دمای آب استخر و چگونگی تعیین آن

دمای آب استخر

تعیین دمای آب استخر و گرم کردن آب از دغدغه‌های صاحبین استخرها و شناگران می‌باشد. دمای استاندارد آب استخر نه باید آنقدر زیاد باشد که باعث تولید باکتری‌ها شود و نه آنقدر پایین باشد که لرز بر اندام بدن بیندازد. دمای مناسب آب استخر سرباز بین 25.5 تا 27.7 درجه سانتی‌گراد است. البته این عدد با فصل کارکرد استخر و نوع استخر نیز تغییر می‌کند. در ادامه این مطلب از وب سایت فروشگاه تجهیزات استخر و جکوزی آبیکو به تنظیم دمای آب استخرهای گوناگون میپردازیم.

برای دمای مناسب استخر باید با توجه به دما و گرمای مطلوب از تجهیزات استخر مناسب و استاندارد استفاده کرد. چنانچه دمای استخر و سونا و جکوزی استاندارد و اصولی باشد، تجربه دلنشینی از شنا را تجربه خواهید کرد. در کل یک رنج دمایی مناسب برای استخر وجود ندارد. چراکه دمای آب بر اساس معیارهایی هستند که باید ببینید کدامیک از این معیارها برای شما مناسب است تا بتوانید تنظیم آب استخر و دمای مناسب را انجام دهید.

تعیین دمای آب استخر برای گرم کردن انواع استخر

در استانداردهای مختلف از جمله استاندارد ASHRAE توصیه‌های گوناگونی برای تعیین دمای آب استخر ارائه شده است. در جدول زیر محدوده دمای آب قابل قبول برای انواع استخر نمایش داده‌ایم:

دمای آب (درجه سانتیگراد) نوع استخر
24-29 استخرهای تفریحی
29-35 استخرهای درمانی
24-28 استخرهای قهرمانی
27-32 استخرهای غواصی
29-32 استخرهای سالمندان
28-30 استخرهای هتل ها
36-40 جکوزی
جدول شماره یک

اولین گام برای طراحی سیستم گرمایشی استخرها، تعیین دمای مطلوب آب استخر می‌باشد که باید با توجه به جدول بالا و سایر شرایط مورد نظر شناگران، تعیین می‌گردد.

دمای استاندارد آب استخر سرپوشیده

رابطه بین دما و رطوبت تبخیر از سطح آب و نقطه شبنم، تراکم فضا را تعیین می‌کند. از آنجایی که اختلاف دمای هوا و آب عامل اصلی در نرخ تبخیر است با حفظ دمای هوا چند درجه گرمتر، میزان تبخیر به حداقل ممکن خواهد رسید. دمای استاندارد برای استخرهای سرپوشیده تا 30 درجه سانتی‌گراد یا 86 درجه فارنهایت می‌باشد.

دمای آب استخر روباز

برای استخرهای روباز دمای استاندارد بین 25.5 تا 27.7 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. چنانچه دمای آب کمتر از 25.5 درجه کاهش یابد، شناگران اصولا با احساس سرما یا لرز از استخر خارج می‌شوند و اگر دمای آب از 27.7 درجه بیشتر شود ممکن است احساس گرما داشته باشند.

دمای مناسب آب استخر کودکان

بهترین دما برای استخر کودکان 29 درجه سانتی‌گراد (84 درجه فارنهایت) می‌باشد. این دما از بروز هرگونه مشکل تنفسی برای کودک جلوگیری می‌کند.

بهترین دمای آب استخر برای آب درمانی

دمای مناسب برای استخرهای آب درمانی بین 30 تا 31 درجه سانتی گراد (86 تا 88 درجه فارنهایت) می‌باشد که این دما مناسب افراد مبتلا به آرتروز می‌باشد.

دمای استاندارد استخر برای ورزش

شنا یک ورزش مفید است که افراد برای سلامتی قلب و عروق، تسکین درد کمر، فشار خون پایین، بهبود روحیه، افزایش طول عمر و افزایش ظرفیت ریه انجام می‌دهند. بهترین دمای آب استخر برای شنا و ایروبیک در آب بین 26 تا 28 درجه سانتی‌گراد (78 تا 82 درجه فارنهایت) می‌باشد.

دما استاندارد آب استخر و جکوزی برای معلولین و جانبازان

دمای استاندارد برای استخر معلولین و جانبازان بین 28 تا 32 درجه سانتی‌گراد است. برای افراد معلول شنا کردن در دمای 30 درجه سانتی گراد بهتر خواهد بود. چراکه با پایین آمدن میزان دمای استخر ممکن است انواع بیماری‌های شایع استخر یا مشکلات بدنی به سراغ این افراد آید.

ظرفیت گرمایی آب چقدر است؟

محاسبه ظرفیت گرمایشی، اصلی‌ترین پارامتر طراحی و انتخاب دستگاه گرمایشی برای گرمایش استخر و جکوزی می‌باشد. عوامل زیادی در محاسبه دقیق ظرفیت گرمایشی برای طراحی سیستم گرمایش و تعیین دمای آب استخرهای خصوصی، خانگی و عمومی نقش دارند. اما در ادامه تنها به بررسی دو عامل که نقش پررنگ‌تری در محاسبه ظرفیت گرمایشی (حرارتی) دارند، می‌پردازیم:

1- تعیین بار حرارتی لازم برای آب استخر و جکوزی

بار حرارتی لازم برای تعیین گرمایش اولیه استخر و جکوزی که در جدول شماره یک ارائه شده با در نظر گرفتن مدت زمان گرمایش اولیه مورد نیاز، محاسبه می‌شود. به صورت یک قاعده تجربی دمای پیش فرض طراحی سیستم گرمایش برای استخرهای خانگی و خصوصی برابر 28 درجه سانتی‌گراد و برای جکوزی‌های خانگی دمای 38 درجه سانتیگرد می‌تواند در نظر گرفته شود. لازم به ذکر است مدت زمان گرمایش اولیه برای دستیابی به دمای آب استخر و جکوزی، تابع استاندارد خاصی نمی‌باشد و با توجه به نوع کاربری استخر در نظر گرفته می‌شود.

عموما باتوجه به نوع استفاده استخر و جکوزی خانگی، مدت زمان گرمایش اولیه استخرهای خصوصی بین 12 تا 24 ساعت و برای جکوزی‌های خصوصی بین 4 تا 6 ساعت مناسب است. براساس انتخاب مناسب دمای آب استخر و مدت زمان گرمایش اولیه، می‌توان از طریق رابطه زیر بار حرارتی گرمایش اولیه را محاسبه کرد:

Q (Kcal/Hr) = V (Lit) * (T2-T1) (‘C) / Time (Hr)

باتوجه به رابطه فوق موارد بکار رفته در رابطه به صورت زیر معرفی می‌شوند:

  • Q : بار حرارتی بر حسب کیلو کالری بر ساعت
  • V : حجم استخر یا جکوزی بر حسب لیتر
  • T2 : دمای دلخواه آب بر حسب درجه سانتیگراد ( جدول شماره یک)
  • T1 : دمای فعلی و اولیه آب بر حسب درجه سانتیگراد
  • Time : مدت زمان گرمایش بر حسب ساعت

2- اتلاف حرارتی از سطح آب استخر

اتلاف حرارتی از سطح آب استخر از مهمترین منابع اتلاف حرارتی به ویژه در استخرهای رو باز می‌باشد. در جدول زیر انرژی دفع شده ناشی از حرارت سطحی نمایش داده شده است:

22.2 19.5 16.5 14 11 8.3 5.5 اختلاف دمای آب استخر و دمای محیط (درجه سانتیگراد)
1140 1000 860 710 570 430 290 اتلاف حرارت (کیلوکالری بر ساعت به ازای هر متر مربع سطح استخر)
جدول شماره دو

لازم به ذکر است مقادیر ارائه شده در جدول فوق بر اساس وزش باد با سرعت بین 5 تا 8 کیلومتر بر ساعت ارائه شده‌اند. همچنین در صورتی که بخواهید اتلاف حرارتی از سطح آب استخر را برای استخرهای سرپوشیده یا استخرهای سر باز دارای سایه‌بان محاسبه کنید باید مقادیر موجود در جدول را با ضریب 0.75 در محاسبات اعمال نمایید. در صورتی که برای سنجش دمای آب استخر و اتلاف حرارتی از سطح آب استخر، برای مقادیر شما سرعت باد از 8 کیلومتر بر ساعت بیشتر بود باید مقادیر درج شده در جدول دو را با ضریب 1.25 و برای سرعت باد بیشتر از 16 کیلومتر بر ساعت، اعداد موجود در جدول با ضریب 2 در محاسبات مورد استفاده قرار گیرد. به این ترتیب با محاسبه‌ی مساحت سطح استخر و دانستن حداقل دمای هوا به سادگی می‌توانید اتلاف حرارت سطحی استخر را محاسبه نمایید.

نکاتی برای محاسبه ظرفیت گرمایشی

در ادامه به نکات مهم برای محاسبه ظرفیت گرمایی آب استخر اشاره کرده‌ایم:

1.بار حرارتی و اتلاف حرارتی از سطح استخر مهم‌ترین عوامل تعیین کننده ظرفیت حرارتی سیستم گرمایشی استخر می‌باشند که با استفاده از روش‌های ارائه شده در این مطلب قابل تخمین می‌باشند.

2.برای آنکه سایز تجهیزات گرمایشی و مبدل حرارتی استخر و جکوزی موردنیاز برای دستیابی به بهترین دمای استاندارد آب استخر، توصیه می‌کنیم دو بار حرارتی با یکدیگر جمع نشوند. زیرا عموما این دو حالت همزمان رخ نمی‌دهند. از این رو توصیه می‌کنیم بعد از محاسبه گرمایش اولیه و اتلاف حرارت سطحی، مقدار هر کدام که بیشتر بود، به عنوان پایه طراحی سیستم گرمایشی در نظر گرفته شود.

3.نکته آخر اینکه باتوجه به راندمان دستگاه‌های گرمایشی مختلف، رسوب‌گذاری داخل سیستم‌ها و سایر عوامل خارجی، برای محاسبه ظرفیت حرارتی نهایی یک ضریب احتیاط مناسب در نظر بگیرید.

سوالات پرتکرار

در ادامه به سوالات متداول شما عزیزان درباره دمای استخر و انواع دمای استاندارد استخر پاسخ داده‌ایم:

آیا دمای ایده‌آل برای استخرها وجود دارد؟

دمای ایده آل ثابتی برای انواع استخرها وجود ندارد. چراکه بسته به اینکه چه افرادی و به چه منظور از استخر استفاده می‌نمایند، ارتباط مستقیم دارد.

اگر دمای آب استخر زیاد باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اگر دمای استخر زیاد باشد، جلبک‌ها و باکتری‌ها در گوشه‌ای از استخر جمع شده که این جلبک‌ها روی آب استخر جمع شده و کلر استخر تلاش می‌کند تا با آن مقابله کند و سطح ph آب را از بین ببرد. برای جلوگیری از رشد جلبک بهتر است از ضد جلبک استفاده نمایید.

دمای آب استخر در تابستان چقدر باید باشد؟

زمانی که در تابستان هوا گرم است باید برای وان آب داغ دما به 35 درجه کاهش یابد.

دمای آب استخر در زمستان باید چه مقداری باشد؟

دمای آب استخر در زمستان بین 28 تا 30 درجه سانتی‌گراد باید تنظیم گردد. البته برای کارهای پزشکی مثل فیزیوتراپی باید دمای آب بیشتر باشد. اما دمای آب استخر روباز در هوای سرد باید 15 درجه باشد و در دمای 15 درجه شما گرمای مطلوبی را احساس خواهید کرد.

اگر دمای آب استخر ثابت بماند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بسیاری از افراد در وان آب داغ دما را پایین نمی‌آورند و فکر می‌کنند باعث صرفه جویی در انرژی و پول می‌شوند. اما این کار باعث ایجاد فشار غیر ضروری بر روی گرمکن استخر و صفحه مدار خواهد شد که منجر به ساییدگی و کاهش طول عمر دستگاه‌ها یا حتی استخرها می‌شود. اگر استخر بتنی باشد این مشکلات بیشتر بوده و در استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس این مشکلات به مراتب کمتر است.

چگونه آب استخر را گرم کنیم؟

سه راه برای گرم کردن آب استخر وجود دارد. یکی از آنها گرمای خورشید و دیگری گرمکن‌های گازی است. اما بهترین راه استفاده از هیتر استخر است که دقیق‌تر بوده و دارای ترموستات دیجیتالی برای تنظیم دمای آب استخر است.

واحد اندازه گیری دمای آب استخر چیست؟

برای سنجش دقیق دمای آب استخر از دماسنج‌های استخری که دارای سه نوع آنالوگ، دیجیتال و مادون قرمز هستند، استفاده نمایید. این دماسنج‌ها دقت بالایی داشته و مقرون به صرفه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید