ساخت سونا خشک و قیمت آن

ساخت سونا خشک

نحوه ساخت سونا خشک و هزینه و قیمت ساخت سونا خشک از مواردی است که بسیار مورد تحقیق قرار گرفته است. ساخت سونا خشک از زمان یونان باستان انجام می‌شود. در ساخت سونا باید به نکات ویژه‌ای همچون هیتر سونا خشک، مواد سونا خشک، درب سونا خشک، ابعاد سونا خشک و ... توجه نمود تا بتوان سونایی با دمای مناسب طراحی و اجرا نمود. ما در فروشگاه تجهیزات استخر و جکوزی آبیکو، مشاوره نحوه طراحی سونا خشک و اجرای سونا خشک خانگی را به شما عزیزان ارائه می‌نماییم، کافیست با ما در ارتباط باشید. در ادامه این مطلب نیز به ارائه نکات بسیار مهم در طراحی و ساخت سونا خشک پرداخته‌ایم.

برای مشاوره تخصصی ساخت سونا خشک و قیمت آن با مشاوران ما در ارتباط باشید.

فواید استفاده از سونا چیست؟

استفاده از سونا خشک خانگی دارای مزایای زیادی است که از نمونه آنها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود؛

  • کمک به تسکین دردهای بدن
  • باز کردن منافذ بدن
  • ایجاد نشاط و شادابی
  • رفع افسردگی و ایجاد آرامش
  • از بین بردن سموم بدن

ابعاد استاندارد سونا و جکوزی

لازم است تا قبل از ساخت سونا به ابعاد سونا خشک توجه ویژه‌ای داشته و بهترین ابعاد ممکن را انتخاب نمایید. بهترین ارتفاع برای ساخت سونا خشک دو متر و 13 سانتی‌متر است.

اتاقک‌های سونا خشک بین 5 تا 30 متر مربع همراه با پنجره، در و سکو هستند. هرکدام از این قسمت‌ها نیز باید در ابعاد استاندارد نصب شوند. در ادامه سایزهای استاندارد این تجهیزات را برای شما عزیزان قرار داده‌ایم؛

پنجره سونا

برای ساخت پنجره سونا لازم است تا از پنجره‌های دو جداره استفاده شود. استفاده از پنجره‌های دوجداره از هدر رفت انرژی به میزان بسیار چشمگیری جلوگیری می‌نمایند.

درب سونا خشک

در ساخت انواع درب سونا خشک پیشنهاد می‌شود از روش گلولام برای جلوگیری از تاب‌دار شدن آنها استفاده نمود.

سکو سونا خشک

سکوهای سونا خشک به‌صورت یک یا دو طبقه تولید می‌شوند. ابعاد پیشنهادی برای ساخت انواع سکو سونا خشک با پهنای 45 تا 60 سانتی‌‌متر و طول 80 سانتی‌متر می‌باشد.

نکات مهم قبل از طراحی سونا خشک

1- در حالت کلی باید بدانید برخلاف سونا بخار، در سونا خشک رطوبت بسیار پایین است و این امر موجب می‌شود تا بدن انسان بتواند دمای بالای محیط را تحمل کند. بنابراین در هر مرحله‌ی ساخت سونا خشک باید دو نکته مد نظر قرار گیرد:

  • عایق‌کاری
  • تنظیم رطوبت بسیار پایین و دمای بالا

2- رنگ چوبی که در محیط سونا استفاده می‌شود باید با چوب‌های معمولی متفاوت باشد. زیرا با توجه به شرایط دمایی سونا، استفاده از رنگ‌های شیمیایی می‌تواند منجر به ایجاد بیماری‌های پوستی و حتی سرطان گردد.

3- برای عایق‌کاری بهتر و استفاده از چوب کمتر بهتر است از اتاقک سیمانی استفاده کنید. ساخت اتاقک سیمانی هم از نظر هزینه و هم از نظر عایق‌کاری بهینه‌تر است. درضمن باید مراحل چوب‌کاری را پس از طراحی اتاقک سیمانی انجام دهید.

4- در نظر داشته باشید اتاقک سیمانی و اتاقک چوبی هنگام ساخت سونا خشک باید با توجه به محدودیت‌های طراحی و کاربردی استخر، کوچک‌تر ساخته شوند. این امر موجب:

  1. بهبود دمایی و رطوبت سونا
  2. افزایش توان عایقی پروژه

خواهد شد.

5- چوبی که برای چوب‌کاری سونا خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد باید نرم، خشک و مسطح باشد.

6- چوبی که برای طراحی سونا خشک استفاده می‌کنید باید فاقد شیره یا چربی باشد. همچنین ضخامت چوب برای سوناهای کوچک باید 18mm و برای سوناهای بزرگ باید 22mm باشد.

7- پیش از طراحی سونا خشک باید سیم فشار قوی برای نصب هیتر سونا خشک کشیده شده باشد. برق هیتر برقی به دلیل فشار بالایی که متحمل می‌شود باید صد در صد براساس محاسبات و درون خرطومی نسوز انجام شود. همچنین به هیچ وجه نباید روی کار یا زیر چوب کشیده شود.

