگاهتان را بنویسید