چرا ضدعفونی کردن آب استخر و پارک های آبی اهمیت دارد؟

چرا ضدعفونی کردن آب استخر و پارک های آبی اهمیت دارد؟

استخرها و پارک‌های آبی از جمله مکان‌هایی هستند که آلودگی موجود در آنها می‌تواند منجر به بیماری‌های زیادی شود، از این رو ضدعفونی کردن آب استخر و پارک‌های آبی اهمیت فراوانی دارد. استخرهای روباز و سرپوشیده هرکدام آلودگی‌های مجزایی دارند. اما مهم‌ترین آلودگی‌های تهدید کننده موجود در استخرها، میکروب‌های بیماری‌زای موجود در آب و مواد شیمیایی ایجاد شده به علت استفاده از مواد شفاف کننده استخر می‌باشند. در ادامه با فروشگاه اسنخر و جکوزی آبیکو همراه باشید تا بیشتر با اهمیت ضدعفونی کردن آب استخر و پارک‌های آبی آشنا شوید.

متداول‌ترین عوامل آلاینده آب استخرها

مایعات و ترشحات خارج شده از بدن انسان، اصلی‌ترین و متداول‌ترین عامل آلوده کننده آب استخرها و پارک‌های آبی می‌باشد. از جمله رایج‌ترین آلودگی‌های انسانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلودگی های پوستی
  • ادرار و تعریق
  • مواد آرایشی استفاده شده

استخرهای روباز علاوه‌ بر موارد فوق در معرض آلودگی‌های دیگری از جمله:

  • فضولات پرندگان
  • خاک
  • جلبک
  • برگ
  • و آب کثیف ناشی از بارش باران

قرار دارند. گرچه استخرهای سربسته مشکلات استخرهای روباز را ندارند اما مشکلات مختص به خود را دارند که استنشاق آلودگی‌های پراکنده شده در هوای فضای بسته استخر یکی از مهم‌ترین آنها می‌باشد.

مهم‌ترین نگرانی موجود در بحث ضدعفونی کردن آب استخر

مهمترین نگرانی موجود در بحث ضد عفونی کردن آب استخر ناشی از آلودگی‌های میکروبی حاصل از بدن شناگران و سایر عوامل محیط خارجی می‌باشد. بیماری‌های متداول ناشی از این آلودگی‌ها در انسان عبارتند از:

  • عفونت‌های گوشی
  • خارش و تحریک پوست
  • بروز انواع مختلف باکتری و ویروس و انگل‌ها در بدن

این آلودگی‌ها و عوامل بیماری‌زا از راه‌های مختلفی از جمله:

  • خوردن آب استخر
  • تماس آب استخر با پوست
  • وارد شدن آب به بینی، دهان و گوش
  • تنفس هوای فضای استخر

وارد بدن انسان می‌شوند. براساس نتایج مطالعات انجام شده میزان کلروفرم در خون بعد از شنا افزایش می‌یابد که دلیل آن می‌توان تنفس در هوای استخر باشد. کلرامین موجود در آب استخر از مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده ناراحتی‌های پوستی، چشم و تنفسی در شناگران می‌باشد.

تری کرامین (NCl3) ناشی از ترکیب کلر مازاد در آب با آمونیاک، شایع‌ترین دلیل سوزش چشم می‌باشد که بی تردید همه چنین تجربه‌ای را در استخر داشته‌اند. به‌علاوه بسیاری از شناگران به کلرامین حساسیت دارند و افراد مبتلا به آسم در فضای استخر به علت وجود کلرامین در آب دچار ناراحتی می‌شوند. بنابراین به‌منظور ضدعفونی کردن آب استخر و رعایت بهداشت در استخر باید از ورود افراد مبتلا به بیماری روده نظیر اسهال به ویژه کودکان جلوگیری گردد. همچنین باید شناگران پیش از ورود به آب استخر دوش بگیرند تا آلودگی‌های پوستی آن تا جای ممکن برطرف شود.

متداول‌ترین روش برای ضدعفونی آب استخر

استفاده از کلر در انواع مختلف از جمله قرص کلر استخری و پودر کلر استخری و در برخی موارد برم از رایج‌ترین و متداول‌ترین روش‌های ضدعفونی کردن آب استخر می‌باشد. اگرچه گاز کلر کم هزینه‌تر می‌باشد اما به دلیل خطرات بالایی که دارد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و در بسیاری از موارد محدودیت‌های قانونی زیادی برای آن وجود دارد. در استخرهای روباز برای پایدار شدن کلر و جلوگیری از تجزیه آن در مقابل اشعه ماوراء بنفش خورشید از ایزوسیانورات کلری استفاده می‌کنند.

میزان کلر باقیمانده در آب استخر اغلب باید در حدود یک ppm نگه داشته شود. همچنین محدوده استاندارد PH مناسب آب استخر باشد بین 7.2 تا 7.8 باشد. این مقادیر همواره باید توسط مسئولین نگهداری از استخر بررسی شوند.

سیستم تصفیه آب استخر

در حال حاضر روش‌ها و تجهیزات مختلفی برای شفاف‌سازی، تصفیه و ضدعفونی کردن آب استخرها وجود دارد و همواره صاحبان استخرها به دنبال مقرون به صرفه‌ترین روش‌ها با میزان هدر رفت آب کمتر می‌باشند. استخرها دارای حجم متفاوتی از میزان آب هستن اما سیستم تصفیه آب همه استخرها عموما فرایند مشابهی دارند.

سیستم تصفیه آب استخر که نقش موثری در تصفیه و ضدعفونی کردن آب استخر برعهده دارد، سیستم مدار بسته‌ای است که آب را به واسطه پمپ استخر وارد سیستم تصفیه می‌کند و بعد از تکمیل فرایند تصفیه مجددا آب را وارد استخر می‌کند. سه نمونه از متداول‌ترین روش‌ها و تجهیزات تصفیه استخرها عبارتند از :

توجه داشته باشید در هنگام استفاده از هریک از روش‌ها فوق به دلیل تبخیر و همچنین تردد شناگران و تلفات آب موجود در استخر، باید بعد از اتمام فرایند مقداری آب تازه به استخر بیافزایید.

دیدگاهتان را بنویسید