چگونه ظرفیت فیلتر شنی استخر را محاسبه کنیم؟

چگونه ظرفیت فیلتر شنی استخر را محاسبه کنیم؟

فیلتر و پمپ استخر از جمله اصلی‌ترین دستگاه‌های تصفیه و شفاف نگه داشتن آب استخر می‌باشند. از این رو انتخاب درست و دقیق این تجهیزات در اثربخشی سیستم تصفیه استخر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. نحوه محاسبه ظرفیت فیلتر شنی استخر همواره یکی از دغدغه‌های خریداران این دستگاه بوده است و همیشه این سوالات برای خریداران وجود داشته که آیا مدلی که انتخاب می‌کنند مناسب ظرفیت استخر آنها است؟ آیا می‌توان فیلتر با ظرفیت کمتر خریداری کرد؟ در صورت عدم انتخاب فیلتر مناسب چه مشکلاتی برای استخر رخ خواهد داد؟ با توجه به اهمیت تصفیه آب استخر در این مقاله فروشگاه استخر و جکوزی آبیکو قصد داریم شما را با روش صحیح محاسبه ظرفیت فیلتر استخر آشنا کنیم.

نحوه محاسبه ظرفیت فیلتر شنی استخر

همانطور که در مقدمه اشاره شد، فیلتر استخر دستگاهی است که در زمینه‌ی تصفیه آب استخر مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید براساس استخری که می‌خواهید آب آن را تصفیه کنید، ظرفیت فیلتر را محاسبه کرده و فیلتر مناسب انتخاب نمایید. برای محاسبه ظرفیت این دستگاه باید گام‌های زیر را دنبال نمایید:

گام اول: محاسبه‌ی حجم آب موجود در استخر یا جکوزی

اصولا استخر و جکوزی‌ها ساختار هندسی دارند و با محاسبات ریاضی و استفاده از چند فرمول ساده می‌توانید حجم آب موجود در آنها و ظرفیت آنها را محاسبه کنید. در حالت کلی اگر استخرتان به شکل مکعب مستطیل باشد، برای محاسبه حجم آب موجود در استخر تنها کافیست متراژ طول و عرض و ارتفاع را در یکدیگر ضرب کنید.

برای نمونه اگر استخر شما طولی برابر 10 متر، عرض 5 متر و عمق (ارتفاع) داشته باشد، حجم آب استخر برابر 1.8 * 5 * 10 = 90 متر مکعب خواهد بود.

گام دوم: محاسبه‌ نرخ گردش آب

نرخ گردش آب (Turnover Rate) استخر باتوجه به نوع استخر مشخص می‌شود. برای اینکار می‌توانید از جدول زیر به عنوان راهنما استفاده کنید:

نوع استخر تعداد دفعات گردش آب در استخر
استخر خصوصی – سرپوشیده هر شش ساعت یکبار
استخر خصوصی – روباز هر چهار ساعت یکبار
استخر عمومی هر چهار ساعت یکبار
استخرکودکان هر یک ساعت یکبار
استخر درمانی هر نیم ساعت یکبار

جکوزی

هر بیست دقیقه تا نیم ساعت یکبار

منظور از نرخ گردش آب این است که برای نمونه در یک استخر خانگی سرپوشیده باید آب استخر هر 6 ساعت یکبار از فیلتر عبور کند به معنای اینکه باید 6 ساعت زمان ببرد تا کل آب استخر از فیلتر عبور نماید. لازم به ذکر است که استاندارد گردش آب، 2 مرتبه در شبانه روز می‌باشد.به‌عبارت دیگر در هر شبانه‌ روز 4 مرتبه باید از فیلتر عبور کند تا کاملا تصفیه شود. برای مثال باتوجه به اطلاعات جدول فوق نرخ گردش آب یک استخر روباز به صورت زیر محاسبه می‌شود:

4 / 90 = 12.8 متر مکعب بر ساعت

گام سوم: محاسبه میزان دبی استخر

گام سوم برای بدست آوردن ظرفیت فیلتر شنی استخر محاسبه میزان دبی آن است. برای محاسبه دبی ابتدا لازم است با یک مفهوم بسیار مهم به نام “پارامتر نرخ تصفیه استخر” آشنا شوید.

“پارامتر نرخ تصفیه استخر” مدت زمانی است که نیاز داریم تمام حجم آب استخر برای یکبار در کل مدار به گردش درآید. به‌صورت استاندارد و در حالت کلی تمام آب استخر در طول شبانه روز باید دو بار تصفیه شده و از فیلتر عبور کند. لازم به ذکر است باید توجه داشته باشید که این نرخ تصفیه متناسب با روباز یا سرپوشیده بودن استخر متفاوت می‌باشد.

حال به کمک نرخ تصفیه استخر به‌دست آمد می‌توانید میزان دبی استخر را محاسبه کنید. برای محاسبه دبی استخر باید میزان آب موجود در استخر را تقسیم بر نرخ تصفیه آب استخر کنید. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که نرخ دبی با نرخ تصفیه آب استخر رابطه عکس دارد و به میزانی که نرخ تصفیه عدد بزرگتری باشد، دبی فیلتر کمتر می‌شود.

گام چهارم: بدست آوردن سطح بستر فیلتر شنی

برای محاسبه قطر فیلتر شنی و به‌دست آوردن میزان بستر آن باید ابتدا مقدار سطح بستر فیلتر بدست آورده شود. برای این کار در ابتدا باید میزان سطح فیلتراسیون را محاسبه کنید. سپس به کمک مقدار سطح فیلتراسیون عدد سطح بستر فیلتر به دست خواهد آمد.

گام پنجم : بدست آوردن قطر فیلتر برای محاسبه ظرفیت فیلتر شنی

برای محاسبه قطر فیلتر به این نکته توجه داشته باشید که این دستگاه‌ها به‌صورت دایره‌ای شکل طراحی شده‌اند. بنابراین به کمک فرمول‌های ریاضی به سادگی می‌توانید قطر آنها را محاسبه کنید.

گام ششم : محاسبه ارتفاع فیلتر شنی

به کمک میزان دبی و قطر فیلتر می‌توانید اندازه ارتفاع فیلتر شنی را محاسبه کنید.

اکنون با استفاده از اطلاعات به دست آمده می‌توانید با دقت و بطور صحیح محاسبه ظرفیت فیلتر شنی استخر را انجام دهید و فیلتر با ظرفیت مناسب خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید