مبدل حرارتی استخر چیست؟

مبدل حرارتی استخر و مبدل جکوزی که جزو تجهیزات استخر است به وسیله‌ای گفته می‌شود که وظیفه آن انتقال حرارت بهینه از یک سیال به سیالی دیگر به صورت غیر مستقیم است. این مبدل‌ها، برای گرم کردن دمای آب استخر استفاده می‌شود. در واقع مبدل استخر دو مدار گردش سیال دارد که در یکی از مدارها آب گرمی که توسط بویلر (دیگ) بدست آمده جریان دارد. و در مدار دیگر آب استخر یا جکوزی در مدار گرمایش و تصفیه گردش می‌یابد. در ایران استفاده از مبدل استخر با توان‌های گوناگون با دیگ و مشعل مرسوم می‌باشد.

برای مشاوره تخصصی و اطلاع از قیمت خرید مبدل حرارتی استخر و جکوزی با مشاوران ما در ارتباط باشید.

استفاده از سختی‌گیر به‌منظور تداوم کارایی و همچنین جلوگیری از بوجود آمدن رسوب روی سطوح داخلی انتقال حرارت و تیوپ‌ها، بسیار مفید می‌باشد. مبدل‌های گرمایشی برای تامین آب گرم اولیه توسط مبدل‌های گرمایشی نیاز به سیستم گرمایشی مانند مثل دیگ آبگرم دارد. ورودی و خروجی مبدل حرارتی استخر بدین صورت است که دارای دو ورودی و دو خروجی هستند که از یک ورودی آب وارد شده و از سمت دیگر آب گرم شده خارج می‎شود.

درحالت کلی می‌توان گفت باتوجه به نام مبدل استخر، وظیفه این تجهیزات تبادل حرارت میان دو سیال است. ما در فروشگاه تجهیزات استخر و جکوزی آبیکو بهترین قیمت مبدل حرارتی استخر را به شما عزیزان ارائه می‌نماییم.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با طریقه نصب مبدل حرارتی استخر، محاسبه مبدل حرارتی استخر، کاتالوگ مبدل حرارتی استخر و ورودی و خروجی مبدل حرارتی استخر و ... آشنا شوید.

ویژگی های مبدل استخر

در ادامه به ویژگی‌های این محصول اشاره کرده‌ایم:

  • طول عمر بالا
  • وزن سبک و نصب سریع
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • تولید در ابعاد سفارشی
  • فضای کم
  • میزان رسوبات کم و عدم نشتی لوله‌های مبدل
مبدل حرارتی استخر و جکوزی

انواع مبدل حرارتی جکوزی و استخر

مبدل‌ استخر و جکوزی را براساس ظاهر، ساختار و نوع کاربرد به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • مبدل حرارتی پوسته و لوله
  • مبدل جکوزی صفحه‌ای
  • مبدل هوا خنک

اغلب در استخرها و جکوزی‌ها، مبدل پوسته و لوله به‌منظور گرم کردن دمای آب استخر و جکوزی بکار می‌روند که این مبدل‌ها در انواع تمام استیل و مسی وجود دارند. این نوع مبدل از تعدادی لوله داخل استوانه‌ تشکیل شده است که دو سیال سرد و گرم در دیواره فلزی لوله بدون تماس با یکدیگر تبادل حرارت می‌کنند.

انواع مبدل حرارتی پوسته و لوله

مبدل حرارتی پ.سته و لوله به سه دسته زیر تقسیم می‌شود:

1- U شکل

در مدل U شکل، لوله‌ها به شکل یو خمکاری شده و یک سمت آن تیوب شیت بکار گرفته شده است. در این مدل یکی از سیال‌ها به لوله‌ها و دیگری به پوسته وارد می‌شود و حرارت از طریق جداره لوله‌ها میان دو سیال منتقل می‌گردد. تمیز کردن لوله‌ها در مدل U شکل به صورت مکانیکی امکان پذیر نیست.

از مزیت‌های این مدل می‌توان به استفاده از یک تیوب شیت در مبدل اشاره کرد. سیال پس از رسیدن به انتهای لوله به صورت 180 درجه خم شده و مجددا از مسیر وارد شده خارج می‌گردد. به حرکت رفت و برگشتی سیال، طرح دو پاس می‌گویند.

