طراحی سونا بخار و مهم ترین پارامترهای آن

طراحی سونا بخار و مهم ترین پارامترهای آن

طراحی سونا بخار همانند ساخت سونا خشک روشی تخصصی بوده و نیازمند رعایت ضوابط طراحی سونا بخار می‌باشد. سونای بخار یا سونای رطوبت قدمتی دیرینه دارد و به یونان باستان برمی‌گردد. اتاق سونا بخار مشابه حمام می‌باشد و کف، سقف و دیوارهای آن از کاشی و سرامیک پوشیده شده و کاملا قابل شستشو می‌باشد.

اساس ساخت و طراحی سونا بخار برمبنای محیط با رطوبت اشباع می‌باشد. مرحله اول طراحی سیستم سونا آماده‌سازی اتاق سونا بخار و لوله کشی سونا بخار است.

اتاقک اولیه نوعی اتاق معمولی با سقف شیبدار است که برای استفاده افراد، مناسب‌ترین ارتفاع سکو برای نشستن و دراز کشیدن در آن در نظرگرفته شده است.

با توجه به فواید گسترده‌ای که این سونا دارد در این مطلب فروشگاه تجهیزات استخر و جکوزی آبیکو تصمیم داریم در ارتباط با طراحی، ساخت و اجرای سونا بخار و تجهیزات سونا نکاتی را برای شما عزیزان ارائه نماییم.

برای مشاوره تخصصی طراحی سونا بخار و قیمت آن با مشاوران ما در ارتباط باشید.

ویژگی‌های سونای بخار

سونا بخار نقش برجسته‌ای در بهداشت و سلامت روحی و جسمی افراد دارد. سونا بخارهای امروزی دارای دیواره‌هایی از سنگ، کاشی، سرامیک و سایر مواد ضد آب هستند که چند دریچه به منظور تزریق و ورود بخار به آن تعبیه شده است و از نفوذ بخار به خارج از محدوده‌ی سونا جلوگیری می‌کند.
محدوده دمای هوای سونا بخار بین 40 تا 50 درجه سانتی‌گراد (یا 104 تا 122 درجه فارنهایت) و میزان رطوبت نسبی آن 100% می‌باشد. مصالح بکار رفته در ساخت سونا بخار عبارتند از:

  • سنگ مرغوب
  • لایه مانع بخار
  • عایق پشم شیشه
  • دیوار بتنی یا آجر
  • نمای خارج به تناسب محیط

طراحی سونا بخار

طراحی سیستم سونا رطوبت (بخار) شامل سه مرحله اصلی جانمایی، طراحی و انتخاب بخار ساز سونا بخار می‌باشد :

جانمایی سونای رطوبت

محل ساخت و طراحی سونا بخار باید به گونه‌ای در نظر گرفته شود که دسترسی به خط تخلیه فاضلاب به سادگی امکان‌پذیر باشد. همچنین در صورت استفاده از دیگ بخار گازی، نباید فاصله‌ی موتورخانه تا سونا زیاد باشد و لاین‌کشی از موتورخانه تا محل سونا دشوار نباشد.

طراحی معماری سونا بخار

طراحی سونا و معماری باید با در نظر گرفتن اصول زیبا شناختی، الزامات سونای رطوبت و سلیقه و نظر مشتری انجام شود. به علاوه طراحان می‌توانند با آماده‌سازی یک طرح سه بعدی کامپیوتری براساس ضوابط طراحی سونا بخار، پیش از اجرای سونا به مشتری و کارفرما یک دید اولیه ارائه نمایند. به این ترتیب کارفرما می‌تواند تغییرات دلخواه خود را تا رسیدن به طرح مورد تایید روی کامپیوتر مشاهده نمایید.

با این کار مطمئن خواهید بود طرح نهایی طراحی سونا بخار دقیقا طرحی است که کاملا مورد تایید کارفرما می‌باشد و مطابق با استانداردها، ضوابط طراحی سونا بخار و اصول اجرایی فنی ساخته خواهد شد.

انتخاب دیگ بخار

آخرین مرحله طراحی سونا بخار، انتخاب دیگ بخار است. دیگ بخار به منظور ایجاد گرما و بخار در محیط سونا بخار تعبیه می‌شود. از این‌رو باید از دیگ‌های استاندارد و مناسب استفاده شود و توان دیگ باید به نحوی انتخاب شود که در مدت زمان 10 تا 20 دقیقه، دما و رطوبت سونا بخار را به میزان مورد نظر برساند.

بخار به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم به کف سونا تزریق می‌شود. نقاط تزریق باید در ارتفاع 45 سانتی‌متری از کف قرار گیرند.

انواع دیگ بخار

برای ساخت و طراحی سونا بخار دیگ بخار گازی و برقی در بازار موجود است. اما از آنجایی که استفاده از تجهیزات گازسوز در طراحی سونا بخار ممنوع است. در صورت استفاده از دیگ بخار باید آنرا در محیطی خارج از سونا قرار گیرد و توسط لوله کشی سونا بخار به درون سونا تزریق کند.

موتورخانه نباید فاصله زیادی با سونا داشته باشد. در سونای رطوبت، بخار از طریق لوله‌های استیل به محیط منتقل می‌شود و از طریق سوراخ‌ کردن لوله و نصب نازل‌های برنجی روی آن بخار در محیط سونا پخش می‌شود. انتخاب دیگ بخار اهمیت ویژه‌ای دارد:

  • دیگ بخار باید با توجه به حجم اتاق انتخاب شود.
  • دیگ بخار گازی از هزینه‌ی اولیه بالایی برخوردارند اما در طول مدت فعالیت نسبت به دیگ بخار برقی هزینه کمتری دارند.
  • دیگ بخار برقی هزینه اولیه کمی دارند اما به علت بالا بودن هزینه برق نسبت به گاز، هزینه جاری آن بیشتر است.
  • در سونای بخار خانگی با ابعاد کوچک از دیگ بخار برقی استفاده کنید.

طراحی سیستم سونا و اجرای سونای رطوبت

همانطور که اشاره شد اساس کار سونا بخار بر مبنای محیطی اشباع شده از رطوبت می‌باشد. که برای دستیابی به چنین محیطی لازم است طراحی سیستم سونا براساس اصول و زیرساخت‌هایی انجام شود که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت:

مرحله اول: ساخت اتاق سونا بخار

اتاق سونا، به صورت اتاق معمولی مکعبی شکل با سقفی شیبدار طراحی می‌شود. برای آنکه از فضا استفاده بهینه‌ای داشته باشید نباید گوشه‌های آن تیز ساخته شوند. اتاق باید دارای ارتفاعی معادل 215 سانتی متر باشد.

طراحی سونا بخار و ساخت درب سونا بخار باید به گونه‌ای باشد که کاملا عایق‌بندی شده باشد و بخار از آن عبور نکند. عایق‌کاری این اتاق بویژه عایق سقف و درب‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و اغلب از فیبرهای شیشه‌ای معمولی همراه با مانع بخار آلومینیومی برای عایق‌بندی استفاده می‌کنند. سایر نکاتی که در طراحی اتاق باید مورد توجه قرار گیرد:

  • شیب سقف از وسط به طرفین می‌باشد.
  • اتاق سونا باید دارای یک سطح صاف و ضد آب باشد.
  • کف اتاق می‌تواند از کاشی، سنگ یا سرامیک پوشیده شود.
  • به دلیل لیز بودن کف سونا، استفاده از کاشی‌های ریز در ساخت و طراحی کف سونا بخار اهمیت ویژه‌ای دارد.

شما می‌توانید همچنین از اتاق سونا پیش ساخته نیز استفاده نمایید. در طراحی و تولید انواع اتاق سونا پیش ساخته تمامی این استانداردها رعایت شده است.

فروش اتاق سونا پیش ساخته

ساخت سکوهای اتاق سونا

هنگام ساخت سونا بخار خانگی باید صندلی‌ها و سکوهایی در نظر گرفته شود که برای:

  • دراز کشیدن افراد
  • نشستن افراد

مناسب باشد. طول نیمکت‌ها در حالت نشسته 60 سانتی‌متر و در حالت درازکش 180 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که اتاق سونا فضای بزرگ و کافی داشته باشد در داخل اتاق 2 ردیف سکو طراحی می‌شود. که یکی در ارتفاع بالاتری نسبت به دیگری قرار گرفته است.

برای زیبایی اتاق می‌توان یک ردیف از سکوها را به صورت مبل‌های سرامیکی طراحی کرد. اغلب طراحان اتاق سونا نیمکت اصلی را در امتداد بزرگترین دیوار قرار می‌دهند تا طول آنرا به حداکثر برسانند. ارتفاع سکو برای نشستن نیز باید براساس ضوابط طراحی سونا بخار و استانداردها تعیین گردد.

درب‌های اتاق برای ورود و خروج افراد اغلب به صورت درب‌های کشویی یا لولایی قفل نشو (بدون قفل) استفاده می‌شود.

سیمانکاری و نصب سرامیک اتاق سونا

سیمانکاری اتاق سونا زیرسازی سرامیک‌کاری اتاق می‌باشد از این‌رو از اهمیت بالایی برخوردار است. برای داشتن سیمان‌کاری صاف و دقیق بهتراست از افراد ماهر و باتجربه در این زمینه استفاده کنید.

زیرا در صورت عدم سیمانکاری صاف و اصولی، هنگام نصب کاشی و سرامیک با مشکل مواجه خواهید شد.

پس از آنکه سیمانکاری به پایان رسید، زمان نصب کاشی‌ها و سرامیک‌ها فرا می‌رسد. در این مرحله می‌توانید ابتدا یک طرح سه بعدی به کارفرما نشان دهید و بعد از تایید نهایی مشتری کار خود را آغاز کنید.

عایق‌بندی و آب‌بندی اتاق سونا

در ساخت و طراحی سونا بخار آب‌بندی فضا از اهمیت بالایی برخوردار است و فضای داخل باید در برابر رطوبت و بخار آب در هنگام ورود و خروج باید کاملا عایق‌بندی شود تا خروج بخار در آن وجود نداشته باشد.

برای آب‌بندی از چسب‌ بتن یا مواد پلیمری با پایه سیمانی استفاده می‌شود. همچنین برای افزایش مقاومت سونا و آب‌بندی بهتر از سرامیک‌های استخری استفاده می‌کنند.

توصیه می‌کنیم برای آب‌بندی سونا بخار به هیچ عنوان از ایزوگام استفاده نکنید. زیرا ایزوگام به دلیل مشکل تبله کردن، بعد از مدتی موجب خرابی سرامیک‌ها می‌شود.

نصب حوضچه آب سرد در طراحی سونا بخار

حوضچه آب سرد اغلب در نزدیکی سونا رطوبت قرار می‌گیرد و دمای آب آن با دمای آب شهر یعنی 60 درجه فارنهایت برابر است. عمق این حوضچه 1.5 تا 1.9 متر است.

این حوضچه‌ها دارای سیستم سیرکولاسیون و تصفیه هستند. اما در مواردی هم برای تصفیه آب حوضچه از سیستم سیرکلاسیون استفاده نمی‌شود. و تنها با تعبیه یک دریچه تخلیه کفی، آب حوضچه به صورت روزانه یا هفتگی تخلیه شده و به فاضلاب منتقل می‌شود.

اما به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب توصیه می‌کنیم برای حوضچه نیز همانند سایر انواع استخر، سیستم سیرکولاسیون و تصفیه در نظر گرفته بگیرید. تعداد دفعات تعویض آب این حوضچه 3 تا 5 بار در ساعت می‌باشد.

حوضچه آب سرد سیستم گردش آبی مشابه استخرها دارد. از طریق دریچه تخلیه کفی و توسط پمپ سیرکولاتور، آب از استخر خارج می‌شود. و بعد از عبور از فیلتر و موگیر، مجددا توسط دریچه ورودی تعبیه شده در جداره‌ها وارد حوضچه می‌شود. همچنین می‌توانید برای این حوضچه، فیلترهای شنی به قطر80cm و ارتفاع 120cm در نظر بگیرید. (استفاده از مینی چیلر برای ایجاد سرمایش در آب استخر نیز پیشنهاد میشود.

تجهیزات سونای بخار

مزایای ساخت سونا بخار خانگی چیست؟

بهبود گردش خون، پوست براق، تسکین استرس، رفع سفتی مفاصل و درد عضلات، تقویت سیستم ایمنی و … از مزایای استفاده از سونا بخار بعد ازساخت سونا بخار خانگی به شمار می‌رود.

مراحل طراحی سیستم سونا و ساخت سونا بخار چیست؟

برای ساخت سونا بخار باید مراحلی شامل طراحی سونا بخار و ساخت اتاق سونا بخار، عایق بندی و آب‌بندی اتاق سونا، نصب تجهیزاتی نظیر دیگ بخار، لوله کشی سونا بخار، روشنایی و … طی شود.

برای برخورداری از مشاوره رایگان طراحی سونا بخار و استفاده از تخفیفات ویژه فروشگاه آبیکو، کافیست فرم زیر را پر نمایید، همکاران ما مشتاقانه در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

تخفیف ویژه محصولات

دیدگاهتان را بنویسید