انواع هیتر برقی

مراحل طراحی و ساخت سونا خشک

ابتدا با متخصصینی که قرار است مراحل کار طراحی سونا خشک را انجام دهند مشورت نمایید و محلی که برای احداث سونا در نظر گرفته‌اید را به آنها نشان دهید. سپس متخصصین با در نظر گرفتن استانداردهای جهانی و داخلی و با توجه به فاکتورهای زیادی نظیر

  • محل تعیین شده بر حسب ابعاد
  • پوشش(چوب)
  • سیستم گرمایش
  • نوع برق سونا به صورت تک فاز یا سه فاز

برای اجرای سونا خشک به صورت اصولی و مطابق با قواعد استاندارد اقدام می‌نمایند.

اتاق سونا خشک

باتوجه به نوع سونا خانگی یا عمومی ابتدا اتاقکی برای ساخت سونا در نظر گرفته می‌شود. بهتر است اتاقک سیمانکاری و عایق‌بندی شده باشد تا از هدر رفتن گرما جلوگیری کند. سپس نصاب چوبکاری اتاقک سونا را انجام می‌دهد. در مراحل بعدی رنگ‌کاری چوب‌ها و نصب هیتر سونا خشک انجام می‌شود.

اگر تمایل دارید به صورت شخصی سونا داشته باشید و در کنار خانواده و دوستان خود لذت ببرید می‌توانید برای ساخت سونا خشک خانگی اقدام کنید. برای این کار به محل بزرگ و هزینه زیادی نیاز ندارید و با صرف هزینه اندکی می‌توانید در گوشه‌ای از اتاق خواب و حتی تراس منزل خود نسبت به احداث آن اقدام نمایید.

هیترهای سونا خشک

گرم کن سونا مهمترین وسیله‌ای است که عملکرد رضایت‌بخش سونا به آن بستگی دارد. در واقع گرمکن هسته مرکزی سونا می‌باشد و در صورت نبود آن چیزی به نام سونا معنا نداشته و تنها یک اتاقک چوبی خواهید داشت. بنابراین در ساخت سونا خشک همواره باید گرمکن با بیشترین دقت و از بهترین مدل‌های موجود در بازار انتخاب شود. در حال حاضر دو نوع اصلی گرمکن وجود دارد:

هیترهای معمولی نوع سنگی

هیترهای معمولی نوع سنگی در طرح‌ها و مدل‌های گوناگون به بازار عرضه شده‌اند و متناسب با نوع طراحی از

  • برق
  • گاز
  • گازوییل
  • یا حتی چوب

برای گرم کردن اتاق استفاده می‌کنند. گرم‌کن‌ها اغلب در محفظه‌ای فولادی تعبیه شده‌اند و جهت توزیع یکنواخت گرما در تمام فضای اتاق سونا روی دیوار یا کف نصب می‌شوند و بهتر است پشت هیتر‌ها از آجر نسوز استفاده شود.

با روشن شدن هیتر بستر سنگی آن در اثر گرمای ایجاد شده داغ می‌شود و سپس به صورت غیر مستقیم و با استفاده از انتقال حرارت جابجایی و تشعشی، فضای سونا را گرم می‌کند. دمای متداول این نوع گرمکن(هیتر) اغلب بین 60 تا 88 درجه سانتی‌گراد می‌باشد و به منظور حفظ ایمنی کاربران و جلوگیری از تماس بدنی با هیتر اغلب دور آن محافظ قرار داده می‌شود.

هیترهای مادون قرمز

هیترهای مادون قرمز ابتدا در دهه 70 قرن بیستم برای تجهیزات جوجه‌کشی طراحی شدند. اما این روزها در ساخت سونا خشک برای ایجاد گرمایش سونا کاربرد دارند. محل نصب این گرمکن‌ها

  • روی دیوار
  • یا زیر محل نشستن کاربران

می‌باشد. در هیتر مادون قرمز تشعشع نقش اصلی در تولید گرما را ایفا می‌کند و گرما را مستقیما به بدن کاربران منتقل می‌کند. این هیترها در مدت زمان 5 تا 10 دقیقه گرم می‌شوند و بین 43 تا 66 درجه سانتی‌گراد گرما تولید می‌کنند.

هیترهای برقی

هیتر یا کوره‌های برقی با استفاده از المنت‌های برقی کار می‌کنند. این منبع حرارت از نظر:

  • سهولت
  • تمیزی
  • و دسترسی

بسیار مورد توجه هستند اما از نظر مصرف انرژی برق، پر مصرف می‌باشند، اما یکی از راحت ترین روش های گرم کردن اتاق سونا خشک می باشد که کافیست هیتر قابل حمل یا همان هیتر پرتابل را به برق وصل کنید تا به سرعت قابل استفاده شود و اتاق سونا را گرم کند.