2-مدل یک پاس

در مدل یک پاس سیال از یک طرف به لوله وارد شده و از سمت دیگر خارج می‌شود. به سبب خم نبودن تیوب‌ها در این مدل امکان تمیز کردن لوله‌ها به صورت مکانیکی وجود دارد. در مدل یک پاس از دو تیوب شیت استفاده می‌شود.

3-مدل دو پاس

در مدل دوپاس سیال از یک طرف وارد لوله‌ها می‌شود و پس از 180 درجه چرخش مجددا به دسته‌ای از لوله‌های دیگر وارد شده و از سمت ورودی خارج می‌گردد.

این مدل ترکیبی از مدل‌های بالا است که در آن سیال دو پاس طی کرده و لوله‌ها نیز خمکاری نشده‌اند. از همین رو امکان تمیز کردن مکانیکی نیز هست و همچنین از دو تیوب شیت استفاده شده است.

نحوه‌ عملکرد مبدل استخر پوسته و لوله

انتقال حرارت و دما در این نوع از مبدل‌های استخر و جکوزی به شکل غیرمستقیم است و تغییر دما توسط  عبور سیال از لوله و پوسته ایجاد می‌شود. مبدل حرارتی پوسته و لوله تشکیل شده از یک مخزن و یا پوسته با لوله‌هایی به شکل موازی با مدار پوسته است.

سیال که وظیفه کاهش و افزایش دما را دارد از شیر پیمتاش ورودی وارد پوسته می‎‌شود و انتقال حرارت در اثر تماس غیرمستقیم سیال وارد شده در لوله‌ها صورت می‌گیرد. در انتها سیال با دمای مورد نظر توسط شیرهای خروجی خارج می‌شود.

گرمایش استخر با مبدل حرارتی بومن یا مبدل جکوزی و استخر با بدنه چدنی

این نوع مبدل استخر و جکوزی پوسته و لوله دارای جنس چدن و قیمت بالایی است و در استخرهای خانگی که سرعت گرمایش آب اهمیت دارد، استفاده می‌شود. به‌منظور جلوگیری از خوردگی و رسوب گرفتگی نیز اتصالات سیکل آن از جنس UPVC است و طراحی آن به گونه‌ای است که امکان خروج کویل از داخل آن راحت می‌باشد.

زیاد بودن تراکم لوله ‌UPVC در مبدل چدنی باعث بالا رفتن راندمان مبدل و گرم شدن استخر در زمان کوتاه می‌شود. از انواع این مبدل‌ها می‌توان به مبدل‌های بومن انگلیس اشاره کرد.

جنس بدنه و لوله‌های مبدل‌ حرارتی استخر استیل

در ساخت مبدل گرمایی استیل از آلیاژ استنلس استیل استفاده شد است. این مبدل‌ها با آلیاژهای استیل کلاس 304، 310 و 316 تولید می‌شوند. لازم به ذکر است برای انتخاب جنس و سایز لوله مبدل باید به دو فاکتور زیر توجه شود:

  1. انتقال حرارت در مقابل سیال
  2. واکنش لوله‌ها در مقابل سیال

به‌منظور کارایی بهتر از لوله‌های فین‌دار استفاده می‌شود. این لوله‌ها معمولا برای اوپراتورهایی که دارای افزایش بازدهی انتقال حرارت می‌باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نحوه کار و محاسبه مبدل استخر استیل

این دستگاه به‌منظور افزایش دما، آب را از درون یک پوسته حرارتی دارای تیوب‌های صاف حرکت می‌دهد و سپس بوسیله یک لوله مایع گرما دیده را به داخل سیستم هدایت می‌کند.

مبدل گرمایی استیل برای تولید گرمای اولیه نیاز به یک سیستم گرمایشی دارد که در اولین گام، گرمای مورد نیاز برای استفاده از مبدل استیل استخر را تامین کند.

مبدل هوا خنک یا پره‌ای:

این مدل مبدل دارای پره‌هایی در سطح اصلی خود می‌باشد که جهت انتقال گرما قرار گرفته‌اند. جنس بدنه این مبدل از استیل بوده و در گرمایش استخر استفاده می‌شود. مبدل هوا خنک قبل از تجهیزات ضدعفونی کننده و بعد از فیلتر قرار می‌گیرد.

مبدل صفحه‌ای:

در مبدل‌های صفحه‌ای تبادل حرارت بالا بین سیالات توسط تعداد زیادی از صفحه‌های فلزی انجام می‌گیرد. عملکرد این مبدل بدین صورت است که سیال سرد و گرم از دو سمت مخالف وارد مبدل می‌شوند و به صورت یکی در میان بین صفحات با یکدیگر به تبادل گرما می‌پردازند.

