استخر هوشمند و هوشمند سازی استخر

استخر هوشمند و هوشمند سازی استخر

استخر هوشمند و هوشمند سازی استخر از جدیدترین روش‌های نظارتی کیفیت بر آب استخرها می‌باشد. داشتن یک استخر با دمای مناسب، تمیز و زلال و با فضا کافی جزو مواردی است که بسیاری از علاقه‌مندان به استخر معمولا به آن نیاز دارند. اما استخرها برای تمامی این موارد نیاز به رسیدگی و نگهداری تجهیزات استخر دارند که برخی از افراد نمی‌توانند آن را انجام دهند. در این صورت باید به فکر راهکار و ساخت استخر هوشمند (smart Pool) باشند. به همین دلیل در این مطلب از فروشگاه تجهیزات استخر و جکوزی آبیکو به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

شرکت‌های زیادی با ساخت اپلیکیشن‌های متنوع، اسمارت‌ فون‌ها را مستقیما به سیستم فیلتراسیون استخر متصل می‌کنند و صاحبان استخرها را قادر می‌سازند فعالیت تجهیزات استخر را به سادگی با لمس چند دکمه کنترل نمایند. همچنین امکان محاسبات بر مبنای داده‌های واقعی را فراهم کرده و همه چیز را کنترل می‌کنند. با توجه به اینکه دنیای امروز در حال گسترش است در این مطلب از فروشگاه تجهیزات استخر و جکوزی آبیکو تصمیم داریم در رابطه با سیستم هوشمند نظارت بر آب استخر نکاتی را ارائه نماییم.

استخر هوشمند و هوشمند سازی استخر چیست؟

استخرهای هوشمند با یک ساختار هوشمند کار می‌کنند. این نوع استخرها دارای امکاناتی مانند تنظیم دما، روشن و خاموش کردن چراغ‌ها و موارد مشابه را با استفاده از دستگاه‌های دیجیتال مانند تلفن همراه فراهم می‌کنند. معمولا هوشمند سازی استخر در زمان طراحی ساخت استخر انجام می‌گردد. در استخرهای هوشمند تمامی تجهیزات استخری مانند پمپ تصفیه استخر، کنترل‌ها و سنسورها و… با سیستم‌های هوشمند کار می‌کنند. تمامی کارهای مراقبتی توسط سیستم هوشمند کنترلی انجام می‌شود. معمولا در این نوع استخرها از تجهیزات بی‌سیم مانند بلوتوث و وای فای وجود دارد که استفاده می‌شود. از پرکاربردترین مواردی که در استخر، سونا و جکوزی هوسمند مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • پوشش‌های خودکار
  • تنظیم دمای خودکار
  • روشنایی تحت کنترل
  • سیستم نظافت هوشمند استخر
  • و …

استخر شنا هوشمند با یک نرم افزار سازگار می‌شود و شما می‌توانید با استفاده از دستگاه‌هایی مانند تلفن همراه، تبلت و یا لپ تاپ به استخر خود متصل شده و تنظیمات مورد نیاز برای هریک از عملگرها را اعمال کنید.

موارد تحت پوشش هوشمندسازی نظارت بر کیفیت آب استخر

نظارت و مانتورینگ بر کیفیت آب استخرها براساس نیاز افراد انجام می‌شود. برای نمونه اگر از استخر شخصی استفاده می‌کنید، روش‌های ساده‌تری برای نظارت بر کیفیت آب نیاز دارید اما اگر مالک استخر عمومی هستید نگهداری منظم و تنظیم شیمیایی به روش‌های سنتی اندکی زمان‌بر و دشوار است و استفاده از روش‌های هوشمند و اتوماتیک گزینه مناسب‌تری می‌باشد. روش‌های هوشمند ناظر بر کیفیت آب استخر موارد زیر را پوشش می‌دهند:

  • فیلتراسیون آب استخر
  • کنترل دمای آب
  • کنترل دمای هوا
  • و کنترل pH آب
  • کنترل وضعیت فیلتر
  • تنظیم میزان تزریق مواد شیمیایی
  • مدیریت سیستم گرمایش آب
  • کنترل جارو استخر

در ادامه به توضیحات برخی از این موارد پرداخته‌ایم:

