نقشه موتورخانه استخر خانگی

نقشه موتورخانه استخر خانگی

نقشه موتورخانه استخر خانگی نقشه‌ای است متشکل از نحوه چیدمان تجهیزات استخر در موتورخانه، نقشه مرتبط با لوله کشی استخر و همچنین نقشه تصفیه خانه استخر می‌باشد. استفاده از یک نقشه مهندسی شده کمک می‌کند تا بتوانید بر مرحله اجرا نظارت کافی را داشته باشید. اهمیت نقشه موتورخانه استخر خانگی بسیار بالا می‌باشد.که در ادامه به بررسی هرچه دقیق‌تر این موضوع پرداخته‌ایم.

عوارض عدم نقشه کشی موتورخانه استخر صحیح

نقشه کشی موتورخانه استخر یکی از اقدامات مهندسی است که بایستی به بهترین شکل ممکن انجام شود. در صورت عدم انجام نقشه کشی به‌طور دقیق و صحیح در زمان راه رفتن در استخر قطعا متوجه اختلاف دمایی خواهید شد. این اختلاف دما یمی از دلایل اصلی عملکرد ناقص سیستم مکانیکی استخر و به اشتباه انجام شده لوله کشی می‌باشد.

در صورت ایجاد فضای مرده و نقطه کور در استخر عملیات سیرکولاتور به درستی انجام نخواهد شد. علاوه بر ایجاد اختلاف دمایی در این بخش‌ها، سیستم تصفیه آب نیز به درستی کار نمی‌کند. در نتیجه این فضاهای مرده به یکی از بهتین بخش‌ها برای تجمع و رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها تبدیل خواهد شد. در این صورت حتی با خرید بهترین و باکیفیت‌ترین سیستم‌های تصفیه قادر به پاکسازی آب نخواهید بود.

پیشنهاد ما به شما عزیزان به جای هزینه بابت ساخت استخری سنتی با مشکلات عدیده، ساخت استخری باکیفیت براساس نقشه کشی حرفه‌ای انجام شده می‌باشد.

توجه داشته باشید که در نقشه موتورخانه استخر خانگی قبل از هرچیزی باید تفاوت میان استخرهای سنتی اسکیمر دار و مدرن را بدانید.

معرفی استخرهای سنتی اسکیمر دارد

جمع آوری آلودگی‌هایی مانند برگ، چوب و سایر مواد در این استخرها با استفاده از تصفیه نقطه‌ای در سطح آب انجام می‌شود. در نتیجه در این نوع از استخر نمی‌توان به‌صورت همزمان تصفیه کل استخر را انجام داد.ساخت و طراحی این استخرها اصولا به صورت سنتی انجام می‌شود. در نتیجه مزایا و معایبی بسیاری نیز دارد. از نمونه مزایای استخر اسکیمری می‌توان به: اجرا بدون نیاز به دید فنی و ساده تر بودن آن، قیمت مناسب در اجرای آن اشاره نمود.در کنار این مزایا، بعد از ساخت این استخر مشکلاتی از قبیل:

  • محدودیت سیرکوله و ایجاد نقاط مرده در استخر
  • وجود قارچ، جلبک و باکتری‌ها در کف استخر به دلیل دهش دیواره‌ها و گاهی عدم وجود دهش از کف استخر
  • جمع شدن چربی، برگ و مو در سطح آب
  • عدم وجود گاتر در اطراف استخر که سبب میشود استخر آب زیادی را بعد از شیرجه شناگران از دست بدهد.
  • رسوب آب در دیواره‌ها که رد خشک شدگی ایجاد می‌نماید و دید بصری بسیار بدی دارد

استخرهای سرریز مدرن

استخر مدرن به استخری اطلاق می‌شود که براساس نقشه موتورخانه استخر خانگی و مهندسی ساز ساخته می‌شود. قطعا این نوع از استخر یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین انتخاب‌ها برای شما خواهد بود. از مزایای اصلی این استخر می‌توان به مواردی مانند؛

انواع تاسیسات موتورخانه استخری

  • لوله کشی اصولی که سبب گردش هرچه بهتر آب می‌شود.
  • عدم وجود نقاط کور و تصفیه هرچه بهتر و عالی‌تر آب
  • سطح یکسان آب که زیبایی بصری را حاصل می‌شود.
  • وجود بالانسینگ تانک در زمان بک واش که به پایین نرفتن سطح آب استخر کمک می‌نماید.

در مرحله اول در طراحی چنین استخری در مرحله اول باید نقشه موتورخانه استخر خانگی را آماده نمایید. داشتن دو نقشه موتورخانه و فودیاگرام استخری از مهم‌ترین نکات خواهند بود.

محاسبات استخری

نحوه تصفیه و گرم شدن استخر

آب استخری در اولین مرحله از کف شوی استخر و موگیر عبور نموده و وارد پمپ تصفیه استخر می‌شود. در این مرحله با مکش پمپ استخری به واسطه اسکیمر تمامی آلودگی‌ها به سمت سبد اسکیمر هدایت خواهند شد.سپس برای حذف کامل ذرات معلق، آب با فشار از قسمت بالایی فیلتر شنی به فیلتر پخش وارد شده و از دانه‌های ریز سیلیس عبور داده می‌شود.

آب تمیز شده به کمک لوله از انتهاب فیلتر خارج می‌شود و به سمت مبدل حرارتی هدایت می‌گردد.

نکته مهم:توجه نمایید که نیاز است تا فیلترها بعد از مدتی شستشو داده شوند. برای این کار از روش پس شویی یا شستشوی معکوس باید استفاده نمود. تا دوباره شن‌ها احیا شوند. 

حال آب تمیز شده به‌صورت مستقیم وارد دیگ خواهد شد یا به‌صورت غیر مستقیم با استفاده از مبدل حرارتی با دیگ‌های چدنی و فولادی و یا پکیج‌های چگالشی و معمولی گرم می‌شود. دستگاه‌های کلرزن، گاز ازن و یا اشعه‌های ماورابنفش از تجهیزات لازم برای ضدعفونی نمودن آب می‌باشند. که بعد از مبدل نصب می‌شوند. در انتها این آب تصفیه شده مجدد به استخر وارد می‌شود.

مقایسه مراحل تصفیه آب استخر با بدن انسان

برای اینکه بتوانید عملکرد یک استخر شنا را به درستی درک کنید، می‌توان آن را با بدن انسان مقایسه نمود. قلب انسان موظف است تا خون را در بدن به جریان درآورد، فن سانتریفیوژ دقیقا مشابه قلب عمل می‌کند. این فن می‌تواند آب استخری را به گردش درآورد. فیلترهای تصفیه استخری عملکردی مشابه با کلیه‌ها را دارند، آنها می‌توانند تمامی آلودگی‌های آب را از بین برند. لوله‌های ورودی و خروجی استخر را می‌توان مشابه با سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌ها دانست. آنها آب را در این مراحل منتقل می‌نمایند.

آب استخری می‌تواند تمیز، دارای رسوب و یا خورنده باشد. آب دارای رسوب قادر است تا مانند کلسترول خون در بدن، باعث اختلال در لوله کشی استخر شود. آب‌های خورنده نیز قادر به تخریب سیستم لوله کشی هستند.

مهم‌ترین نکات در نقشه موتورخانه استخر خانگی

در زمان آماده سازی نقشه موتورخانه استخر خانگی نیاز است تا موارد زیر را به طراح خود اطلاع دهید:

  • ابعاد دقیق استخر و جکوزی
  • فصل‌های مورد نیاز برای استفاده از استخر، اینکه آیا استخر به‌صورت 4 فصل است یا فقط تابستان
  • نحوه قرار گرفتن شیر فیلتر شنی استخر، اینکه شیر در سمت بالا است و یا در بخش کناری
  • قصد داشتن جکوزی را دارید یا خیر
  • سیستم گرمایش استخری از طریق پکیج است یا دیگ و مشعل
  • فاصله استخر تا موتورخانه
  • سرریز یا اسکیمری بودن
  • ماکزیمم تعداد شناگران به صورت هم‌زمان

حتما باید نرخ سیرکولاسیون یعنی مدت زمانی که طول می‌کشد تا کل آب استخر از فیلتر عبور کند را مشخص کنیم و برآورد ها به گونه ای باشد که حداقل ۲ تا ۳ بار در روز کل آب استخر از فیلتر عبور کند تا تصفیه آب استخر به طور کامل انجام شود؛

خود را انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید