کم شدن آب استخر و راه‌های جلوگیری از آن

کم شدن آب استخر و راه‌های جلوگیری از آن

کم شدن آب استخر یکی از چالش‌هایی است که همواره صاحبان استخرهای شخصی و مجموعه‌های ورزشی با آن مواجه هستند. کاهش آب استخر موضوعی است که نباید نسبت به آن بی توجه باشید و در صورت عدم توجه در پایان ماه با تبعات آن روبرو خواهید شد. از جمله مهمترین مواردی که به علت کاهش آب استخر با آن روبرو خواهید شد، هزینه‌های بالای آب و برق می‌باشد. زیرا در صورت مواجه شدن با کاهش آب استخر برای آب‌گیری مجدد اقدام می‌نمایید که این موضوع بدون شک روی مصرف آب و برق تاثیر می‌گذارد. موضوع دیگری که در پی کم شدن آب استخر با آن روبرو خواهید شد آسیب دیدن تجهیزات استخر می‌باشد. زیرا با کاهش آب استخر دهانه اسکیمرها خالی از آب شده و در چنین حالتی هوا وارد سیستم تصفیه و پمپ استخر شده و خسارات زیادی به بار می‌آورد. در ادامه با فروشگاه تجهیزات استخر و جکوزی آبیکو همراه باشید تا با دلایل کاهش آب استخر و روش‌های جلوگیری از آن آشنا شوید.

دلایل کم شدن آب استخر

از دلایلی که می‌تواند منجر به کاهش آب استخر گردد می‌توان به تبخیر و نشتی در سیستم لوله‌کشی یا دیواره‌های استخر اشاره کرد. از جمله مواردی که موجب تبخیر آب استخر می‌شوند عبارتند از:

  • افزایش دما
  • مواد ضدعفونی‌کننده
  • باد

این موضوع در فصول گرم سال در استخرهای روباز بیشتر به چشم می‌خورد. اما این کاهش آب نزدیک چند اینچ خواهد بود و می‌توان اصلی‌ترین دلیل کم شدن آب استخر را وجود نشتی در تجهیزات استخر دانست.

روش‌های جلوگیری از کاهش آب استخر

در ادامه به معرفی روش‌های جلوگیری از کم شدن آب استخر برای صرفه جویی در مصرف آب و برق و کاهش هزینه‌ها می‌پردازیم.

استفاده از روکش استخر

استخرهای روباز در هفته حدود 2 اینچ از آب خود را از دست می‌دهند. به علاوه این استخرها در معرض آلودگی‌های محیطی نظیر برگ‌ها و حشرات قرار دارند. تحقیقات نشان داده است که با استفاده از روکش استخر نه تنها می‌توانید میزان 30 درصد یا بیشتر تبخیر آب را کاهش دهید، بلکه می‌توانید از استخر در برابر گرمای خورشید، تبخیر آب و آلودگی‌ها محافظت کنید.

بررسی و تعمیر نشتی

با انجام تعمیر و نگهداری منظم در استخر می‌توانید به میزان زیادی از کم شدن آب استخر جلوگیری کنید. شناسایی به موقع نشتی استخر به شما امکان می‌دهد تا برای رفع مشکل سریعا اقدام نمایید. نشت‌ها معمولا می‌تواند برای مدت طولانی غیر قابل تشخیص باشد و همین امر منجر به هدر رفتن مقدار زیادی آب می‌شود که ممکن است ماه‌ها متوجه بروز مشکل نشوید. در صورتی که نشتی پیدا کردید، آن را در اولین فرصت برطرف نمایید تا مانع خرابی و نشتی بیشتر گردید.

توجه داشته باشید که یک نشتی کوچک نیز می‌تواند در یک استخر 3 * 6 متر موجب کاهش دو سانتی‌ متر آب در روز شود و سالانه 300.000 لیتر آب را هدر دهد.

غیر فعال کردن آبنماها و فواره‌ها برای جلوگیری از کم شدن آب استخر

گرچه اغلب افراد علاقه‌مند به آبشار، چشمه یا آبنما در استخر هستند. اما واقعا این تزئینات لازم نیستند. زیرا این موارد نه تنها به آب زیادی نیاز دارند بلکه هزینه‌های شما را بالا می‌برند. با هوادهی آب سریعتر تبخیر شده و میزان تبخیر با گذشت زمان محسوس‌تر می‌شود. به راحتی با خاموش کردن کرتین‌ها می‌توانید موجب صرفه‌جویی در مصرف آب گردید.

کاهش دمای آب جهت جلوگیری از کم شدن آب استخر

در بیشتر استخرها از آب گرم استفاده می‌شود تا در زمستان برای شناگران رضایت بخش باشد. اما مسئله اصلی این است که با افزایش دمای آب، سرعت تبخیر آن بالا رفته و شاهد کم شدن آب استخر خواهید بود. در این شرایط بهتر است سیستم گرمایشی استخر را خاموش و برای استفاده از استخر از روکش خورشیدی استفاده کنید. برای صرفه جویی در مصرف آب و گرم کردن استخر می‌توانید از انرژی خورشیدی استفاده کنید.

جلوگیری از پاشیده شدن آب

با چند روش می‌توانید از اتلاف آب جلوگیری کنید. یکی از این روش‌ها پایین نگه داشتن سطح آب استخر می‌باشد. نیازی نیست استخر خود را تا لبه پر کنید. پایین نگه داشتن سطح آب به کم شدن آب استخر در اثر پاشیدن کمک می‌کند.

بدون شک نمی‌توان از اتلاف کامل آب جلوگیری کرد. اما با نصب گریل و گاتر در اطراف کل استخر و اطمینان از تخلیه مجدد آب به استخر می‌توان میزان آب از دست رفته هنگام بازی و ورود و خروج به استخر را کاهش داد.

دیدگاهتان را بنویسید