کنترل هوشمند استخر با تصفیه آب

برای بررسی سطح کلر آب استخر لازم است تا از کیت سنجش کلر استفاده نمود. در صورت عدم تنظیم ph آب لازم است تا از قرص کلر و یا پودر کلر استفاده شود تا باکتری‌ها از بین رفته و استخر برای شنا کردن مناسب باشد. در صورتی که سطح کلر آب به درستی تنظیم نشود، ممکن است ph دچار مشکل شود و این عوامل باعث تحریک پوست و چشم افرادی که از استخر استفاده می‌کنند و بیماری‌های شایع استخرها می‌شود. با دستگاه تصفیه آب هوشمند سطح آب مورد بررسی قرار گرفته و مقداری کلر به آب اضافه می‌شود.

پمپ استخر شنا هوشمند

پمپ استخر باعث گردش آب استخر می‌شود و از ایجاد جلبک و آلودگی در آب جلوگیری می‌کند. سیستم گردش آب استخر سبب می‌شود تا دمای آب در تمام بخش‌های یک استخر یکسان باشند و برای شنا کردن بسیار مناسب شوند.

فناوری تمیز کننده smart pool

هیچ کس از تمیز کردن استخر خود لذت نمی‌برد. اما در صورتی که می‌خواهید یک استخر تمیز داشته باشید باید به طور مرتب نظافت استخر را انجام دهید که اگر استخر شما بتواند خودش را تمیز کند یک اتفاق فوق العاده است. تمیز کردن هوشمند در استخرها از مزایای استخر هوشمند است.

گرمایش و نورپردازی استخر شنا هوشمند

با سیستم‌های هوشمند به راحتی روشنایی استخر خود را می‌توانید تحت کنترل داشته باشید. با هوشمند سازی استخر، چراغ‌ استخر به صورت اتوماتیک در صورت تاریک شدن هوا روشن می‌شوند. همچنین با گوشی‌های هوشمند می‌توانید دمای آب را کنترل و بر روی یک مقدار ثابت نگهدارید.

مزایای هوشمند سازی استخرها

چهار مزیت اصلی این روش در ادامه این بخش بررسی شده است:

راهکاری برای بهبود کیفیت آب

یکی از مزایای هوشمند سازی استخر بهبود کیفیت آب است که در ادامه به بررسی آن پرداخته‌ایم:

  • نظارت بر کیفیت آب استخر با استفاده از سیستم هوشمند
  • اطمینان از فیلتر بهینه آب در بازه‌های زمانی مشخص
  • برنامه‌ریزی برای تزریق مقادیر صحیح مواد شیمیایی در آب در مواقع ضروری
  • گزارش گرفتگی یا بسته شدن فیلتر

مقرون‎به‎صرفه‎بودن

زمانیکه بازه‌های زمانی فیلتراسیون برمبنای داده‌های دقیق تعیین شود، سیستم قادر است با دقت بالایی فیلتراسیون مورد نیاز را محاسبه نماید. به این معنا که سیستم، تنها در زمان‌هایی که باید، فعالیت کرده و کمترین میزان الکتریسیته را استفاده می‌کند. به علاوه در روش هوشندسازی نظارت بر کیفیت آب استخر در مصرف مواد شیمیایی هم صرفه‌جویی خواهد شد.

دوست‎دار محیط زیست

سیستم‌های هوشمندسازی نظارت بر کیفیت آب استخر، به دلیل مصرف الکتریسیته کمتر، گاز کربن دی‌ اکسید کمتری منتشر می‌کنند. به علاوه میزان مصرف آب را بهینه می‌کنند. یک اشتباه کوچک در سیستم‌های فیلتراسیون سنتی مانند افزایش بیش از حد مواد شیمیایی، می‌تواند منجر به از بین رفتن قسمتی یا همه آب استخر شود. در حالی‌که سیستم‌ها هوشمند این مشکل را برطرف کرده‌اند.

