علت کرم انداختن آب استخر و راهکار کشتن کرم استخر

علت کرم انداختن آب استخر و راهکار کشتن کرم استخر

کرم انداختن آب استخر بنابر دلایل گوناگون رخ می‌دهد و وجود آنها در استخر یکی از ناخوشایندترین اتفاقات است. بنابراین یافتن راهکار کشتن کرم استخر از الزامات است. باید منبع حشرات در استخر شناسایی شده و از بین رود. زیرا عوامل زیادی وجود دارند که منجر به ایجاد زمینه مناسب برای کرم زدن آب استخرها می‌شوند. در این مقاله فروشگاه آبیکو به بررسی دلایل کرم زدن استخر و گام‌هایی که می‌توان برای از بین بردن آنها برداشت می‌پردازیم.

دلایل ورود کرم به استخر

کرم انداختن استخر ممکن است به دلایل مختلفی از جمله گیاهان، ورود مدفوع انسانی به آب ویا زباله‌های اطراف استخرهای رو باز رخ دهد. اغلب حشرات در مکان‌هایی که بتوانند مواد مغذی دریافت کنند و به خوبی از تخم‌های خود محافظت کنند، تخم‌ گذاری می‌کنند. ممکن است حشرات را در فضاهایی همچون:

  • سطل‌های زباله
  • اطراف درختان
  • ویا مدفوع (مانند مدفوع سگ روی چمنزار)

مشاهده کنید. زمانی که چنین مکان‌هایی نزدیک استخرها باشند، ممکن است لاروها وارد آب شوند. این کرم‌ها اغلب محیط‌های مرطوب را ترجیح می‌دهند و در چنین محیط‌هایی مواد مغذی دریافت می‌کنند. این امر موجب می‌شود استخرهای شنا به محل مناسبی برای تجمع‌ کرم‌ها تبدیل شوند. اگر در اطراف یا مجاور استخر روباز درخت دارید، کرم‌ها می‌توانند از روی درخت به درون آب استخر بیافتند و آب را آلوده کنند.

در مدت کمتر از یک هفته کرم‌ها سر از تخم بیرون می‌آورند و با رشد کردن به رنگ قرمز تیره در می‌آیند. این کرم‌ها از مواد آلی بسیار کوچک موجود در کف استخر تغذیه می‌کنند و بعد از 2 تا 7 روز باقی ماندن در آب به پوپ تبدیل شده و پس از چند روز راه خود را به سطح آب یافته و در نهایت به پشه‌های بالغ ریزی تبدیل می‌گردند.

دلایل مشاهده کرم خونی روی آب استخر

اگر شاهد کرم انداخت آب استخر و وجود کرم‌های خونی روی آب هستید، باید میزان غلظت کلر آب را بررسی کنید. زیرا در صورت پایین بودن غلظت کلر آزاد  لاروها و سایر کرم‌ها کشته نمی‌شوند. تنظیم کلر موجود در آب به میزان یک تا سه ppm، بهترین راهکار برای مبارزه با کرم‌ها می‌باشد. برای انجام این کار باید با شوک کلر، غلظت کلر را به 10 ppm یا بیشتر برسانید. دقت داشت باشید پیش از انجام این کار PH آب را بین 7.2 تا 7.6 تنظیم کنید. زیرا در PH بالا، شوک کلر بی تاثیر خواهد بود. در صورتی که بعد از شوک اول همچنان کرم‌ها باقی ماندند بهتر است این فرایند را مجددا تکرار کنید. در پایان برای زدودن لاروهای مرده کف استخر را مکش کنید.

اقدامات لازم برای جلوگیری از کرم انداختن آب استخر

انجام چند اقدام حیاطی می‌تواند، احتمال کرم زدن استخر را به حداقل برساند. این چند اقدام عبارتند از:

  • بعد از برطرف کردن و حذف کرم‌ها از آب استخر، بهتر است مواد شیمیایی موجود در استخر را تغییر دهید و آزمایشاتی انجام دهید تا بررسی کنید آیا ترکیبات آب موجب بروز مشکل شده‌اند یا خیر.
  • سطح و مناطق مختلف را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ترکیبات شیمیایی موجود در آب اجازه نمی‌دهند لاروها در آب زندیگی کنند.

نکات مهم برای ایجاد محیط تمیز و ایمن در آب استخر

برای داشتن محیط تمیز و ایمن در آب استخر لازم است شرایط زیر را رعایت نمایید:

سطح PH آب

برای تعادل مواد شیمیایی آب استخر باید PH بین 7.2 تا 7.6 حفظ شود. این امر نشان می‌دهد که کلر می‌تواند کار خود را به خوبی انجام دهد و مانع کرم انداختن استخر می‌شود. زمانی که PH آب بالاتر از حد پایه باشد، آب خاصیت قلیایی گرفته و قادر به از بین بردن باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا نخواهد بود. اسیدی بودن بیش از حد آب نیز موجب از بین رفتن اثر کلر در آب شده و باید مجددا به آب کلر افزوده شود.

سطح استاندارد کلر موجود در آب استخر

مقدار استاندارد کلر موجود در آب باید بین 1 تا 3 ppm باشد. میزان کلر و PH باید مرتب بررسی شود تا اطمینان حاصل کنید که هر دو مورد در سطح استاندارد خود قرار دارند.

قلیایی بودن آب استخر

علاوه‌بر PH باید قلیائیت کل آب استخر نیز انداه‌گیری شود. با این کار میزان کل مواد قلیایی موجود در آب استخر بررسی می‌شود. میزان 80 الی 140 ppm سطح مناسب برای کمک به حفظ تعادل PH آب می‌باشد.

بررسی سختی کلسیم برای جلوگیری از کرم انداختن آب استخر

حفظ ستخی آب استخر بین 200 تا 400 موجب جلوگیری از خوردگی و بروز مشکلات مربوط به PH و کلر می‌گردد و لازم است بطور مرتب بررسی شود.

تمامی این ترکیبات باید در سطح استاندارد حفظ شوند تا اطمینان حاصل کنید که کلر قادر است کار خود را به درستی انجام دهد. اگر در استخر شاهد حشرات و کرم بودید باید بدانید که سطح شیمیایی آب استخر در محدوده استاندارد نبوده است. در این موارد بهتر است با استفاده از کیت تست تعادل شیمیایی آب استخر را بررسی کنید و در صورت نامتعادل بودن، تغییرات لازم را ایجاد نمایید. در چنین مواقعی استفاده از زاج سفید و کات کبود توصیه می‌شود.

استفاده از زاج برای مهار کرم انداختن آب استخر

ابتدا استخر را تمیز کرده، جارو زده و با برس روی آن بکشید تا بقایای آلودگی‌های بزرگ کاملا از بین بروند. در نهایت pH، قلیائیت، کلسیم، کلر و سیانوریک اسید استخر را متعادل نمایید و آب استخر را پر کنید.

حال اندکی زاج سفید روی سطح استخر بپاشید. شیر Multiport را روی گردش مجدد قرار دهید و اجازه دهید پمپ تصفیه استخر برای 2 ساعت روشن باشد. سپس پمپ را برای مدت 12 الی 24 ساعت خاموش کنید. سپس شیر Multiport را روی ضایعات قرار داده و آلوم ته نشین شده را از کف استخر تمیز کنید.

نکات استفاده از زاج سفید در هنگام کرم انداختن آب استخر

  • در هنگام کرم زدن استخر بعد از پاکسازی کامل کرم‌ها از زاج سفید استفاده کنید.
  • فرایند جارو زدن استخر را به آرامی انجام دهید تا کاغذ فیلتر جارو مسدود نشود.
  • با افزودن یک شلنگ به استخر آب از دست رفته در اثر جارو زدن را جبران کنید.
  • در صورت نداشتن شیر چند قسمتی (Multiport) بعد از افزودن زاج پمپ را روشن نکنید. زیرا منجر به مسدود شدن سریع فیلتر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید