دلایل کدر شدن آب استخر و رفع آن

دلایل کدر شدن آب استخر و رفع آن

کدر شدن آب استخر باتوجه به میزان کدورت آب، سلامت و ایمنی شناگران به هنگام شنا کردن را تهدید می‌کند. بنابراین لازم است کف استخر، خط‌ها و علائم برای تشخیص و شناسایی کدورت استخرها بررسی شده و اقدام به رفع کدری آب استخر گردد تا با رفع کدری اب به میزان زیادی از سرایت بیماری به شناگران جلوگیری شده و بیماری به آنها سرایت نکند.

به محض مشاهده کدورت آب استخر شنا، مسئول نگهداری استخر با چالش جدیدی روبرو می‌شود. پیش از اینکه کار از کار بگذرد، باید به دنبال یافتن علت زرد شدن آب استخر، علت سیاه شدن آب استخر و ارائه راهکار برای کاهش و رفع کدری اب باشد. ضدعفونی کردن، استفاده از مواد شفاف کننده استخر، از بین بردن چربی اب استخر و سیستم فیلتراسیون تمیز و با کیفیت می‌تواند به میزان قابل توجهی کدر شدن آب استخر را کاهش داده و برطرف کند. در ادامه با فروشگاه آبیکو همراه باشید تا بیشتر با دلایل کدر شدن آب استخر و روش‌های رفع کدری آب استخر آشنا شوید.

برای مشاوره تخصصی جهت بررسی دلایل کدر شدن آب استخر با مشاوران ما در ارتباط باشید.

کدر شدن آب استخر به چه معناست؟

کدر شدن آب استخر، یک واحد برای اندازه‌گیری مقدار ذرات انباشته شده و معلق در آب می‌باشد و برای تعیین کمیت کدورت آب یا کدر شدن آب استخر استفاده می‌شود. ذرات معلق موجود در آب می‌توانند از خاک و جلبک‌ها و سایر مواد در سطح میکروسکوپی و به اندازه حدود 1 میلی‌متر تشکیل شده باشند. این ذرات با چشم غیر مسلح قابل شناسایی نیستند و از طریق منابع مختلفی از جمله موارد زیر به وجود می‌آیند:

  • آلودگی هوا و ذرات معلق موجود
  • کثیفی محیط
  • آب تنی شناگرها
  • کیفیت نامناسب منبع آب ورودی
  • جلبک‌ها و یا ارگانیسم‌های میکروبی

شفافیت و کدر بودن آب استخر صرفا با شکل ظاهری آن در ارتباط نیست و در مواردی همچون حفظ سلامت و ایمنی شناگران و حفاظت از تاسیسات و تجهیزات استخر بسیار حائز اهمیت می‌باشد. از همین رو یافتن علت سیاه شدن آب استخر، علت زرد شدن آب استخر و کدر شدن آب استخر و رفع کدری آب بسیار ضروری است.

علت کدر شدن آب استخر کدام است؟

ابتدا باید مطمئن شوید که آب استخر گردش کافی، فیلتراسیون و تعادل شیمیایی داشته باشد. زیرا عدم وجود هریک از عوامل ذکر شده می‌تواند منجر به کدورت آب استخر یا به اصطلاح ابری شدن آب استخر گردد. اصلی‌ترین عوامل کدر شدن آب استخر عبارتند از:

  • کم بودن کلر استخر
  •  PH و یا قلیاییت بسیار بالا
  • سختی کلسیمی بالا
  • گردش و فیلتراسیون ناقص آب
  • دمای آب (در فصول بهار و تابستان به دلیل گرم شدن بیشتر رخ می‌دهد.)

به منظور حفظ گردش کافی، پمپ تصفیه استخر باید در فصل تابستان حداقل 12 ساعت و در طول زمستان 6 الی 8 ساعت کار کند. پمپ‌های استخری برای فعالیت 24 ساعته طراحی شده‌اند و کمک زیادی برای جلوگیری از کدر شدن آب استخر می‌کنند.

پمپ تصفیه استخر از نمونه تاسیسات استخر

لازم به ذکر است آب استخر باید مرتبا بررسی شود و باید مواد لازم برای برقراری تعادل شیمیایی به آب اضافه گردد. در صورتی که استخر به شوک کلر و اسید نیاز داشته باشد، این کار را انجام داده و فیلتراسیون را حداقل 24 ساعت به صورت مداوم انجام دهید. اطمینان حاصل نمایید که فیلتر تصفیه استخر شما در طول سال حداقل دو بار تمیز شود.

زمانی که در ارتباط با دلایل کدر شدن آب استخر صحبت می‌کنیم، بطور خاص به عدم وجود مدیریت مناسب اشاره می‌نماییم که به دلایل مختلف و سهل انگاری موجب تجمع ذرات شده است. سیستم تصفیه استخرهای شنا با دو مکانیزم مختلف مانع کدورت آب استخر می‌شود:

  • به صورت شیمیایی از طریق تراز آب مناسب یا تعادل شیمیایی آب استخر
  • به صورت فیزیکی از طریق فیلتراسیون آب یا مدیریت TDS

دلایل شیمیایی کدر شدن آب استخر

مهم‌ترین دلایل کدورت آب استخر تعادل شیمیایی نامناسب آب می‌باشد. هریک از موارد زیر تاثیراتی روی آب داشته و لازم است برای رفع کدر شدن آب متعادل شوند:

پایین بودن مقدار کلر آزاد

یکی از علت‌های رایج کدر شدن آب استخر، کاهش مقدار کلر آزاد در آب استخر است. کاهش کلر آزاد حاکی از وجود کلر ترکیبی یا کلرآمین در آب می‌باشد. وجود این ماده در آب استخر، کدری آب را به دنبال داشته و بو نامطبوع ایجاد می‌کند.

بعلاوه این نوع کلر توانایی حذف باکتری‌های تولید کننده آمونیاک و جلبک ساز را نداشته و نمی‌توان آب را پاکسازی نماید. در زمان کدر شدن آب استخر باید این عامل را بررسی نمایید. اگر مقدار آن کمتر از 3ppm باشد و یا اینکه مقدار کلر ترکیبی بیشتر از 0.5ppm  باشد، کلر ازاد کم بوده و آب کدر خواهد شد و بدین منظور باید شوک به آب وارد شود.

PH آب استخر

PH واحد اصلی برای اندازه‌گیری میزان انحلال مواد معدنی در آب استخر با کدری یا ابری شدن آب استخر ارتباط مستقیم دارد.

آب با PH پایین، ظرفیت بیشتری برای حل مواد معدنی در خود دارد. به عبارتی می‌توان گفت تغییر کدورت آب استخر با میزان PH ارتباط مستقیم دارد. برای نمونه اگر PH آب در 7.2 متعادل شود، اما به PH برابر 8 افزایش یابد، آب با مواد معدنی حل شده اشباع می‌شود. سپس مواد معدنی اضافی موجود غیرقابل حل شده و به صورت

  • نمک
  • اکسیدهای فلزی
  • و ترکیبات مبتنی بر کلسیم

در سطوح مختلف رسوب می کنند. تنها راه حل برای رفع حذف چنین ذرا و از بین بردن چربی اب استخر، کاهش و کنترل PH توسط اضافه کردن اسید استخر و فیلتراسیون منظم آب استخر می‌باشد.

خاصیت قلیایی (آلکالاینی) و سختی کلسیم آب استخر

مجموع خاصیت قلیاییت کل و سختی کلسیم از جمله موارد دیگری هستند که برای حفظ تعادل آب استخر ضروری می‌باشند و می‌توانند به کاهش و رفع کدری آب استخر کمک کنند. این مواد به pH آب کمک می‌کنند تا سطح مواد معدنی موجود در آب حفظ شود و در صورتی که خاصیت قلیایی (آلکالاینی) و سختی کلسیم آب استخر از حد مجاز بیشتر شود، روی سطح آب رسوب کرده و موجب کدر شدن آب استخر می‌گردد.

دمای آب استخر و کدر شدن آب استخر

دمای آب استخر شنا سومین عاملی است که بطور قابل توجه روی تعادل کربنات کلسیم تاثیر می‌گذارد. برخلاف بسیاری از مواد معدنی دیگر، با افزایش دما حلالیت کلسیم در آب کاهش می‌یابد.

این امر به دلیل تعادل دی‌اکسید کربن موجود در آب رخ می‌دهد. آب گرم‌تر دی‌اکسید کربن بیشتری جذب می‌کند و آن را به هوای اطراف منتقل می‌کند. کاهش دی‌اکسید کربن موجود در آب منجر به ایجاد لایه کربنات کلسیم می‌شود.

غلظت مواد ضد عفونی کننده‌

گرچه غلظت مواد ضدعفونی کننده در آب هیچ تاثیری روی تعادل آب ندارد، اما کوچکترین کمبود می‌تواند منجر به کدر شدن آب استخر گردد. ذرات معلق می‌توانند ناشی از عوامل بیولوژیکی نظیر رشد جلبک‌ها باشد. اگر چنین استخری به پودر کلر استخری و قرص کلر استخری نیاز داشته باشد و مواد ضدعفونی کننده به اندازه کافی به آن تزریق نشود، جلبک و میکروب در این آب رشد می‌کند.

در چنین شرایطی تنها راه کاهش کدورت آب افزودن ضد عفونی کننده به اندازه کافی برای شکستن تقاضا و غیر فعال کردن میکرو ارگانیسم‌ها می‌باشد. استفاده بی رویه از سیانوریک اسید و مقادیر آمونیاک می‌تواند کدری آب را به دنبال داشته باشد. برخی از باکتری‌ها با تبدیل سیانوریک اسید به آمونیاک از میزان شفافیت آب می‌کاهند.

دلایل فیزیکی کدورت آب استخر

فیلتراسیون ناکافی تنها دلیل کدر شدن آب استخر می‌باشد. متغیرهای گوناگونی می‌توانند روی اثربخشی سیستم فیلتراسیون تاثیرگذار باشند.

زمان کارکرد پمپ استخر

زمان کارکرد پمپ، مدت زمانی است که سیستم گردش آب یک استخر در هر روز باید فعالیت داشته باشد. کم بودن مدت زمان فعالیت پمپ و تصفیه نکردن مخزن‌ها به منظور حذف آلاینده‌ها، خود می‌تواند منجر به کدر شدن آب استخر گردد.

نقش سیستم فیلتر آب در کدر شدن آب استخر

سیستم فیلتر تصفیه استخر یکی دیگر از دلایل فیزیکی کدورت آب استخر می‌باشد. هنگام تصفیه و حذف ذرات معلق موجود در آب، فضای فیلترها پر می‌شود و منجر به تنگ‌تر شدن راه‌های عبوری می‌گردد، زیرا قطر کانال‌های خلاء کاهش می‌یابد و این امر

  • مقاومت اضافی در برابر سیستم را افزایش می‌دهد.
  • فشار عملیاتی را افزایش می‌دهد.
  • نرخ جریان آب را کاهش می‌ دهد.
  • نرخ جابجایی را کاهش می‌دهد که به معنی گردش کمتر در یک چارچوب زمانی خاص می‌باشد و منجر به کدورت آب می‌شود.

تعمیر و نگهداری صحیح فیلتر و همچنین اطمینان از فیلتراسیون کافی راه حلی برای رفع کدری اب می‌باشد. زمانی که فشار فیلتر 10 PSI بالاتر از فشار عملیاتی نرمال است، فیلتر باید سرویس و تمیز شود و در موارد حاد تعویض گردد.

جلبک‌ها یکی از آلوده کننده‌های رایج آب

از جمله عوامل موثر در پیدایش و رشد جلبک در استخر دمای بالای آب، پایین بودن غلظت کلر، نور خورشید و … هستند. توجه به نظافت استخر، تامین کیفیت ایده‌آل در محیط استخر و کنترل عواملی که باعث رشد جلبک‌ها می‌شود می‌توانند باعث حذف این آلاینده شوند. برای حذف جلبک و رفع کدری اب میتوانید از محلول مخصوص جلوگیری از جلبک و خزه مانند محلول ضد جلبک و خزه پول پلکس استفاده نمایید

مشاهده‌ی کف در آب استخر و تغییر رنگ آب

از عواملی که باعث کف کردن آب می‌شود برهم خوردن تعادل مواد محلول و قلیایی آب است که برای رفع آن معمولا از مواد کف زدا استفاده می‌شود که چند قطره از آنها را به آب اضافه کرده و در صورت مشاهده‌ی مجدد کف این کار مجدد تکرار می‌شود.

با حفظ تعادل شیمیایی آب می‌توان از بروز اتفاقات این چنینی جلوگیری کرد.

عوامل آلاینده‌ی آب استخر که باعث تغییر رنگ آب استخر ‌می‌شود رشد جلبک و وجود فلزاتی همچون منگنز است که باعث تغییر رنگ آب به قهوه‌ای می‌شود. در صورتی که علت این تغییر رشد جلبک باشد باید در جهت از بین بردن آن‌ها عمل کرد و در صورتی که علت این اتفاق فلزاتی همچون منگنز و مس باشد باید از عوامل لخته کننده برای از بین بردنشان استفاده نمود.

رفع کدری آب استخر

باتوجه به عوامل موثر بر کدر شدن آب استخر بعد از بررسی دقیق و آزمایش‌های مربوطه نظیر اندازه‌گیری pH آب، سختی سنجی  و … باید اقدام به رفع کدری آب استخر نمایید. در زیر به برخی از راهکارهای رفع کدری اب علاوه بر استفاده از شفاف کننده آب استخر، اشاره می‌کنیم:

رفع سختی آب

درصورتی که آب به دلیل درجه سختی بالا و وجود املاح معدنی شفافیت خود را از دست داده باشد، از طریق شیوه‌های نظیر جایگزینی حجم آب با آب نرم امکان تنظیم میزان این املاح فراهم خواهد شد.

تنظیم میزان کلر ترکیبی و آزاد

در صورت عدم تعادل کلر آزاد و ترکیبی، استخر نیاز به شوک کلر دارد. بدین وسیله مقدار کلر آزاد به درستی تنظیم می‌شود و میکروارگانیسم‌ها و آلودگی‌های موجود در آب، حذف خواهند شد. البته این عمل امکان ایجاد کدورت موقتی در آب را دارد که به سادگی برطرف می‌شود.

کاهش ph آب

برای کاهش ph آب استخر محصولات شیمیایی گوناگونی نظیر انواع اسیدها استفاده می‌شود. بعد از اندازه‌گیری ph توسط کیت اندازه‌گیری ph و کلر، می‌توانید از کاهش دهنده ph آب استخر استفاده نمایید.

افزودن فیلتر کمکی

در بسیاری از موارد و در زمان‌های شلوغی استخر نظیر فصل تابستان استفاده از فیلتر اضافی می‌تواند برای پاکسازی آب به کاهش کدر شدن آب استخر شنا کمک زیادی کند. فلوکولنت ها و شفاف کننده ها ذرات کوچکتر را بزرگتر می‌کنند و ذرات بزرگتر به پایین استخر منتقل می‌شوند تا توسط فیلتر تخلیه گرفتار شوند.

دیگر عوامل فیزیکی کدر شدن آب استخر کدام است؟

علاوه بر موارد مطلب بالا، عوامل دیگری نظیر خرابی شیر بکواش فیلتر شنی، شکستگی پره‌ها و صافی پمپ، گرفتگی در لوله‌ها و یا نقص فنی برخی از دستگاه‌های مورد استفاده و عوامل محیطی نیز موجب کدر شدن آب استخر می‌شود.

چه مقدار از کدر بودن آب استخر قابل قبول است؟

براساس استاندارد بنیاد ملی بهداشت، 0.5 واحد کدری نفلومتری برای آب استخر قابل قبول است. درصورتی که در زمان شستشو، کدورت تا 0.1 NUT افزایش پیدا کند، می‌بایست طی 6 ساعت این کدورت به 0.5 NTU بازگردد.

برای برخورداری از مشاوره رایگان دلایل و نحوه رفع کدر بودن آب استخر، کافیست فرم زیر را پر نمایید، همکاران ما مشتاقانه در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

تخفیف ویژه محصولات

دیدگاهتان را بنویسید