مقایسه مبدل استخر مسی و مبدل حرارتی استیل

  1. مبدل‌های استیل در مقابل مواد شیمیایی داخل آب استخر و جکوزی مانند پودر کلر و قرص کلر و اسید دارای مقاوت بالایی هستند. این امر باعث افزایش طول عمر مبدل استیل نسبت به مبدل مسی شده است.
  2. مبدل‌های استیل به نسبت مبدل‌های مسی بسیار کمتر در معرض رسوبات قرار می‌گیرند. به همین دلیل حرارت را بهتر منتقل کرده و از سوراخ شدن و نشتی در مبدل جلوگیری می‌کنند.
  3. اندازه و ابعاد مبدل استیل در مقایسه با مبدل حرارتی مسی کوچک‌تر است. از این رو در تاسیسات موتورخانه فضای کم‌تری را اشغال می‌کند.
  4. مبدل استیل وزن کمتری نسبت به مبدل مسی دارد. در نتیجه حمل نقل آن آسان‌تر است و همچنین طریقه نصب مبدل استخر استیل راحت‌تر بوده و با سرعت بالاتری انجام می‌شود.
  5. مبدل‌های استیل قابلیت ایجاد یک مکانیزم حرفه‌ای، برای انتقال انرژی زیاد از طریق گرما از سیالی به سیال دیگر را دارند. انتقال مستقیم انرژی توسط مبدل استیل استخر باعث استفاده از آن‌ها در انواع استخر و جکوزی‌ها شده است.

محل نصب مبدل استخر

محل نصب این مبدل، در سیکل تصفیه گرمایش استخر است. بعد از پمپ تصفیه استخر و فیلتر و قبل از سیستم گندزدایی استخر مانند کلر زن شناور نصب می‌شود.

طریقه نصب مبدل‌ حرارتی استخر

در نصب مبدل‌ها، مهره ماسوره با سر برنجی بکار گرفته می‌شود تا ارتباط بین خط لوله آب استخر و مبدل جکوزی و مبدل استخر ایجاد شود.

مهره ماسوره از این رو مورد استفاده قرار می‌گیرد که سیکل لوله کشی با لوله های هیدروپول upvc بیشتر از 50 درجه مقاومت ندارد. از این رو برای اتصال تجهیزات استخر با متریال غیر از upvc باید از مهره ماسوره های یک سر برنجی استفاده کرد.

معیارهای انتخاب و خرید مبدل حرارتی استخر

در هنگام انتخاب و خرید مبدل استخر باید به نکات زیر توجه کرد:

  • مشخص کردن زمان لازم برای گرمایش استخر و جکوزی
  • تعیین تعداد مبدل لازم برای توان گرمایشی آن‌ها
  • انتخاب براساس خصوصی یا عمومی بودن استخر و سربسته و روباز بودن آن
  • امکان مشاهده اختلاف دما در استخر
  • برای انتخاب و خرید مبدل حرارتی جکوزی مناسب علاوه بر محاسبه و تعیین ظرفیت و سطح حرارتی، نوع مبدل، جنس، ابعاد و فشار کار و قطر لوله‌های آب رفت و برگشت نیز مهم است.

محاسبه مبدل حرارتی استخر و مبدل جکوزی

با استفاده از فرمول محاسبه مبدل حرارتی جکوزی و استخر به راحتی می‌توانید محاسبات لازم در این خصوص را انجام دهید. در گام اول باید بار گرمایش استخر را محاسبه کنید. برای محاسبه بار گرمایش استخر فرمول زیر را بکار بگیرید:

محاسبه بار گرمایشی استخر
با توجه فوت حرارتی در انتخاب نوع مبدل، شما می‌توانید با استفاده از فرمول زیر، محاسبه فوت حرارتی مبدل‌های حرارتی پوسته لوله مسی را انجام دهید. برای مبدل استیل کافیست به کاتالوگ شرکت سازنده مراجعه کنید.

محاسبه فوت مبدل حرارتی استخر به روش دقیق
محاسبه سرانگشتی مبدل استخر
از دیگر روش‌هایی که فروشندگان تجهیزات استخر بکار می‌گیرند، محاسبات سرانگشتی استخر است. برای اینکار باید به طور تقریبی حجم آب استخر را در هر مترمکعب، حدود 1100 کیلوکالری درنظر گرفت.

سپس بار بدست آمده را بر 860 به‌منظور تبدیل واحد از کیلوکالری به کیلووات تقسیم کرد. برای فوت حرارتی مبدل نیز باید KW بدست آمده را به 2 تقسیم کنید. سپس به جدول مبدل‌ها استیل مراجعه کنید و نزدیکترین ظرفیت ممکن را از بین 9 تا 90 فوت انتخاب نمایید.

کاتالوگ مبدل حرارتی استخر

برای دانلود کاتالوگ مبدل حرارتی استخر و جکوزی بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

قیمت مبدل حرارتی استخر و فروش مبدل استخر با قیمت عالی

باید توجه کرد که قیمت مبدل استخر استیل و قیمت مبدل حرارتی مسی برحسب فوت محاسبه می‌شود. در بالا روش محاسبه حرارتی استخر را توضیح داده‌ایم. برای انجام محاسبات و استعلام قیمت مبدل حرارتی استخر می‌توانید با ما در فروشگاه تجهیزات استخر و جکوزی آبیکو در تماس باشید.

اسید شویی مبدل استخری به صورت گام به گام

اسید شویی مبدل حرارتی جکوزی و رسوب زدایی آن یکی از موارد بسیار مهم در استخرها است. این روزها با توجه به افزایش قیمت‌ها لازم است تا بتوانید از هزینه‌های اضافه جلوگیری کنید.

در صنعت استخر، می‌توان ایجاد رسوب در مبدل‌های حرارتی را یکی از دردسرهای هزینه‌ بار دانست. رسوب گرفتن مبدل حرارتی سبب ایجاد ضعف در کارایی آن خواهد شد. در نتیجه عملکرد آن با مشکل مواجه می‌شود. چراکه دیگر قادر به انتقال حرارت بین دو سیال نخواهد بود. در نتیجه استخردارها در تلاشند تا با راهکارهای کاربردی بتوانند این رسوبات را از بین برند.

اسید شویی از کاربردی‌ترین روش‌ها در این زمینه می‌باشد. برای از بین بردن رسوبات موجود بر روی مبدل حرارتی می‌توانید از اسید استفاده کنید.

بهترین زمان برای تمیز کردن مبدل‌ حرارتی

رسوب‌گذاری یک امر طبیعی است و نمی‌توان از آن جلوگیری کرد. اما باید این رسوبات در زمان درست از بین روند.

با انجام سرویس‌های دوره‌ای منظم می‌توان به راحتی از ایجاد هزینه‌های اضافه جلوگیری کرد. در نتیجه برای انجام تمیزکاری باید برنامه‌ریزی مشخص و منظمی داشت.

بنابراین لازم است تا اپراتورهای مبدل حرارتی با توجه به میزان رسوب‌گیری این قطعه، برنامه‌ریزی دقیق و منظمی برای رسوب زدایی داشته باشند. مطمنا با انجام این کار علاوه بر افزایش عمر تجهیزات استخر، هزینه‌های خود را نیز کاهش خواهید داد.

روش‌های رسوب زدایی مبدل جکوزی و استخر

به‌صورت میانگین می‌توان زمان مناسب برای رسوب زدایی از این مبدل‌ها را در حدود سالی یکبار دانست. اما باید بازرسی‌های دوره‌ای را بر روی آنها حتما انجام دهید و در صورت نیاز به سرعت برای نظافت آنها اقدام نمایید. توجه کنید که رسوب زدایی روش‌های بسیار متنوعی دارد که در این مطلب به توضیح آنها پرداختیم:

رسوب زدایی مبدل حرارتی با اسیدشویی

اسیدشویی از روش‌های شیمیایی برای رسوب زدایی است. در روش اسید شویی مبدل حرارتی از یک واکنش شیمیایی استفاده می‌شود.  در استفاده از روش اسیدشویی مبدل حرارتی نیازی به تفکیک کردن قطعات مبدل نخواهید داشت.

می‌توان این روش را یکی از روش‌های ساده و سریع برای رسوب زدایی معرفی کرد. اما باید در انتخاب مواد نهایت دقت را به کار بندید. چراکه انتخاب اشتباه مواد می‌تواند سبب خوردگی و آسیب دیدگی مبدل شود.

انواع مواد شیمیایی برای اسید شویی مبدل حرارتی

برای اسید شویی مبدل حرارتی انتخاب‌های زیادی دارید از جمله موارد زیر را دارید:

  • گریس و چربی‌ها باید از مواد قلیایی تمیزکننده استفاده کنید. مانند: سود سوزآور و آمونیاک
  • پرمنگنات پتاسیم، برومات سدیم و نیتریت سدیم از جمله اکسیدان‌هایی هستند که یک لایه اکسید پایدار روی سطح تمیز شده بوجود می‌آورد. در نتیجه در برابر خوردگی پوسته ایجاد می‌کند.
  • برای حل رسوبات خاص قطعا استفاده از حلال‌هایی مانند هیدروکربن‌های معطر، هیدروکربن‌های آلیفاتیک و هیدروکربن‌های کلر پیشنهاد می‌شود.
  • استفاده از اسید که به دلیل واکنش قوی با رسوبات یکی از رایج‌ترین روش‌های ممکن است.

در ارتباط با اسید شویی مبدل حرارتی بیشتر بدانید

اسید شویی را می‌توان یک واکنش شیمیایی قوی دانست. در این روش از محلول اسیدی استفاده می‌شود تا پوسته‌های اکسیدی، رسوبات ایجاد شده و زنگ خوردگی‌ها در بخش‌های مختلف از بین روند. برای اسیدشویی می‌توانید از اسیدهایی مانند موارد زیر استفاده کنید:

  • هیدروکلریک اسید، سولفوریک اسید و اسید فسفریک که از اسیدهای معدنی هستند.
  • سولفوریک اسید مانند سدیم بی سولفات، سولفامیک اسید، سولفات یا کلرید اهن، سدیم هیپوفسفیت، آمونیوم پرسولفات و نمک‌های با فلوراید از جمله اسیدهای جامد

باید درنظر گرفته شود برای جلوگیری از حمله اسید به سطوح مبدل، از بازدارنده‌ها نیز استفاده کنید.

مهم‌ترین نکات در اسید شویی مبدل حرارتی

توجه به موارد زیر می‌تواند اسیدشویی را برای شما با کیفیت بهتری انجام دهد:

  1. مقدار اسید را بایستی با توجه به حجم مبدل و میزان رسوبات مشخص کنید.
  2. در زمان اسید شویی به هیچ عنوان نباید مبدل حرارتی در حین کار باشد.
  3. در حین اسیدشویی تمامی مسیرهای ورودی و خروجی را مسدود کنید.
  4. برای رقیق کردن اسید حتما از دستورالعمل معرفی شده استفاده کنید.
  5. مسیر مبدل را باید حتما شستشو دهید.
  6. با کمک پمپ تزریق باید اسید رقیق شده را به مبدل تزریق کنید. با توجه به اینکه PH با حل شدن رسوبات در محل اسیدی تغییر می‌کند و خاصیت خود را از دست می‌دهد، لازم است تا این کار چند بار تکرار شود.
  7. پس از از بین رفتن تمامی رسوبات لازم است تا محلول اسیدی از مبدل حرارتی خارج شود. برای این مرحله می‌توانید از آب استفاده کنید. حتما مطمئن شوید که PH آب 7 تا 8 باشد.

آیا اسید شویی مبدل حرارتی کار درستی است؟!

اسید شویی نیز مانند سایر روش‌ها دارای مزایا و معایبی است. یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های اسید شویی مبدل حرارتی را می‌توان، عدم نیاز به جدا کردن قطعات دستگاه از یکدیگر دانست. فقط لازم است تا برای انجام اسیدشویی دستگاه را خاموش کنید. از معایب اصلی اسید شویی نیز می‌توان به سمی بودن اسیدها اشاره نمود.

برای کارکردن با اسیدها لازم است تا احتیاط لازم را بکار بندید. حتما توجه کنید که لازم است میزان درستی از اسید رقیق شده و حتما این ماده در دمای مناسب قرار گیرد.

با عدم رعایت این موارد، ممکن است آسیب‌های بسیار جدی به اجزا مبدل حرارتی وارد شود. پسماند‌های ایجاد شده از اسید شویی مبدل حرارتی، از نمونه‌های خطرناک می‌باشند. در نتیجه لازم است تا به سرعت پساب و گازهای ناشی از اسیدشویی را بازیابی نمایید.

برای برخورداری از مشاوره رایگان خرید کالا و برخورداری از تخفیفات ویژه فروشگاه آبیکو، کافیست فرم زیر را پر نمایید، همکاران ما مشتاقانه در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

تخفیف ویژه محصولات