راهنمای نگهداری استخر در زمستان به صورت گام به گام

نگهداری استخر در زمستان

آشنایی دقیق با نحوه نگهداری استخر در زمستان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با رعایت تمامی نکات مرتبط با اصول نگهداری استخر و آب استخر در زمستان می‌توانید از هزینه‌های اضافه در فصل بهار و نیز از صدمه دیدن تجهیزات استخر در فصل زمستان جلوگیری نمایید.

استخرداران همگی برای جلوگیری از یخ زدن استخر و تنظیم دمای آب در زمستان در تلاش می‌باشند. اهمیت نگهداری استخر روباز در زمستان بسیار بیشتر از استخرهای سرپوشیده است. در این مطلب از وب سایت فروشگاه تجهیزات استخر و جکوزی آبیکو به صورت گام به گام نحوه نگهداری استخر در زمستان را برای شما عزیزان توضیح داده‌ایم و به پرسش‌های شما مبنی بر استخر در زمستان پر باشد یا خالی، دلیل انداختن چوب در استخر، چگونه آب استخر را تمیز نگه داریم، نحوه نگهداری آب استخر بدون تصفیه و ... پاسخ می‌دهیم.

جهت انتخاب بهترین روش از بین بردن جلبک استخر با ما در ارتباط باشید.

نحوه نگهداری استخر روباز در زمستان

برای جلوگیری از یخ زدن استخر در زمستان کافیست به موارد زیر توجه نمایید؛

تهیه تجهیزات استخر روباز در زمستان

در فصل زمستان برای نگهداری از استخر روباز نیاز است تا تجهیزات زیر را آماده نمایید؛

  • کاور استخر
  • پوشش لوله‌های آب
  • عایق الاستومری لوله (نوعی محافظ برای جلوگیری از یخ زدگی مکنده‌ها و پمپ‌های جت جکوزی و پمپ های استخر)
  • کمپرسور هوای صنعتی قوی (ضروری نیست)
کاور استخر و خرید روکش استخر

عایق الاستومری لوله

این عایق نسلی جدید از عایق‌ها است که در صنایع تاسیسات ساختمانی مورد کاربرد دارد و در ضخامت‌های گوناگون؛ 6، 9، 13، 16 ،19، 25 میلی‌متر به بازار عرضه می‌شود. از این عایق به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که نمونه لوله‌ای آن نیز برای سایز لوله‌های مسی و آلومینیومی مورد کاربرد می‌باشد. حتما در زمان خرید این محصول به سلامت کامل آن دقت نمایید.

حفظ تعادل شیمیایی آب

تمامی شاخص‌های مرتبط با حفظ تعادل شیمیایی آب را مورد بررسی قرار دهید. از نمونه نکات مهم که باید توجه ویژه‌ای به آنها نمایید عبارتند از؛

  • پایدار بودن میزان  PH
  • کلر
  • قلیائیت کل آب استخر

در صورت عدم تعادل لازم است تا اقدامات لازم را انجام نمایید.

شما برای اندازه‌گیری این پارامترها می‌توانید از کیت سنجش شیمیایی کلر استفاده نمایید و در فصل زمستان تعادل شیمیایی آب حفظ کرده و بدین ترتیب دیگر نگرانی از بابت حفظ تعادل شیمیایی آب تا فصل بهار نخواهید داشت.

تنظیم دمای آب استخر در زمستان

توجه به دمای آب استخر در زمستان از نکات مهمی است که باید در نظر گرفت. برای تنظیم دمای آب استخر باید به دمای فضای اطراف آن توجه شود. بدین منظور برای نگهداری استخر روباز در زمستان باید دمای آب بالاتر از سطح استاندارد باشد.

همچنین برای جلوگیری از یخ زدن آب استخر زمانی که از استخر استفاده نمی شود کافی است دمای آب استخر روی 5 درجه سانتی گراد تنظیم نمایید تا در هر شرایطی از یک زدگی آب استخر و همچنین آب موجود در خاک اطراف استخر جلوگیری شود.

استخر را نظافت کنید

در پاسخ به این پرسش که چگونه آب استخر را تمیز نگه داریم؟ می‌توان گفت با استفاده از پکیج کامل جارو استخر می‌توانید استخر را به‌طور کامل نظافت کنید. توجه نمایید که در نحوه نگهداری اب استخر در زمستان در زمانی که دستگاه تصفیه و گرمایش استخر به طور کامل خاموش است، لازم است که نظافت فیلتر از طریق بکواش و نظافت سبد اسکیمر نیز انجام شود.

با این کار می‌توانید از ایجاد جلبک و کرم زدن آب استخر جلوگیری نمایید. (لازم به ذکر است که معمولا در چنین شرایطی سیکل آب در مدار اسکیمر و همچنین آب داخل فیلتر، پمپ، مبدل و سیستم گندزدایی را به طور کامل تخلیه نمایید)

شستشو و بکواش فیلترها

برای شستشو و بکواش لازم است پیش از شروع کار اجازه دهید پمپ استخر یک دوره کامل فعالیت کند. در حالت متوسط سیکل گردش کل آب استخر حدود 8 ساعت زمان لازم دارد. پس از شستشوی کامل فیلتر استخر، ابتدا مخازن فیلتر را تخلیه کنید، درب مخزن فیلتر و همچنین سوپاپ دریافت هوا را باز کنید، پمپ تصفیه استخر را خاموش کنید و درب فیلترهای شنی را باز نمایید.

حتما آنها را تمیز کنید. توصیه می‌کنیم، جهت نگهداری استخر در زمستان هنگام شستشوی فیلتر با اسید تا زمان بازگشایی استخر صبر نمایید. زیرا در صورت شستشوی شبکه فیلتر با اسید و بدون استفاده بودن استخر، به دلیل اسیدی بودن فضای داخل فیلتر امکان خرابی فیلترها وجود دارد.

تخلیه لوله‌ها با استفاده از فشار هوا

ضروری‌ترین مراحل نگهداری استخر در زمستان تخلیه لوله‌ها با استفاده از فشار هوا می‌باشد. در صورت عدم تخلیه، لوله‌ها با کاهش دما حتما یخ خواهند زد و ترک برمیدارند. خطوط لوله و تجهیزات با استفاده از یک بلوئر ساده قابل تخلیه کردن هستند. برای انجام این کار از سمت اسکیمر شروع کرده و آب تمام قسمت‌ها را خالی کرده و با درپوش مسیر لوله‌کشی و تجهیزات را بپوشانید.

به این صورت درون پمپ‌ها، فیلترها و کلرزن‌ها را به طور کامل تخلیه می‌گردد. با خم کردن پمپ به سمت بالا آب اضافی از مسیر درین خارج خواهد شد. همچنین می‌توان از برخی ضدیخ‌ها برای جلوگیری از یخ زدگی استفاده کرد اما دقت داشته باشید به هیچ عنوان از ضد یخ خودرو برای اینکار استفاده نکنید.

خاموش کردن تجهیزات استخر

پمپ تصفیه استخر و انواع دستگاه‌های برقی گندزدایی نظیر کلر زن نمکی و اوزون UV  را در زمستان خاموش نمایید و اتصالات برق را حتما قطع کنید. به این ترتیب از حوادث احتمالی و ناگوار آینده جلوگیری می‌نمایید و در کارایی تجهیزات برقی اختلال ایجاد نخواهد شد.

پوشاندن سطح استخر از روش های جلوگیری از یخ زدن استخر باغ

پوشاندن سطح استخر، از موارد مهم نگهداری استخر روباز در زمستان است. این کار باید بطور کامل و صحیح انجام شده و تمام سطح استخر را بپوشاند. روش‎‌های زیادی برای پوشاندن سطح استخر وجود دارد که یکی از این روش‌ها استفاده از انواع روکش و کاور استخر می‌باشد.

روکش‌ها با صفحات نازک پلاستیکی ضد یخ بوده و نفوذ ناپذیر هستند و در برابر آب و هوا و مواد شیمیایی استخر مقاوم می‌باشند. برای نگهداری بهتر و اطمینان بیشتر برای جلوگیری از ورود هوا، استخر را کاملا آب‌بندی نمایید. این امر از بروز گرد و غبار به درون استخر نیز جلوگیری می‌کند.

برداشتن لوازم جانبی استخر، کاهش سطح آب، تخلیه فیدرهای شیمیایی و ... از دیگر اقدامات نگهداری استخر در فصل زمستان است. از طرفی از آنجایی که آب جاری یخ نمی‌زند باید تایمر پمپ تصفیه را بگونه‌ای تنظیم نمود که در ساعت‌های 12 تا 5 صبح که احتمال یخ زدگی بیشتر است، جریان آب در استخر وجود داشته باشد.

چرا در فصل زمستان نباید آب استخر را تخلیه کرد؟

بسیاری از افراد به این پرسش برمی‌خورند که استخر در زمستان پر باشد یا خالی؟ در پاسخ باید گفت آب جاری که در جریان است یخ نمی‌زند. سیکل تصفیه باعث ایجاد جریان در آب می‌شوند. بنابراین حتی زمانیکه سیستم گرمایشی استخر ندارید نیز باید از تخلیه آب استخر در زمستان خودداری کنید. همچنین هم در نگهداری استخر روباز در باغ و هم استخرهای سرپوشیده، وجود آب در استخر باعث محافظت از پوشش استخر می‌شود.

زیرا زمانیکه استخر بدون آب باشد، خشک می‌شود. به دلیل انبساط و کشیدگی، استخر ترک می‌خورد و در آینده شاهد نقص آن خواهید بود. و در صورت پر کردن مجدد به سبب نفوذ آب در شکاف‌های ایجاد شده استخر آسیب خواهد دید.

از طرفی فشار جانبی که از سمت خاک به استخر وارد می‌شود به سبب یکسان بودن با فشار آب استخر خنثی خواهد شد. در فصل زمستان آب حاصل از بارندگی و ذوب شدن برف در اطراف استخر وجود خواهد داشت که به سمت کف و دیواره استخر هدایت می‌شود و در سرما این آب منجمد خواهد شد.

در صورت تخلیه آب استخر در زمستان، خاک کف استخر به دلیل انبساط حجیم می‌شود. بنابراین به کف و جداره‌های استخر، فشار بسیار زیادی وارد خواهد شد. و آنها ترک خواهند خورد. برای جلوگیری از این خسارت، باید آب استخر در بازه 10 تا 20 سانتی‌متر پایین‌تر از اسکیمر باشد.

وجود آب استخر در هنگام وزش بادهای شدید، طوفان‌های فصلی و … نقش محافظ داشته و دیوارها و کف استخر را در برابر آسیب‌های ناشی از وزش باد حفظ می‌کند. همچنین آب باران و برف که در استخر جمع می‌شوند باید سریعا تخلیه و پاک‌سازی شود.

دلیل انداختن چوب در استخر برای نگهداری استخر در زمستان

دلیل انداختن چوب در استخر استفاده از روش سنتی نگهداری استخر در زمستان است. پر نگه داشتن کاسه استخر و قرار دادن کنده چوبی درون آب، یکی از روش‌های سنتی است که مانع آسیب دیدن دیواره‌های استخر در فصول سرد سال می‌شود.

با استفاده از این روش، در صورت یخ زدن سطحی آب استخر، فشار جانبی حاصل از یخ زدن آب استخر، توسط کنده ی درخت تعدیل میشود و  به دیواره های استخر آسیب نمی رسد.

ایده جدید : بجای قرار دادن چوب در استخر میتوانید از چند بطری نوشابه خانواده که نیمی از آن پر از آب شده است، استفاده نمایید.

لازم به ذکر است که ما در فروشگاه تجهیزات استخر و جکوزی آبیکو تمامی این خدمات را به شما عزیزان ارائه می‌نماییم. در صورت نیاز به خدمات نگهداری استخر و یا خرید تجهیزات مورد نیاز می‌توانید از سراسر کشور با ما در ارتباط باشید.

برای جلوگیری از یخ زدن آب استخر در زمستان چه کار کنیم ؟

دلیل انداختن چوب در استخر و استفاده از روکش استخر یا رها کردن تعداد زیادی بطری نوشابه خانواده به صورت دربسته در آب برای جلوگیری از یخ زدن آب استخر است.

آیا برای نگهداری استخر در زمستان لازم است تا آب داخل لوله را در زمستان خالی کنیم؟

بله، آب لوله‌هایی که هم‌سطح زمین هستند مانند لوله اسکیمر، گاتر و دهش دیواره حد الامکان باید تخلیه شود.

کدام تجهیزات را باید در زمستان غیر فعال کنیم؟

فیلتر در حالت زمستانی باید بسته باشد. استرینر پمپ‌ها خالی شود. منبع بالانس در استخر سر ریز تخلیه شود.

آیا باید در زمستان فیلتر را بکواش کنیم؟

بهتر است قبل از زمستانی کردن حالت فیلتر بکواش شود تا از کلوخه شدن سیلیس یا شن تصفیه در داخل آن جلوگیری شود.

برای برخورداری از مشاوره رایگان خرید کالاهای مورد نیاز جهت نگهداری استخر در فصل زمستان و برخورداری از تخفیفات ویژه فروشگاه آبیکو، کافیست فرم زیر را پر نمایید، همکاران ما مشتاقانه در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

تخفیف ویژه محصولات

یک دیدگاه در “راهنمای نگهداری استخر در زمستان به صورت گام به گام

دیدگاهتان را بنویسید