معرفی بهترین چوب سونا خشک

با توجه به اینکه چوب استفاده شده در ساخت سونا خشک به‌صورت مرتب در معرض حرارت قرار می‌گیرد لازم است تا دارای مقاومت بالایی باشد. از اصلی‌ترین ویژگی‌های چوب سونا خشک خانگی عبارتند از؛

چوب باید گره‌های کمی داشته باشد

چوب مورد کاربرد در ساخت سونا خشک باید گره‌های کمتری داشته باشد. چوب‌ها با گره زیاد دارای تراکم و فشردگی بالاتری می‌باشند که سبب می‌شود تا رطوبت دیرتر از بین رفته و زمان بیشتری برای خشک شدن چوب نیاز باشد. و در نتیجه تابیدگی و پیچ خوردگی زیادی در چوب ایجاد می‌گردد.

باید از چوب طبیعی استفاده کرد

در ساخت سونا خشک الزاما باید از چوب طبیعی بدون هیچ رنگ و پوشش مصنوعی استفاده نمود. در صورت استفاده از چوب‌های دارای رنگ و رزین، در فضای سونا، گازهای سمی منتشر خواهد شد که برای سلامتی افراد مضر می‌باشد. برای رنگ‌آمیزی چوب‌ها پیشنهاد می‌شود تا از رنگ‌‌های مخصوص سونا با پایه آب استفاده نمود.

صمغ زیادی نداشته باشد

با توجه به حرارت بالا در فضای اتاق سونا لازم است تا از چوب‌های با صمغ بالا اصلا استفاده نشود، چراکه حرارت بالا سبب می‌شود تا این صمغ‌ها بیرون بزند. بخار این صمغ‌ها می‌تواند سبب بروز حساسیت و سردرد شدید شود.

انواع چوب مناسب برای ساخت سونا خشک

از بهترین نمونه‌های چوب مورد کاربرد در ساخت سونا خشک می‌توان به موارد زیر اشاره نمود؛

چوب درخت سدر را سدار

چوب درخت سدر سبک بوده و دارای انعطاف‌پذیری به شدت بالایی است. این چوب به دلیل داشتن الیاف‌های بلند مقاومت بسیار بالایی در برابر پیچ خوردگی و تابیدن دارد. با خاصیت فیبری خود، مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت دارد و بیش از حد گرم نخواهد شد. عطر و بوی خوش این چوب از دیگر ویژگی‌های آن است که سبب شده در سوناهای لوکس و تجاری مورد استفاده قرار گیرد.

چوب درخت زبان گنجشک

چوب درخت زبان گنجشک دارای رگه‌های تیره‌ای است و برای تولید ترموود مورد کاربرد قرار می‌گیرد. از این چوب در ساخت سونا خشک استفاده می‌شود چراکه دارای مقاومت به شدت بالایی در برابر رطوبت و حرارت می‌باشد.

چوب نمدار

این چوب نیز دارای مقاومت بسیار بالایی است و دارای رنگ زرد تا سفید مایل به صورتی است.

چوب درخت صنوبر

چوب صنوبر نیز با رنگ زرد کم‌رنگ مایل به سفید است و دارای مقاومت بسیار بالایی است. در نتیجه می‌تواند انتخابی مناسب برای ساخت اتاق سونا خشک باشد.

چوب نراد

چوب درخت نراد دارای رنگ قهوه‌ای روشن و با خطوط بسیار ظریف است. می‌توان چوب نراد را یکی از محبوب‌ترین چوب‌ها در ساخت اتاق سونا خشک دانست چراکه فضایی گرم و خوشابند ایجاد می‌نماید.

قیمت ساخت سونا خشک

برای برآورد هزینه ساخت سونا خشک عوامل مختلفی نظیر

  • سایز اتاق سونا
  • نوع چوبی که در ساختن سونا خشک بکار برده می‌شود (این بخش اصلی‌ترین هزینه سونا خشک می‌باشد)
  • نوع هیتر سونا خشک که می‌تواند هیتر HARVIA، هیتر mega spa ویا هیتر چوب سوز HARVIA باشد.

نقش دارند. شما عزیزان برای برآورد هزینه ساخت سونا خشک و قیمت ساخت سونا خشک و طراحی آن می‌توانید با کارشناسان با تجربه فروشگاه آبیکو تماس حاصل فرمایید.

چرا باید سونا خشک عایق کاری شود؟

برخی افراد به دنبال پاسخ به این پرسش هستند که برای جلوگیری از هدر رفتن گرما چه پیشنهادی دارید؟ لازم است تا به‌منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی حتما سونا خشک را عایق کاری کرد.

چرا اتاق سونا خشک باید بدون گوشه تیز باشد؟

به دلیل جلوگیری از ایجاد آسیب به پوست بدن لازم است تا اتاق سونا خشک بدون هرگونه گوشه تیزی باشد.

برای ساخت سونا خشک، چوب نرم بهتر است یا چوب خشک؟!

چوب‌های نرم انتخاب بسیار مناسب‌تری برای ساخت سونا خشک می‌باشند.

برای برخورداری از مشاوره رایگان ساخت سونا خشک و استفاده از تخفیفات ویژه فروشگاه آبیکو، کافیست فرم زیر را پر نمایید، همکاران ما مشتاقانه در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

تخفیف ویژه محصولات

دیدگاهتان را بنویسید