محاسبات آسان

در سیستم‌های سنتی چه کسی زمان زیادی را صرف محاسبات و برنامه‌ریزی برای سیستم فیلتراسیون می‌کند؟ در روش‌های استخر هوشمند و هوشمند سازی استخر محاسبات و برنامه‌ریزی برای سیستم فیلتراسیون تنها با لمس یک دکمه روی تلفن هوشمند، انجام می‌شود. بی‌تردید این روش با سرعت بیشتر و با خطای کمتری انجام می‌شود. در این روش با نگاهی کوتاه به گوشی هوشمند خود قادر به بررسی دقیق وضعیت استخر خواهید بود، حتی زمانی‌که در تعطیلات هستید هم می‌توانید سیستم فیلتراسیون آب را مدیریت نمایید.

نظارت هوشمند بر کیفیت آب استخر

در ادامه به بررسی بخشی‌هایی از استخر می‌پردازیم که نقش موثری بر کیفیت آب استخر دارند و می‌توانند هوشمندسازی شوند:

سیستم کنترل از راه دور استخر

سیستم کنترل از راه دور برنامه‌ای است که با نصب روی گوشی هوشمند یا تبلت به کاربر امکان می‌دهد تنظیمات و دستورات لازم را وارد نماید. این سیستم همانند مغز استخر عمل می‌نماید و همه چیز را کنترل می‌کند. کلیه دستگاه‌ها و تجهیزات استخر با اتصال به سیستم کنترل از راه دور کنترل و مدیریت می‌شوند.

سیستم پاکسازی خودکار استخر

در بخش نظارت بر کیفیت آب استخر، تمیز کردن استخر از مهم‌ترین کارهایی است که باید به دقت انجام شود. با استفاده از سیستم پاکسازی خودکار می‌توان این کار بدون زحمت و دردسر انجام داد. در هوشمندسازی نظارت بر کیفیت آب استخر، آب به صورت مداوم و اصولی در گردش است و مانع تجمع مواد شیمیایی، میکروب و جلبک‌ها می‌شود و همچنین مصرف بهینه انرژی را به دنبال دارد.

تکنولوژی خودپاکسازی استخر توسط نازل‌هایی که در گوشه‌های استخر تعبیه شده‌اند انجام می‌شود. نازل‌ها آب را در جهت‌های مختلف سوق می‌دهند و با اینکار کثیفی‌ها به چاه فاضلاب روانه می‌شوند. پس از تمیز شدن کامل آب استخر، نازل‌ها وارد دیوار شده و مخفی می‌شوند.

سیستم کلرزنی هوشمند

سیستم کلر زنی هوشمند یکی از بخش‌های استخر هوشمند و هوشمندسازی استخر و سیستم‌های ضدعفونی و گند زدایی استخر می‌باشد. در این سیستم میزان سطح مناسب کلر آب استخر سنجیده می‌شود و در صورت نیاز عمل کلرزنی انجام می‌شود. با این سیستم دیگر نگرانی برای انجام کارهای جزئی مهم باقی نخواهد ماند. از طریق گوشی هوشمند می‌توان وضعیت کلر موجود در آب را کنترل و مدیریت کرد.

پمپ‌های هوشمند استخر

وجود پمپ هوشمند از الزامات هوشمندسازی نظارت بر کیفیت آب استخر می‌باشد و در صورت نبود پمپ استخر هوشمند باید مبلغ زیادی برای قبوض برق پراخت کنید. لازم به ذکر است پمپ هوشمند نسبت به سایر تجهیزات هوشمند نظیر سیستم تهویه هوا، صرفه‌جویی در مصرف برق و کاهش هزینه‌های آن را به همراه دارند.

تمیز کردن خودکار فیلترها از روش‌های هوشمندسازی استخر می‌باشد. در استخرهای معمولی، تمیز کردن فیلترها نیازمند سوئیچ کردن دستی شیرها و پمپ‌ها می‌باشد. در این روش، فیلترهای استخر هفته‌ای یکبار به صورت خودکار تمیز می‌شوند.

اپلیکیشن‌های استخر هوشمند دارای چه ویژگی‌هایی هستند؟

کار با این اپلیکیشن‌ها بسیار آسان است و باید بروزرسانی‌های منظم و رایگان ارائه شود. به این ترتیب هیچ اختلالی در سیستم استخر هوشمند شما پیش نمی‌آید و امکان مدیریت سیستم توسط اپلیکیشن در آینده هم وجود خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید