تخلیه آب استخر و روش های آن

تخلیه آب استخر و روش های آن

جمع شدن آب در استخرها، حوضچه‌ها، گودال‌ها و سایر محل‌هایی که امکان راکد ماندن آب در آنها وجود دارد در صورت عدم رسیدگی و تخلیه مناسب به سرعت موجب آلودگی و فساد آب می‌شود. در چنین شرایطی تخلیه آب استخر و و تعویض آب به منظور رعایت بهداشت محیط و حفظ سلامت شناگران ضرورت می‌یابد. روش‌های مختلفی برای خالی کردن آب استخرها و حوضچه‌ها بکار برده می‌شود که در این مقاله فروشگاه آبیکو قصد داریم به آنها بپردازیم.

روش‌های تخلیه آب استخر

همانطور که مستحضر هستید تخلیه آب استخر از ضروری‌ترین موارد رعایت بهداشت در استخرهای می‌باشد و باید به موقع و در زمان مناسب انجام شود تا ذرات آلاینده بیماری‌زا قرار گرفته روی سطح آب از بین روند. استخرهای با بار کم بهتر است، به گونه‌ای طراحی شوند که 20% از آب‌ سطح استخر تخلیه شود. لازم به ذکر است این میزان برای استخرهای عمومی و تفریحی متفاوت است. زیرا تعداد شناگران حاضر در استخر متفاوت است و باید این میزان به 80% درصد افزایش یابد. در ادامه مهمترین روش‌های خالی کردن آب استخرها بررسی شده است:

خالی کردن آب استخر با پمپ

یکی از روش‌های تخلیه آب استخر، استفاده از پمپ تصفیه آب استخر می‌باشد. این روش کارایی زیادی داشته  و مورد توجه بسیاری از صاحبان استخرها می‌باشد. در این روش زباله‌ها و لجن‌های موجود در استخر تخلیه شده و استخر از هرگونه آلودگی پاک می‌شود. برای انجام این کار معمولا از پمپ‌های ویژه‌ با مکش بالا که به برق شهری متصل می‌شوند استفاده می‌شود.

روش تخلیه با پمپ

پمپ تصفیه آب استخر با استفاده از انرژی الکتریکی فعالیت می‌کنند و اصلی‌ترین محرک آب استخر محسوب می‌شوند. در این روش تخلیه آب استخر ابتدا از طریق یک فیلتر عبور داده شده و مجددا به استخر بازگردانده می‌شود. البته توجه به این نکته مهم است که تنها استفاده از پمپ آب کافی نیست و باید از روش‌های دیگری نیز استفاده شود.

پمپ‌های آب استخرهای عمومی و خصوصی اغلب در 24 ساعت شبانه روز فعالیت دارند. تعداد ساعت روشن بودن پمپ برای تمیز کردن آب استخر در فصل زمستان و تابستان متفاوت است. در این روش برای صرفه جویی در در هزینه برق و انرژی، اکثرا پمپ را در حالت اتوماتیک تنظیم می‌کنند.

پمپ‌های تخلیه در فصل زمستان اغلب 4 ساعت در روز و در فصل تابستان به صورت 24 ساعته فعال هستند. البته با تنظیم پمپ روی حالت خودکار می‌توان این میزان را به 6 تا 12 ساعت کاهش داد.

تخلیه آب استخر بدون پمپ

روش تخلیه آب استخرها بدون پمپ یکی از روش‌های است که در سال‌ها اخیر محبوبیت ویژه‌ای یافته است. در این روش، آب استخر هم سطح با محیط اطراف استخر می‌باشد و آب دائما از لبه‌ها استخر در حال سرریز شدن است.

در این روش بدون پمپ و تنها توسط کاسه‌های سرریز، تخلیه آب انجام می‌شود. در روش بدون پمپ باید هنگام طراحی کانال‌های پیرامون استخر نهایت دقت انجام شود تا مانع ایجاد سر و صداهای بیش از حد گردد. همچنین لازم است برای جلوگیری از آلودگی‌ کف‌های مربوط به سیستم فیلتراسیون، تمهیداتی پیش‌بینی شود و مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

لازم به ذکر است تخلیه آب استخر بدون پمپ به منظور جلوگیری از تغییر سطح آب استخر در زمان ورود و خروج شناگران نیز کاربرد دارد. در زمان بکارگیری این روش برای جلوگیری از هدر رفت آب، باید در زمان ساخت از روش آب‌بندی استخر استفاده شود تا آب موجود در استخر از منافذ آن عبور نکند.

چند نکته برای خالی کردن آب استخر

  • برای انجام تخلیه آب استخر زمان مناسب و کافی در نظر بگیرید تا کار بطور دقیق و کامل انجام گردد و هیچ اهمالی در فرایند کار صورت نگیرد.
  • هنگام تخلیه باید همه‌ی شرایط از جمله ابعاد و سایز استخرها مورد توجه قرار گیرند و متناسب با آن از روش درست استفاده کنید. همچنین باید به فصلی که در آن قرار دارید توجه نمایید.
  • برای تخلیه آب به خارج از محوطه استخر باید توجه داشته باشید که این کار با محدودیت‌هایی روبرو می‌باشد و نیازمند کسب مجوز است. همچنین باید محل خروج آب استخر با حساسیت خاصی انتخاب شود. زیرا ممکن است منجر به انتشار آلودگی در محیط شده و سلامت شهروندان را به خطر بیاندازد و روی گل‌ها و گیاهان موجود در آن محیط اثر منفی داشته باشد.

آیا باید در فصل زمستان تخلیه آب استخر انجام شود؟

شروع فصل سرد سال بسیاری افراد را با این سوال روبرو می‌کند که آیا آب استخر را خالی کنیم یا خیر؟ در ادامه به بررسی مهم‌ترین دلایلی که نباید در فصل زمستان استخر را تخلیه کرد می‌پردازیم:

در استخرهای اسکیمری با هدف خالی بودن لوله مکش اسکیمر، اغلب سطح آب را زیر سطح اسکیمر استخر نگه می‌دارند تا آب کم موجود درون لوله یخ نزند، غافل از اینکه حجم کم آب با سرعت بیشتری یخ می‌زند. لذا پیشنهاد می‌شود حتما توسط ساکشن یا دمنده، لوله اسکیمر را خالی کنید.

آب در جریان یخ نمی‌زند و سیکل تصفیه آب استخر و جکوزی این جریان را ایجاد می‌کند. پس حتی اگر سیستم گرمایش استخر ندارید، نیازی نیست آب استخر را تخلیه کنید.

محافظت از پوشش استخر با آب در فصل زمستان

صرفنظر سر باز یا سرپوشیده بودن استخر، آب موجود در استخر از پوشش آن محافظت می‌کند. استخر بدون آب اضافی، می‌تواند خشک شود. در هنگام خشک شدن، منبسط شده و کشیده می‌شود که نتیجه این امر ترک خوردگی و نقص می‌باشد. زمانی که مجددا استخر را پر می‌کنید، آب از طریق شکاف‌های ایجاد شده تراوش کرده و موجب آسیب دیدن استخر و تجهیزات آن می‌شود.

همچنین یکی دیگر از عوامل، فشار جانبی است که خاک از بیرون به محیط استخر وارد می‌کند. از آنجایی که این فشار با فشار آب استخر یکسان است، خنثی می‌شود. در حالی که تخلیه آب استخر در زمستان منجر به از بین رفتن تعادل فشار شده و مشکلات متعددی برای آینده استخر به وجود می‌آورد.

دیدگاهتان را بنویسید