نحوه عملکرد لامپ uv (یو وی) در ضدعفونی کردن آب استخر

لامپ UV جهت ضد عفونی کردن آب

یکی از کاربردهای لامپ UV جهت عفونی کردن آب استخر می‌باشد. روش‌های بسیاری برای ضدعفونی آب استخر وجود دارد که استفاده از لامپ یو وی را می‌توان یکی از این موارد دانست و در ادامه این مطلب از فروشگاه تجهیزات استخر و جکوزی آبیکو به توضیح نحوه ضدعفونی آب با استفاده از این روش پرداخته‌ایم، با ما همراه باشید؛

معرفی ساختار نور خورشید

نور خورشیدی شامل تشعشعاتی از امواج الکترومغناطیسی با طول موج‌های کوتاه و بلند مانند میکروویو و امواج رادیویی می‌باشد. پرتوهای فرابنفش شامل؛ اشعه‌های الکترومغناطیسی هستند که قادر به از بین بردن باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها می‌باشند. طول موج UV در محدوده 100 الی 400 نانومتر است که براساس دومین کنگره بین‌المللی نور به سه دسته زیر تقسیم بندی می‌شود:

  • طول موج 315 الی 400 نانومتر در دسته بندی UVA
  • UVB با طول موج 280 الی 315 نامومتر
  • FAR UV با طول موج 200 تا 300 نانومتر

دسته‌بندی طول موج UV براساس اثرات بیولوژیکی توسط متخصصین پوست و محیط زیست نیز به‌صورت زیر انجام شده است:

  • UVA با طول موج 320 تا 400 نانومتر
  • UVB طول موج 290 الی 320 نانومتر
  • UVC با طول موج 200 تا 290 نانومتر

بررسی چگونگی ضدعفونی کردن آب با لامپ UV

روش ضدعفونی آب با استفاده از لامپ UV را می‌توان یکی از کاربردی‌ترین روش‌های ضدعفونی کردن آب دانست چراکه در این روش به هیچ عنوان هیچ ماده شیمیایی به آب وارد نمی‌شود. با تابش نور فرابنفش، می‌توان میکروارگانیسم‌های موجود در آب را به‌طور کامل ریشه کن کرد. در درون لامپ UV شاهد استفاده از رشته فلزی هستیم که قادر است با ایجاد قوس الکتریکی، بخار جیوه را تحریک نماید. این تحریک بخار، سبب افزایش گرما و فشار درونی لوله و تشعشعات UV خواهد شد.

برای عبور نور با این طول موج کوتاه از لوله‌های ساخته شده از جنس کوارتز استفاده می‌شود. مناسب‌ترین نوع لامپ UV برای ضدعفونی کردن آب را می‌توان نمونه سی آن دانست.

لازم به ذکر است که الزاما بایستی مسیر لوله‌کشی بعد از گندزدایی حتما ایزوله باشد، چراکه به هیچ عنوان نباید مجدد آلودگی به آب وارد شود.

از نمونه موارد کاربرد این روش می‌توان به آب چاه، آبهای سطحی و شهری، در صنایع غذایی و داروسازی‌ها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، آزمایشگاه‌ها و سایر موارد دیگر اشاره نمود.

معرفی لامپ یو وی

با افزایش دما در لامپ UV اشعه ماورابنفش تولید می‌شود. با تابش این نور فرابنفش می‌توان میکروب‌ها و آلودگی‌های موجود در آب را از بین برد. در از بین بردن این میکروب‌ها میزان تابش بالاتر می‌تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.

در لامپ‌های بخار جیوه، فشار داخلی لامپ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. فشارهای کم و یا متوسط می‌تواند به تولید اشعه نور UVC منجر گردد. افزایش فشار سبب می‌شود تا نور در طیف مرئی تولید گردد. برای میکروب‌کشی بیشتر باید طول موج تابش در یک باند واحد در 254 نانومتر تولید شود. هرچه فشار کمتر، طول موج شدیدتر می‌باشد.

توجه نمایید که برای تحت تاثیر قراردادن هرآنچه که طول موج 254 به آن اثر نمی‌کند، یک باند گسترده از طول موج‌ها در پایین و بالای 254 نانومتر تولید می‌شود. در طول موج 254 نانومتر، میزان فشار بالا نیست، برای همین از فشار بیشتر استفاده می‌نمایند تا تمامی طول موج‌ها را نیز پوشش دهد. برای داشتن سیستم ضدعفونی با کارایی مناسب حتما بایستی به سه نکته از جمله؛ میزان شدت آب، جریان آب و پاتوژن‌هایی که برای غیرفعال شدن مد‌نظر هستند توجه نمایید. باتوجه به این موارد و شاخصه‌های هرکدام از انواع لامپ UV می‌توانید انتخابی صحیح داشته باشید.

در ادامه به معرفی دقیق‌تری از انواع لامپ UV پرداخته‌ایم، با ما همراه باشید:

لامپ UV با فشار کم

این نوع از لامپ‌های UV بالاترین خروجی ممکن را دارند، میزان میکروب کشی و راندمان این لامپ‎‌ها بسیار خوب است. این لامپ می‌تواند میکروب کشی را به‌درستی انجام داده و در فشار کم آب، میزان کمتری از انرژی را نیز استفاده می‎نماید. اگر فضای کمی دارید و می‌خواهید در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی کنید، قطعا این نوع از لامپ UV انتخابی بسیار ایده‌آل برای شما می‌باشد. اگر بخواهیم به اصلی‌ترین ویژگی‌های این نوع از لامپ UV اشاره نماییم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • استفاده بهینه از انرژی
  • طول عمر بالا
  • دمای متوسط میان برد
  • طیف تک رنگ

لامپ یو وی فشار متوسط

لامپ‌های MP قوی‌ترین نمونه‌های لامپ ماوراء بنفش می‌باشند که برای میزان آب با فشار متوسط مورد کاربرد هستند. در این نوع شما نیاز به مصرف برق بیشتری دارید اما در فضای کم، مورد کاربرد است. از برترین شاخصه‌های این نوع لامپ می‌توان به مواردی چون:

  • طیف پلیکروماتیک
  • توان ورودی با برد بالا
  • بازده کم انرژی
  • دمای عملیاتی دامنه بالا
  • عمر کمتر لامپ

اشاره نمود.

خروجی کم با لامپ‌های کم فشار

این نوع از لامپ UV از کم‌مصرف‌ترین نمونه‌های این لامپ است. این نوع از لامپ چندان کاربردی برای ضد عفونی کردن آب ندارد. در استفاده‌های بسیار کم از این نوع لامپ می‌توان استفاده نمود. از اصلی‌ترین ویژگی‌های این نوع لامپ نیز می‌توانیم به تک رنگ بودن طیف آن، توان بسیار پایین ورودی، بهره‌وری مناسب از انرژی، دامنه کار با دمای پایین، عمر مناسب آن اشاره نمود.

دیدگاهتان را بنویسید