اصول لوله کشی استخر سرریز

اصول لوله کشی استخر سرریز

همه استخرها مجهز به اسکیمر در داخل زمین نمی‌باشند و ممکن است به صورت سرریز ساخته شوند. لوله کشی استخر سرریز باید به صورت اصولی و دقیق انجام گردد تا آب استخر به درستی تخلیه شده و مجددا به استخر بازگردد. در استخرهای سرریز، یک کانال در لبه استخر وجود دارد و نیز می‌توان از گاتر استخری ساخت آنها را انجام داد. در داخل این کانال سیستم تخلیه‌ای به اسم تخلیه ناودان وجود دارد که آب درون آن جمع می‌شود و در نهایت به یک مخزن تعادل منتقل می‌گردد. بنابراین باید لوله کشی آن به صورت دقیق و اصول انجام گردد. در ادامه این مقاله با فروشگاه آبیکو همراه باشید تا با جزئیات بیشتری اصول لوله کشی استخر سرریز را دریابید.

سیستم گردش در استخر با سرریز

در استخر سرریز یک ظرف جمع کننده وجود دارد که باتوجه به ماهیت کاربرد و اندازه استخر می‌تواند از جنس فایبرگلاس، پلاستیک یا بتن انتخاب شود. برای “تعادل” و جبران آب خارج شده از استخر از زهکش‌ها استفاده می‌شود. این مخزن تعادل دارای یک تنظیم کننده سطح آب می‌باشد که به یک خط آبرسانی متصل شده است.

با استفاده از این سیستم زمانی که آب به سطح پایین از پیش تعیین شده می‌رسد، دریچه‌ فعال شده و آب مخزن را پر می‌کند. در ساخت استخر سرریز باید همیشه آب کافی برای عملکرد صحیح پمپ بدون مکش هوا وجود داشته باشد. آب از طریق سیستم فیلتراسیون پمپ می‌شود و توسط ورودی‌های دیواره‌ی اطراف استخر برگشت داده می‌شود.

سیستم سرریز استخر باید با یک ظرفیت موثر طراحی شود. این ظرفیت نباید از 40 لیتر بر متر مربع کمتر باشد. موج‌های روی سطح آب استخر توسط مخزن جمع آوری می‌شوند. در طراحی این سیستم، گاتر باید بالاتر از جریان آب قرار گیرد. سیستم سرریز و فیلترها دارای یک سیستم لوله کشی استخر سرریز می‌باشند که با طراحی اصولی از هدر رفتن آب اضافه جلوگیری می‌کند. آب اضافی استخر که در اثر شیرجه زدن در آب یا شنا کردن شناگران به سمت گاترها هدایت می‌شود به کمک سیستم لوله کشی به طرف فیلتر تصفیه استخر هدایت می‌شود و بعد از تصفیه مجددا به درون استخر هدایت می‌شود.

تجهیزات روش سرریزی استخر

تجهیزات مورد نیاز برای پیاده‌سازی روش سرریز شامل موارد زیر است:

  • قرار دادن گاتر دور تا دور استخر
  • قرار دادن کف شور در پایین‌ترین قسمت کاسه استخر
  • تعبیه تعدادی نازل در کف استخر
  • لوله‌های استخر برای انتقال آب
  • پمپ تصفیه آب استخر
  • فیلتر استخر
  • تجهیزات ضدعفونی کننده استخر

تجهیزات روش سرریزی استخرنحوه لوله کشی استخر سرریز

برای لوله کشی استخر سرریز به چندین لوله برای قسمت‌های مختلف نیاز است:

  • یک لوله از سمت گاتر به منبع بالانس کشیده می‌شود.
  • لوله‌ای از سمت کف شو به پمپ متصل می‌شود.
  • یک لوله از کف منبع بالانس به سمت پمپ کشیده می‌شود.
  • لوله کشی از پمپ به سمت فیلتر و سپس به طرف مبدل و تجهیزات ضد عفونی ادامه می‌یابد.
  • در نهایت بعد از آخرین تجهیزات ضدعفونی، لوله کشی استخر سرریز به طرف نازل‌ها کشیده می‌شود.

در شرایط عادی و زمانی که پمپ روشن باشد، آب از منبع بالانس جریان یافته و از طریق نازل‌ها به استخر می‌رسد. در صورت خاموش بودن پمپ، آب از طریق نازل‌ها در خلاف جهت مسیر سیرکوله حرکت می‌کند و در ادامه از فیلتر گذشته و وارد پمپ می‌شود. سپس از طریق منبع بالانس بطور کامل درون تصفیه خانه استخر تخلیه می‌شود.

دلیل وجود شیر برگشت در لوله کشی استخر سرریز

مجریان و طراحان بعد از پمپ تصفیه یک شیر خودکار قرار می‌دهند. زمانی که پمپ خاموش می‌شود، این شیر مسیر آب را می‌بندد و مانع حرکت آب در خلاف جهت مسیر سیرکوله می‌شود.

از آنجایی که ممکن است شیر خودکار خراب شود، طراحان برای اطمینان بیشتر یک شیر خودکار دیگر نیز پس از منبع بالانس تعبیه می‌کنند. اما در هر حالت احتمال خراب شدن شیر خودکار دوم نیز وجود دارد که منجر به خرابی دریچه می‌گردد و یا نفوذ مو یا سایر مواد ممکن است مانع بسته شدن مسیر آب گردد.

رفع مشکل برگشت آب خلاف جهت مسیر سیرکوله در زمان خرابی شیرهای خودکار

باید برای رفع این مشکل در اولین مرحله لوله‌ای که در هنگام لوله کشی استخر سرریز از گاتر به منبع بالانس متصل شده است جمع آوری شود و دو عدد کوپلینگ به منظور ایجاد آب بندی کامل روی منبع بالانی قرار داده شود.

سپس یک لوله از گاتر به یکی از کوپلینگ‌ها متصل می‌شود و آب بندی به صورت کامل انجام می‌شود.

در مرحله بعدی به کوپلینگ یک لوله با سایز بزرگتر از لوله قبلی متصل می‌گردد. این لوله نقش ونت دارد و هوای درون منبع بالانس را تخلیه کرده یا به آن هوا می‌رساند. زیرا زمانی که آب درون منبع کم یا زیاد می‌شود لازم است هوا جایگزین آن گردد. لازم به ذکر است این لوله باید حتما بالاتر از سطح آب قرار گیرد.

در این شرایط چنانچه شیر خودکار پس از پمپ و شیر خودکار بعد از منبع بالانس (شیر خودکار اول) خراب شود، آب از نازل‌ها به طرف فیلتر، پمپ و منبع بالانس حرکت می‌کند و وارد لوله ونت می‌شود و سطح آن با سطح آب کاسه استخر یکسان می‌شود و هیچ محلی برای تخلیه این آب وجود نخواهد داشت.

این روش، یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای رفع مشکل برگشت آب خلاف جهت مسیر سیرکوله در زمان خرابی شیرهای خودکار می‌باشد. به علاوه به این نکته توجه داشته باشید که سایز لوله باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا مانع ایجاد صدا درون گاترها شود.

یک دیدگاه در “اصول لوله کشی استخر سرریز

دیدگاهتان را بنویسید