گرم کردن آب استخر و روش های آن

گرم کردن آب استخر و روش های آن

گرم کردن آب استخر یکی از مسائلی است که از اهمیت بسیار بالایی برای حفظ سلامتی بدن برخوردار است و همیشه یکی از دغدغه‌های شناگران و صاحبان استخرها بوده است. دمای مناسب آب استخر، هنگام شنا کردن یکی از مهم‌ترین عواملی است که تجربه مطلوبی برای شناگران به ارمغان می‌رود. باتوجه به اهمیت شنا در آب گرم و عدم امکان شنا کردن در دمای پایین آب در فصول سرد باید از طریق سیستم‌های گرمکن آب استخر و گرمایشی اقدام به گرم کردن اب استخر نمود. درواقع یکی از شاخصه‌های استخر استاندارد، سازگاری میزان گرمای آب با دمای بدن انسان است.

انواع روش های گرم کردن آب استخر شامل استفاده از گرمکن استخر، دیگ بخار استخر، المنت براي گرم كردن اب استخر، هیترگازی، گرمکن استخر خورشیدی، پنل خورشیدی، پمپ حرارتی و ... هستند. در کل می‌توان سیستم گرمایشی استخر را شامل مبدل پوست لوله و بویلر که می توانند دیگ و مشعل برای استخرهای بزرگ و صنعتی و یا پکیج دیواری و یا زمینی برای استخرهای سایز کوچک باشند دانست.

 باتوجه به اینکه گرم کردن استخر می‌تواند انرژی زیادی مصرف کند و هزینه‌های گرم کردن اب بالاست، باید از بهترین روش گرم‌ کردن آب استخر خانگی استفاده نمایید. البته در انتخاب روش‌های در دسترس گرم کردن آب استخر، باید به اندازه و نوع استخر و هزینه آن توجه شود. برای مثال قیمت تجهیزات گرمایش استخر روباز بزرگ با قیمت سیستم گرمایش استخر خانگی و قیمت لوازم گرمایش استخر کوچک و تفریحی ... تفاوت دارد. از این‌رو ما در ادامه این مطلب از وب سایت فروشگاه تجهیزات استخر و جکوزی آبیکو بیشتر به انواع روش های گرم کردن آب استخر خواهیم پرداخت.

برای مشاوره تخصصی و اطلاع از لیست و قیمت تجهیزات گرمایش استخر با مشاوران ما در ارتباط باشید.

دمای مطلوب آب استخر برای انواع استخرها

استانداردها مختلفی از جمله استاندارد ASHRAE برای تعیین دمای آب استخر ارائه شده است که در قالب یک جمع‌بندی کلی دمای مناسب برای استخرهای مختلف را در جدول زیر نمایش می‌دهیم:

دمای آب (درجه سانتیگراد) نوع استخر
24-29 استخرهای تفریحی
29-35 استخرهای درمانی
24-28 استخرهای قهرمانی
27-32 استخرهای غواصی
29-32 استخرهای سالمندان
28-30 استخرهای هتل ها
36-40 جکوزی

تعیین دمای مناسب برای آب استخر، اولین گام برای طراحی سیستم گرمایشی و گرم کردن آب استخر می‌باشد که باید با توجه به جدول بالا و در نظر گرفتن سایر شرایط تعیین شود.

انواع روش های گرم کردن آب استخر

روش‌های مختلف برای گرم کردن آب استخر به‌منظور لذت بردن شناگران در فصول سرد سال ارائه شده‌اند. با این کار استفاده از استخر در فصل‌های پاییز و زمستان به پایان نمی‌رسد و تنها با بکارگیری تجهیزات گرمایش استخر روباز و بهترین روش گرم‌ کردن آب استخر خانگی می‌توانید با ایجاد دمای مطلوب علاوه‌بر جلوگیری از به هدر رفتن گرمای آب، موجب افزایش دما شوید. مهم‌ترین روش‌های گرم کردن اب استخر عبارتند از:

  • استفاده از مبدل حرارتی و دیگ‌های بخار
  • کاورهای خورشیدی  (روکش استخر)
  • گرمکن‌های خورشیدی
  • پمپ‌های حرارتی
  • هیتر استخر
  • پکیج گرمایشی
  • هیتربرقی استخر(گرم کن برقی استخر)

استفاده از مبدل حرارتی و دیگ‌های بخار برای گرم کردن آب

مبدل حرارتی و دیگ‌ها تجهیزاتی هستند که وظیفه آنها تهیه‌ی سیال گرم در سیستم‌های گرمایش مرکزی آب و بخاری می‌باشد. این تجهیزات از نظر جنس و عملکرد در انواع متنوع شامل موارد زیر ساخته می‌شوند:

  • دیگ فولادی 
  • دیگ‌های چدنی
  • دیگ‌های فولادی لوله آتش (آتش مستقیم)
فروش مبدل حرارتی

در ایران به دلیل وجود انرژی‌های تجدید ناپذیر همچون نفت، گازوئیل و گاز طبیعی از روش‌های نه چندان بهینه برای گرم کردن آب استخر استفاده می‌کنند. دیگ‌های بخار یا بویلرهای صنعتی از قدیم در موتورخانه‌ها برای گرم کردن آب خانه‌ها استفاده می‌شدند. برای گرم کردن استخر نیز می‌توانید تنها با داشتن دیگ بخار و یک موتورخانه آب استخر را گرم کنید. لازم به ذکر است هزینه نگهداری و خرابی دیگ‌های بخار و تجهیزات موتورخانه بسیار کمتر از سایر دستگاه‌های ذکر شده می‌باشد.

هیتر استخر برای گرم کردن آب استخر

هیتر استخر نوعی گرمکن آب استخر می‌باشد که انرژی آن از طریق برق بدون نیاز به منبعی همانند پکیج یا بویلر تامین می‌شود. این نوع گرمکن‌ها مشابه آبگرمکن‌های جدید فاقد مخزن هستند و در توان‌های 8 و 12 و 18 کیلووات موجود است. این هیترها برای گرم کردن استخرهای کوچک و یا جکوزی عملکرد عالی دارند؛ اما استخرهای شنا به دلیل آب فراوان به آسانی با این روش گرم نمی‌شوند.

همچنین می‌توان گفت هیترها می‌توانند جایگزین مناسبی برای پکیج گرمایشی استخر باشند اما هزینه آن‌ها به مراتب بیشتر از پکیج گرمایشی است. این محصولات دارای صفحه‌ی نمایشگر دیجیتالی هستند که امکان تنظیم و مشاهده دمای آب استخر را فراهم می‌کند. نکته قابل توجه اینکه هیترها دو برابر گرمکن‌ها گاز مصرف کرده و حجم گسترده‌ای گرما تولید می‌کنند. بعلاوه اینکه استفاده از هیترهای برقی و گرمکن‌های برقی به سبب ظرفیت گرمایشی پایینی که دارند ، در استخرهای کوچک و خانگی بکار می‌روند.

گرمکن‌های خورشیدی جهت گرم کردن استخر

گرمکن خورشیدی دارای یک مکانیزم ویژه می‌باشد که از انرژی خورشید برای گرم کردن آب استخر استفاده می‌کند. این گرمکن آب استخر عملکردی مشابه آبگرمکن‌های خورشیدی دارد و با استفاده از لوله‌های نازک پلاستیکی سیاه رنگ ساخته شده‌اند. آب درون گرمکن آب استخرخورشیدی پمپاژ می‌شود و انرژی و گرمای خورشید را به آب استخر منتقل می‌کند.

نکاتی در ارتباط با گرمایش استخر با آبگرمکن استخر خورشیدی

  1. هرچه نور خورشید و تعداد روزهای آفتابی بیشتر باشد، گرمکن خورشیدی عملکرد بهتری دارد.
  2. استفاده از کاور خورشیدی در کنار گرمکن خورشیدی اثربخشی بیشتری دارد.
  3. به دلیل اینکه در ساعاتی از شبانه روز نور خورشید وجود ندارد باید تا جای ممکن از هدر رفتن گرما جلوگیری کنید.
  4. کارایی گرمکن استخر خورشیدی به میزان قابل توجهی با وزش باد کاهش می‌یابد.

کاورهای خورشیدی برای گرم کردن اب استخر

کاورهای خورشیدی، کم هزینه‌ترین و مناسب‌ترین روش برای گرم کردن اب استخر می‌باشند. پوشیده شدن مخزن استخرها با کاور خورشیدی تبخیر را کاهش می‌دهد و گرمای داخل استخر را حفظ می‌کند. برای گرمایش استخرها اغلب این روش توصیه می‌شود. حتی در مواردی توصیه می‌شود در کنار روش‌های دیگر گرم کردن اب استخر از این روش نیز استفاده شود.

در زمان استفاده از کاورهای خورشیدی، نور خورشید و گرمای بیشتری به استخر انتقال میابد. به این ترتیب با عبور گرمای بیشتر و انتقال اشعه UV، در استخر حالت گلخانه‌ای ایجاد شده و دمای استخر مطلوب می‌گردد.

گرم کردن اب استخر با پنل های خورشیدی

پنل‌های خورشیدی با تبدیل انرژی گرمایی به الکتریکی سبب گرم کردن آب استخر می‌شوند. البته این روش هزینه زیادی را باتوجه به تعداد پانل‌ها و سایز استخر به دنبال دارد. بعلاوه اینکه پنل‌های خورشیدی باید در محیطی با فضای بزرگ نصب گردند تا بتوانند به اندازه کافی نور خورشید را دریافت کنند.

استفاده از بویلر و مبدل حرارتی برای گرم کردن آب استخر

استفاده از بویلر برای گرم کردن آب استخرهای بزرگ و صنعتی یکی از بهترین انتخاب‌ها می‌باشد. همچنین برای استخرهای خانگی و کوچک می‌توان از مبدل حرارتی پوسته لوله یا همان مبدل حرارتی استفاده نمود. با توجه به اینکه آب راکد به سرعت سرد می‌شود لازم است تا بویلر را سیکل تصفیه استخر نصب نمود. در این صورت آب در حین عبور از بویلر گرم شده و سپس وارد سیستم گندزدایی و ضد عفونی استخر خواهد شد.

درواقع در این روش برای گرم کردن آب استخر، آب را بواسطه یک لوله به بویلر انتقال می‌دهند و سپس آب در بویلر گرم شده و توسط پمپ به استخر برمی‌گردد. پکیج حرارتی با کمترین مصرف انرژی و به صورت خودکار نسبت به گرم کردن آب استخر اقدام می‌کند. مبدل حرارتی بصورتی طراحی شده است که بدون ترکیب شدن آب بویلر و آب استخر، امکان انتقال گرمای آب بویلر را به آب استخر فراهم می‌کند. اینکار سبب سالم و تمیز ماندن آب استخر و کاهش هزینه‌های گرمایش خواهد شد.

استفاده از شیلنگ سیاه برای گرم کردن استخر

روش Black Hose یا استفاده از شیلنگ سیاه از روش‌هایی است که هزینه کمتری را برای شما به همراه دارد. در این تکنیک از دمای خورشید برای ایجاد گرما در استخر استفاده می‌شود. باتوجه به اینکه رنگ‌های تیره نسبت به روشن توانایی جذب گرمای بیشتری را دارند، شما با این روش و با هزینه‌ای مقرون بصرفه قادر به گرم کردن آب استخر خواهید بود.

برای استفاده از این روش ساده باید 30 الی 45 متر شلنگ سیاه تهیه کنید. سپس باید آن را به صورت پیچ خورده در مکانی قرار دهید که بالاترین میزان گرما را دریافت نماید و آب را برای قرارگیری در آن اضافه نمایید. با وجود معایبی که این روش دارد، اما در روزهای تابستان استفاده از آن مناسب می‌باشد.

پمپ‌های حرارتی

پمپ‌های حرارتی ابتدا هوای بیرون را مکیده و گرم می‌کنند و سپس همان هوای گرم را برای گرم کردن استخر استفاده می‌کنند. بنابراین زمانیکه هوای بیرون گرم نباشد، پمپ حرارتی عملکرد خوبی ندارد.

دمای هوای بیرون باید حداقل 7 درجه سانتی‌گراد باشد تا پمپ بتواند به خوبی عمل کند. درصورت سکونت در مناطق سردسیر، این روش گزینه خوبی برای گرم کردن آب استخر و محیط آن نمی‌باشد و باید روش‌های دیگر را مورد استفاده قرار دهید.

قیمت سیستم گرمایش استخر خانگی با پمپ‌های حرارتی نسبتا بالا است، اما از نظر هزینه مصرفی بسیار کم مصرف می‌باشند. بنابراین اگر در شرایط آب و هوایی مناسب زندگی می‌کنید و به دنبال روشی خوب و کم مصرف هستید، پمپ‌های حرارتی بهترین گزینه برای شما می‌باشند.

استفاده از پکیج گرمایشی برای گرم کردن آب استخر

از آنجایی که بسیاری از استخرها فاقد موتورخانه گرمایشی هستند و امکان استفاده از مبدل حرارتی ندارند و یا از نظر هزینه و فضا محدودیت دارند و قادر به استفاده از سایر روش‌های مذکور نمی‌باشند، می‌توانند از پکیج استفاده کنند. پکیج‌های حرارتی و گرمایشی به‌عنوان کامل‌ترین موتورخانه گرمایشی معرفی می‌شوند.

به منظور انجام تاسیسات گرمایش استخر و دریافت مشاوره خرید و نصب بهترین و مناسب‌ترین تجهیزات گرمایشی به منظور گرم کردن آب استخر تنها کافیست با کارشناسان ما در فروشگاه آبیکو تماس حاصل فرمایید.

بهترین روش گرمایش استخر روباز چیست؟

بهترین راهکار برای گرمایش استخر روباز ایجاد مانعی روی استخر به منظور جلوگیری از هدر رفت گرمای آب است. بدین منظور باید از یک پوشش برای حفظ گرما استفاده کنید و از تبخیر شدن آب جلوگیری نمایید. در صورت استفاده از سیستم‌های گرمایش برای استخر روباز نیز داشتن کاور خورشیدی یا روکش استخر جهت حفظ گرمای آب بسیار ضروری است. کاور خورشیدی اجازه ورود نور و افزایش گرما را به استخر خواهد داد.

 چگونه با برق آب استخر را گرم کنیم؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید چگونه با برق اب استخر را گرم کنیم؟ یکی دیگر از روش‌های گرم کردن آب استخر استفاده از انرژی برق است که معمولا بوسیله گرمکن‌های برقی و هیترها انجام می‌شود. المنت براي گرم كردن اب استخر در این دستگاه‌های با نیروی برق گرم شده و دمای آب را بالا می‌برد. باتوجه به ظرفیت گرمایشی پایین و مصرف بالای هیترهای برقی و گرمکن‌ها، این روش برای استخر خانگی و کوچک مناسب‌تر است.

راحتترین و مقرون بصرفه ترین روش گرم کردن آب استخر کدام است؟

در میان تکنیک‌های گفته شده برای گرم کردن اب استخر، استفاده از بویلر (دیگ و مشعل و یا پکیج) بهترین و به صرفه ترین روش است. استفاده از کاور خورشیدی یکی از روش‌های ارزان و مناسب در کنار روش های صنعتی تر شناخته می‌شود اما به تنهایی کارساز نیستند.

آیا گرمایش استخر با آبگرمکن دیواری امکان پذیر است؟

گرمایش استخر با آبگرمکن دیواری مناسب نیست؛ چرا که آبگرمکن دیواری به صورتی طراحی شده است که برای گرمایش آپارتمان‌ها استفاده شود و به دلیل استفاده از کویل های مسی در برخورد با کلر آب استخر دچار خوردگی میشود لذا گرمایش استخر با آبگرمکن دیواری برای طولانی مدت امکان‌پذیر نخواهد بود.

برای برخورداری از مشاوره رایگان گرم کردن آب استخر و روش های آن، کافیست فرم زیر را پر نمایید، همکاران ما مشتاقانه در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

تخفیف ویژه محصولات

دیدگاهتان را بنویسید